مژده شمسایی بازیگر سینما و تئاتر ایران در پی درگذشت هما روستا یادداشتی را منتشر کرد.

 

سایت خبری تئاتر: مژده شمسایی بازیگر سینمای ایران و همسر بهرام بیضایی به بهانه درگذشت هما روستا یادداشتی را منتشر کرده و درباره نوع ارتباطش با این هنرمند صحبت کرده است.

در یادداشت شمسایی آمده است:

«وقتى قرار شد نقش ماهرخ «مسافران» را بازى کنم موجى از مخالفت ها به حرکت درآمد. از خودى ها و غير خودى ها. به بهانه ى مصلحت، خيرخواهى، ضوابط و ... يکى از کسانى که به شدت با بازى من مخالف بود خانم هما روستا بود، گرچه مرا نمى شناخت و نمى دانم شايد حتى هرگز هم نديده بود. آن روزها نمى دانستم و درک نمى کردم چرا و شايد موضوع را شخصى تصور مى کردم. اما سال هاى سال بعد احساس کردم حالا مى دانم چرا آن روزها هما روستا دخترک تازه از راه آمده را دوست نداشت و يا شايسته نقش اول فيلم مهمى از سينماى ايران نمى دانست.

گرچه حتى مى دانست بيضايى براى نقشش به دنبال نابازيگر است. دانستم مخالفت او به معناى مخالفت با شخص من نبوده بلکه ريشه اى عميق تر داشته و از زخمى مى آمده بر پيکره حرفه اى که بسيار دوستش مى داشته. اين مخالفت گرچه هيچ وقت در حضور من بروز بيرونى نداشت چه او زنى عاقل و باتدبير بود اما سبب شد که رابطه ما در طول کار و بعد از آن در ديدار هاى اغلب دير به دير که داشتيم همواره بسيار با احترام ولى در عين حال با فاصله باشد. گرچه با گذشت سال ها صميمانه تر و مهربان تر و دوست تر شديم. هما روستا در نظر من مانند بسيارى بازيگران ديگر ايرانى و به ويژه زنان بازيگر جايگاه واقعى خودش را در سينما و تئاتر نيافت. او بسيار بيش از اين مى توانست بازى کند. استعداد و قابليت هاى او بسيار بيشتر از کارهايى است که از او باقى مانده.

امروز که به کارنامه او نگاه مى کنيم، کارنامه اى که به گفته برخى کارنامه درخشان بازيگرى هما روستاست آيا تعداد کارهايش جوابگوى چهل و چهار سالى هست که در کار سينما و تئاتر بوده؟! و تازه واقعا از بازى در چه تعداد آنها قلبا راضى و خوشحال بود؟! در روزها و ماه ها و سال هايى که کار نمى کرد چه بر او مى گذشت؟! ايمان دارم که آرزوى بازى در نقش هاى بسيارى را داشت که به دلايل گوناگون فرصتش را نيافت يا اين فرصت از او دريغ شد. دست‌کم هر کارى که از حميد سمندريان اجازه و امکان بر صحنه بردن نيافت فرصت جان بخشيدن به نقشى از هما روستا هم گرفته شد و قطعا حميد سمندريان براى کار خودش جدا و براى بازى نکردن هما جداگانه و مضاعف اذيت شد و غصه خورد.

ايمان دارم نقش هايى که در خيالش بازى کرد بسيار بيشتر از نقش هايى بود که در واقع بازى کرد. زمان در حرفه بازيگرى نکته تعيين کننده اى است و تعارف ندارد. تحمل اينکه ديگر نمى توانى برخى نقش ها رو به دليل گذر زمان بازى کنى اصلا آسان نيست وقتى بسيار نقش ها و آرزوها در سر دارى. وقتى خودت را در آغاز راه مى دانى اما ديگران به چشم پيشکسوت به تو نگاه مى کنند. وقتى هنوز در دل آرزو دارى نقش دختر جوان و سرخوش و عاشق را بازى کنى ولى نقش هايى که بهت پيشنهاد مى شود نقش زنان ميانسال و افتاده و خموده است.

به تدريج تلخ مى شوى، غمگين مى شوى، خودت را کنار مى کشى، با حرفه قهر مى کنى اما چون بسيار دوستش دارى وسوسه مى شوى، خودت را قانع مى کنى، برمى گردى کار مى کنى. بخت يارت باشد فقط براى دوران کوتاهى احساس رضايت مى کنى يا از همان آغاز احساس پشيمانى مى کنى و با خودت درگير مى شوى که اى کاش نمى رفتم و تنها با روياهايم زندگى مى کردم اما در همان حال مى دانى بازيگر بايد بر صحنه واقعى بازى کند، ديده شود، نقد شود تا رشد کند.

پس نمى توانى هميشه ستاره روياهاى خودت باشى و خلاصه درگيرى ادامه دارد و اين چرخه تکرار مى شود و تکرار مى شود و تکرار مى شود. خيال مى کنم اين دنياى درونى بسيارى از بازيگران مستعد و سخت گير و حساس ايرانى مثل هما روستا است. کسانى که خودشان مى دانند توانايى کارهاى بسيار بيشترى داشتند که نشد. کسانى که وقتى به پشت سر نگاه مى کنند با خود مى گويند اين همه آن نبود که از من مى آمد. اما مى دانم تمام اين سال ها يک چيز تسلى بخش و باعث شادى روح و جانش بود و آن زندگى کنار حميد سمندريان بزرگ بود که سراسر شور بود و عشق بود و نشاط و از صميم قلب هما را دوست داشت و به او عشق مى ورزيد. مى توانم تصور کنم اين سه سال بى سمندريان چه تلخ و چه دشوار به هما گذشت. شايد کودکانه و ساده انگارانه باشد اما دوست دارم خيال کنم که امروز در جهانى ديگر حميد سمندريان نمايشى را بر صحنه مى برد که هما روستاى جوان و با نشاط ستاره آن است.»

 

اخبار مرتبط:

فراخوان دریافت متون نمایشی برای اجرا در تماشاخانه استاد مشایخی

نمایش «منهای دو» در تماشاخانه سه نقطه

برنامه های بخش ملی جشنواره تئاتر «سوره ماه» اعلام شد

هما روستا درگذشت

پیکر هما روستا در ایران تشییع خواهد شد

پیام تسلیت انجمن منتقدان تئاتر برای درگذشت هما روستا

سالن‌های میزبان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان معرفی شدند

زمان دو اجرای پایانی «سال‌ثانیه» در سعدآباد

اجرای عمومی تئاتر مقاومت در ۹ استان کشور آغاز شد

ایران عضو رسمی اتحادیه جهانی مدارس تئاتر شد

برگزاری کارگاه تکنیک بازیگرى مایزنر در تئاتر باران

«حکم مرگ به سبک ارمنی‌ها» خوانش‌ می‌شود

هایفست 2015 میزبان 9 گروه ایرانی شد

اسامی آثار برگزیده مسابقه نمایشنامه‌نویسی تئاتر کودک و نوجوان

چه نمایش‌هایی در تهران روی صحنه است؟