چارسو پرس: جوایز اسکار در طول تاریخ بارها به دلیل نادیده گرفتن ژانر کمدی مورد انتقاد قرار گرفتهاند. اگرچه فیلمهای درام و آثاری با بار جدی اجتماعی یا فلسفی بارها موفق به کسب بزرگترین جوایز سینمایی شدهاند، اما کمدیها، even در صورت موفقیت هنری و تجاری چشمگیر، در حاشیه ماندهاند. اکنون «ایمی پولر»، ستاره شناختهشده «Saturday Night Live» و «Parks and Recreation»، با صراحت این موضوع را به چالش کشیده است.
در تازهترین قسمت پادکست «Good Hang» که با حضور «اولیویا کولمن» ضبط شد، «ایمی پولر» به صراحت درباره نادیده گرفتن کمدی در اسکار صحبت کرد. «بندیکت کامبربچ» نیز در بخشی از این اپیزود بهصورت تلفنی به گفتگو پیوست و گفت:
«اگر کسی بتواند کمدی بازی کند، میتواند هر نقشی را بازی کند.»
پولر در پاسخ با لحنی هم جدی و هم طنزآلود تأکید کرد:
«لازم نیست این را به من بگویی! هر سال در اسکار همه کمدیها نادیده گرفته میشوند و فقط فیلمهای جدی جایزه میگیرند. این یک مزخرف داغ است! چون کمدی اصلاً آسان نیست.»
تاریخچه نادیده گرفتن کمدی
اگرچه در سالهای اخیر اسکار کمی به فیلمهایی با عناصر کمدی توجه نشان داده است-مانند «همهچیز همهجا بهیکباره» و «آنورا»-اما کمدیهای کلاسیک همچنان نادیده گرفته میشوند. برای مثال:
فیلم «Bridesmaids» در سال ۲۰۱۲ تنها نامزد بهترین فیلمنامه شد.
مجموعه «Knives Out» ساخته «ریان جانسون» فقط در بخش فیلمنامه نامزد شد.
«باربی» ساخته «گرتا گرویگ» با وجود هشت نامزدی در سال ۲۰۲۳، برنده بهترین فیلم نشد و خود گرویگ و «مارگو رابی» حتی نامزد بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن نشدند.
رقابت اسکار ۲۰۲۶
با نگاهی به چشمانداز اسکار ۲۰۲۶ نیز مشخص است که این روند ادامه دارد. فیلمهای درام-کمدی مانند «Bugonia» ساخته «یورگوس لانتیموس» و «Jay Kelly» از «نوآ بامباک» در صدر گمانهزنیها قرار گرفتهاند. اما کمدیهای سنتی همچون «Friendship»، «Good Fortune» و بازسازی «The Naked Gun» با وجود نقدهای مثبت، شانس کمی برای حضور در بخشهای اصلی دارند.
از سوی دیگر، «ریان جانسون» امسال با سومین قسمت از مجموعه «Knives Out» با نام «Wake Up Dead Man» بازگشته است. با این حال، هنوز مشخص نیست که این مجموعه بتواند فراتر از بخش فیلمنامه رفته و در رشتههای اصلی مانند بهترین فیلم یا بهترین بازیگری بدرخشد.
صحبتهای «ایمی پولر» بار دیگر توجهها را به بیعدالتی دیرینه اسکار نسبت به ژانر کمدی جلب کرد. کمدیها بارها توانستهاند در گیشه موفقیتهای چشمگیر کسب کنند و در دل تماشاگران جا باز کنند، اما در آکادمی کمتر جدی گرفته میشوند. شاید وقت آن رسیده باشد که اسکار ارزش واقعی این ژانر دشوار و تأثیرگذار را به رسمیت بشناسد.