چارسو پرس: بر اساس گزارش مالی سهماههی منتهی به ۲۸ ژوئن، شرکت دیزنی توانست با افزایش ۶ درصدی درآمد در بخش استریم، به سود عملیاتی ۳۴۶ میلیون دلاری در این حوزه دست یابد.
با این حال، آنچه بیشترین تأثیر را بر فراتر رفتن نتایج مالی شرکت از انتظارات والاستریت داشت، عملکرد قوی بخش پارکهای تفریحی داخلی دیزنی در ایالات متحده بود. این در حالی است که شبکههای تلویزیونی سنتی (Linear TV) پس از نهایی شدن واگذاری Star India با افت قابل توجهی مواجه شدند.
در پایان ماه ژوئن، مجموع مشترکان Disney+ و Hulu به ۱۸۳ میلیون نفر رسید که نسبت به فصل گذشته، افزایش ۲.۶ میلیون نفری داشته است. از این میزان، ۱۲۸ میلیون نفر متعلق به Disney+ بودند (افزایش ۱.۸ میلیونی) و ۵۵.۵ میلیون نفر نیز مشترک Hulu بودهاند (افزایش ۸۰۰ هزار نفری). دیزنی پیشتر در ماه مه اعلام کرده بود که انتظار رشد اندکی در تعداد مشترکین برای این فصل داشته است.
برای سهماههی بعدی (جولای تا سپتامبر ۲۰۲۵)، دیزنی پیشبینی میکند که مجموع مشترکین Disney+ و Hulu بیش از ۱۰ میلیون نفر افزایش یابد؛ عمدتاً بهواسطهی توافق تازه با شرکت Charter.
رشد ۸ درصدی در «تجربههای دیزنی» (پارکها و محصولات مصرفی)
بخش «تجربهها»ی دیزنی (Disney Experiences) که شامل پارکهای تفریحی داخلی و بینالمللی و محصولات مصرفی میشود، در این فصل درآمد ۹.۱ میلیارد دلاری داشته که رشد ۸ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان میدهد. بخش زیادی از این رشد، ناشی از عملکرد مثبت پارکهای داخلی و همچنین توسعهی Disney Cruise Line بوده است.
افت در بخش تلویزیون سنتی
درآمد شبکههای تلویزیونی داخلی دیزنی (از جمله ABC) با کاهش ۴ درصدی به ۲.۱ میلیارد دلار رسید و سود عملیاتی این بخش با افت ۱۴ درصدی به ۵۸۷ میلیون دلار رسید.
درآمد شبکههای بینالمللی دیزنی نیز به دلیل فروش Star India با افت چشمگیر ۵۸ درصدی مواجه شد.
ESPN و تحول تازه با همکاری NFL
در بخش ESPN، با وجود رشد ۱ درصدی درآمد به ۴.۳ میلیارد دلار، سود عملیاتی با افت ۷ درصدی روبهرو شد. دیزنی دلیل این افت را افزایش هزینههای مربوط به حق پخش NBA و مسابقات دانشگاهی اعلام کرده، و همچنین اشاره کرده که امسال پخش فینال NHL در برنامهی ESPN نبوده است.
با این حال، چشمانداز ESPN روشن است؛ زیرا دیزنی اعلام کرده NFL با تملک ۱۰ درصد از سهام ESPN، این شبکه ورزشی را با شبکه NFL و سرویس RedZone ادغام خواهد کرد. همچنین سه مسابقهی NFL که قبلاً فقط از شبکه NFL پخش میشدند، حالا به ESPN منتقل میشوند. پلتفرم استریم ESPN قرار است از تاریخ ۲۱ آگوست راهاندازی شود.
عملکرد بخش فروش محتوا
در بخش «فروش و صدور مجوز محتوا» (Content Sales/Licensing)، دیزنی با رشد ۷ درصدی درآمد به ۲.۳ میلیارد دلار رسید. این رشد بهواسطهی استقبال قوی از لایواکشن «Lilo & Stitch» حاصل شد، هرچند عملکرد ضعیف فیلمهای «Thunderbolts***» و «Elio» در گیشه نسبت به فصل مشابه پارسال (که در آن «Inside Out 2» پرفروش بود) باعث تضعیف بخشی از درآمدها شد.
سود فراتر از پیشبینیها
انتظارات تحلیلگران والاستریت (بر اساس دادههای LSEG) برای سود هر سهم تعدیلشده، ۱.۴۴ دلار بود، اما دیزنی ۱.۶۱ دلار سود به ازای هر سهم گزارش داد. درآمد کل شرکت نیز با افزایش ۲ درصدی سالانه به ۲۳.۷ میلیارد دلار رسید که مطابق با پیشبینیها بود.
اظهارات مدیرعامل دیزنی
باب ایگر، مدیرعامل دیزنی، در بیانیهای اعلام کرد:
«ما از موفقیت خلاقانه و عملکرد مالیمان در سهماهه سوم رضایت داریم. با آغاز به کار پلتفرم مستقل ESPN، همکاری تازه با NFL، و ادغام Hulu با Disney+، در حال ساخت یک تجربهی استریم متفاوت و بیرقیب هستیم. همچنین در سراسر جهان، در حال گسترش بخش پارکها و تجربهها هستیم، به طوری که هیچگاه در تاریخ شرکت، چنین برنامههای توسعهای نداشتهایم. ما همچنان در حال ساخت آیندهای هیجانانگیز برای دیزنی هستیم.»
منبع: variety