چارسو پرس: کریستن استوارت که با فیلمی به کارگردانی خود «تاریخچه آب» موفق به دریافت جایزه کشف استعداد جشنواره دوویل شد، در مسترکلاس «سینمای فرانسه من» به تحلیل آثار فرانسوی پرداخت که در شکلگیری سبک هنری او نقش داشتهاند. او با لحنی صریح و هوشمندانه، تجربههای شخصی و حرفهای خود را با مخاطبان به اشتراک گذاشت و درباره تأثیر این فیلمها بر بازیگری و کارگردانی خود توضیح داد.
استوارت در این جلسه ابتدا به «دختر واقعی جوان» ساخته کاترین برایلات اشاره کرد. او توضیح داد که تماشای این فیلم درست قبل از ساخت «تاریخچه آب» الهامبخش او بود و باعث شد ایدههای فیلم خود را تقریباً بلافاصله عملی کند. استوارت گفت:
«دیدن این فیلم به من نشان داد که میتوان داستان بلوغ و شرم را به شکلی جشنگونه و درونی روایت کرد.»
استوارت همچنین درباره «معلم پیانو» اثر مایکل هانکه سخن گفت که با بازی ایزابل هوپر، شخصیت زنی با تمایلات سرکوبشده را به تصویر میکشد. او این فیلم را به دلیل پیچیدگی روانشناختی شخصیت اصلی، یکی از آثار مورد علاقه خود دانست و توضیح داد که علاقه او به شخصیت Erika ناشی از قدرت و استقلالی است که در تمام محدودیتهایش حفظ میکند.
فیلمهای دیگر مورد علاقه استوارت شامل «زندگی دوگانه ورونیک» از کیشلوفسکی، «عاشقان روی پل» از کاراکس، و آثار لوئیس مال و آلن رنه هستند. او توضیح داد که این آثار توانستهاند احساسات و تجربیات درونی شخصیتها را بدون توضیح اضافی منتقل کنند و به او یاد دادهاند که در روایت فیلم میتوان به شدت خاص و دقیق بود بدون آنکه پیچیدگی داستانی از دست برود.
استوارت همچنین صادقانه اعتراف کرد که حتی به عنوان کسی که تمام زندگی خود را وقف سینما کرده، گاهی تماشای یک فیلم کامل برایش دشوار است:
«این حرف از من خندهدار به نظر میرسد، اما باید خودم را مجبور کنم تا یک فیلم کامل را ببینم. گاهی حواسم پرت میشود.»
در پایان، او با اشاره به حضور در مراسم شام و رویدادهای جشنواره که با حمایت شانل و کانال+ برگزار شد، تجربههای شخصی و حرفهای خود را با جمعی از ستارههای فرانسوی و آمریکایی به اشتراک گذاشت و جشنواره را با اهدای جایزه بزرگ به فیلم «طاعون» اثر چارلی پولینگر به پایان رساند.
منبع: variety
نویسنده: نسرین پورمند