پارک چان-ووک، فیلمساز مطرح کره‌ای، در نشست خبری افتتاحیه جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان ۲۰۲۵ با فیلم «هیچ انتخاب دیگری نیست» (No Other Choice) نسبت به تهدید هوش مصنوعی و بحران سالن‌های سینما هشدار داد. او این درام تازه را نه‌تنها اقتباسی جسورانه از رمان «تبر» دونالد ای. وست‌لیک، بلکه استعاره‌ای از وضعیت امروز سینما دانست.
چارسو پرس: فیلم «هیچ انتخاب دیگری نیست» (No Other Choice) ساخته پارک چان-ووک که نخستین بار ماه گذشته در جشنواره ونیز به نمایش درآمد، افتتاحیه جشنواره بین المللی فیلم بوسان را رقم زد. این اثر اقتباسی از رمان «تبر» (۱۹۹۷) دونالد ای. وست‌لیک است و داستانی تاریک درباره خانواده‌ای کره‌ای روایت می‌کند که در میانه بحران اقتصادی و اجتماعی، به انتخاب‌های هولناک کشانده می‌شوند.

فیلم، سرگذشت مردی را دنبال می‌کند که پس از سال‌ها کار در یک کارخانه کاغذسازی اخراج می‌شود. او برای یافتن شغل و حفظ خانواده‌اش به راهی خشونت‌بار کشیده می‌شود. پارک در نشست خبری با اشاره به این موضوع گفت: «صنعت کاغذ که زمانی حیاتی بود، امروز در حال محو شدن است. سینما هم وضعیتی مشابه دارد. هر دو صنعتی هستند که روزگاری غیرقابل‌جایگزین به نظر می‌رسیدند، اما امروز برای بقا می‌جنگند.»

کارگردان «تصمیم به رفتن» همچنین بحران‌های جدید را با ترس از فناوری‌های نوین پیوند داد: «در پرده پایانی فیلم به مسئله هوش مصنوعی اشاره می‌کنیم، چون این ترسی است که همه ما حس می‌کنیم. شاید هنوز صنعت سینما را تغییر نداده باشد، اما سرعت توسعه‌اش غیرقابل پیش‌بینی است. هیچ‌کس نمی‌داند فردا چه خواهد شد.»

پارک چان ووک در ادامه به وضعیت سینمای کره پرداخت: «نیمه نخست امسال یکی از بدترین دوران‌های تاریخ گیشه را تجربه کردیم. از تابستان اوضاع اندکی بهتر شده، اما همچنان پرسش اصلی این است: آیا سالن‌های سینما می‌توانند دوباره جایگاه محبوب گذشته خود را بازیابند؟» او تأکید کرد: «این فیلم برای پرده بزرگ ساخته شده. باید در سینما دیده شود. اگر تماشاگران برگردند و دوباره آن لذت را کشف کنند، سینما هم می‌تواند جان تازه بگیرد.»

لی بیونگ-هان، بازیگر نقش اصلی، نیز از اهمیت تجربه جمعی تماشای فیلم گفت: «من خودم در بار دوم و سوم تماشای فیلم به جزئیات تازه‌ای رسیدم. بازی‌ها و میزانسن روی پرده بزرگ است که جان می‌گیرند. به همین دلیل باید در سینما دیده شود.»

سون یه-جین، دیگر ستاره فیلم، تأکید کرد که نقش خود را «به‌عنوان یک مادر و همسر در موقعیت‌هایی کاملاً عادی» ایفا کرده و امیدوار است مخاطبان با بُعد انسانی داستان ارتباط بگیرند: «این فیلم شاید درباره کاغذ باشد، اما در اصل درباره سازگاری، تحمل و عشق انسان‌هاست.»

در کنار این دو، بازیگرانی چون پارک هه-سو، لی سونگ-مین و یوم هی-ران نیز در این پروژه حضور دارند و همگی بوسان را «خانه نمادین سینمای کره» توصیف کردند. بااین‌حال، آنچه در نشست خبری بیش از همه برجسته شد، هشدارهای پارک چان-ووک درباره آینده بود؛ هشدارهایی که «هیچ انتخاب دیگری نیست» را به اثری فراتر از یک اقتباس دلهره‌آور بدل می‌سازد: تصویری از سینمایی که در میانه دگرگونی‌های فناورانه و بحران نمایش، با بقای خود دست‌وپنجه نرم می‌کند.