کار من در مریوان تشویق همگان را به همراه داشت حتی در روز اختتامیه قبل از اعلام نتایج همه به من تبریک می‌گفتند؛ حتی بازرس جشنواره هم به من گفت که کارت خیلی خوب بود ولی متاسفانه به گروه من هیچ جایزه ای ندادند و به نظر من همه اینها به سلیقه داورها بستگی دارد.ولی باز خدا را شکر می‌کنم که به عنوان گروه میهمان به فجر معرفی شدیم ولازم به ذکر است که نمایش من و دیگر کارها بدون در نظر گرفتن اولویت به فجر معرفی شدند.

پایگاه خبری تئاتر:  جلال مشتاقیان یکی از فعالان تئاتر اصفهان است که در جوزه نمایش خیابانی موفقیت های زیادی را کسب کرده. در هفته های اخیر، او و گروهش در جشنواره مریوان و مهر کاشان شرکت یافتند و توانستند به جشنواره فجر نیز راه پیدا کنند. در این خصوص صحبت کوتاهی با مشتاقیان داشتیم.

 

شما اخیراً با دو نمایش در دو جشنواره تئاتر شرکت کردید و به جشنواره فجرهم راه یافتید. کمی درباره این نمایش‌ها بگویید.

نمایش (زندگی با طعم سس تند) سال پیش در جشنواره مریوان انتخاب شد و آقای مرتضی ریحانی هم بازیگری سوم گرفتند.سپس در جشنواره شمسه تهران شرکت کردیم و بنده نامزد دریافت جایزه کارگردانی شدم و بازیگرم هم جایزه گرفت.

پس از جشنواره، کل گروه را به جلسه ای در برج میلاد دعوت کردند که شهردار تهران آقای قالیباف هم حضور داشت. همین کار را هفته گذشته در جشنواره مهر کاشان اجرا کردم. هم چنین امسال در جشنواره مریوان نمایش(چهار خان جاسم ) را اجرا کردیم که به فجر راه پیدا کرد.

 

در یک ماه اخیر در دو جشنواره شرکت کرده‌اید. کیفیت و سطح این جشنواره‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کیفیت جشنواره‌ها در ایران پایین است. به این صورت که اگر به یک جشنواره بین المللی برویم باید به این نکته توجه داشته باشیم که در سطح یک جشنواره سراسری رقابت خواهیم کرد و اگر به یک جشنواره استانی برویم باید بدانیم که سطحش قطعا پایین‌تر از یک جشنواره سراسری خواهد بود.

اما خدا را شکر جشنواره مریوان فوق العاده از کیفیت بالایی برخوردار است ولی هم چنان نمی توان آن را در حد بین المللی دانست. بنده جشنواره مریوان را دوست دارم و همیشه سعی میکنم که در این جشنواره حاضر باشم به دلیل اینکه بهترین جشنواره خیابانی ایران میباشد. اما درباره جشنواره مهر کاشان باید بگویم این جشنواره داوران خوبی را انتخاب میکند ولی به دلیل رسیدگی نامناسب نمیتوان گفت که یک جشنواره سراسری است. و با توجه به کمبود بودجه در چند سال اخیر باید این واقعیت را قبول کنیم که سطح جشنواره ها پایین آمده.

 

شما در جشنواره مریوان هیچ جایزه‌ای نگرفتید ولی نمایش‌تان به جشنواره فجر راه پیدا کرد. در مورد حرف وحدیث‌های پیرامون این راه‌یابی چه صحتبی دارید؟

کار من در مریوان تشویق همگان را به همراه داشت حتی در روز اختتامیه قبل از اعلام نتایج همه به من تبریک می‌گفتند؛ حتی بازرس جشنواره هم به من گفت که کارت خیلی خوب بود ولی متاسفانه به گروه من هیچ جایزه ای ندادند و به نظر من همه اینها به سلیقه داورها بستگی دارد.

ولی باز خدا را شکر می‌کنم که به عنوان گروه میهمان به فجر معرفی شدیم ولازم به ذکر است که نمایش من و دیگر کارها بدون در نظر گرفتن اولویت به فجر معرفی شدند.

 

آیا انجمن هنرهای نمایشی استان یا اداره ارشاد استان اصفهان از شرکت شما در جشنواره‌ها حمایت مالی یا معنوی کردند؟

 من انتظار داشتم بعد از این همه جشنواره که شرکت کردیم، اردیبهشت تئاتر از ما حمایتی بکنند که متاسفانه این چنین نشد. البته حمایت معنوی را آقای شهرانی انجام دادند که در اینجا از ایشان سپاسگزاری می‌کنم ولی ارشاد و انجمن هنرهای نمایشی هیچگونه حمایت مالی حتی در حد هزینه ایاب و ذهاب به ما ندادند و من خود را طلبکار ارشاد می‌دانم.

 

نظر شما درباره  گروه دیگری که از اصفهان در جشنواره مریوان شرکت کرد چیست؟

 کار خیلی خوبی بود؛ هر دو کاری که از اصفهان شرکت کردند قابلیت این را داشتند که همه جوایز را از آن خود کنند ولی باز همان مسئله ی سلیقه داوران مانع این کار شد. کار آقای خلیلی جایزه نگاه برتر مخاطب وموسیقی را گرفت و به نظر من کار خوبی بود.