پیشبینی نهایی بهترین کارگردان اسکار ۲۰۲۶
بر اساس آخرین بهروزرسانیهای Variety Awards Circuit در تاریخ ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۵، رتبهبندی پنج نامزد اصلی بخش بهترین کارگردانی به شکل زیر است:
رتبه | کارگردان | فیلم | استودیو |
---|---|---|---|
1 | پل توماس اندروسن | «یکی پس از دیگری» (One Battle After Another) | برادران وارنر |
2 | کلویی ژائو | «همنت» (Hamnet) | فوکوس فیچرز |
3 | کاترین بیگلو | «خانهای از دینامیت» (A House of Dynamite) | نتفلیکس |
4 | رایان کوگلر | «گناهکاران» (Sinners) | برادران وارنر |
5 | جاش سفدی | «مارتی سوپریم» (Marty Supreme) | A24 |
نامزدهای احتمالی بعدی (Next in Line) – بهترین کارگردان اسکار ۲۰۲۶
رتبه | کارگردان | فیلم | استودیو |
---|---|---|---|
6 | کلبر مندونسا فیلهو | «مامور مخفی» (The Secret Agent) | نئون (Neon) |
7 | یوآخیم تریر | «ارزش عاطفی» (Sentimental Value) | نئون (Neon) |
8 | جان ام. چو | «شرور: برای همیشه» (Wicked: For Good) | یونیورسال پیکچرز |
9 | بنی سفدی | «ماشین کوبنده» (The Smashing Machine) | A24 |
10 | یورگوس لانتیموس | «بوگونیا» (Bugonia) | فوکوس فیچرز |
این گروه کارگردانان در حال حاضر پشت سر پنج مدعی اصلی قرار دارند، اما هر کدام میتوانند با واکنش منتقدان یا موفقیت گیشه جایگاه خود را ارتقا دهند.
کلبر مندونسا فیلهو و یوآخیم تریر هر دو با پشتیبانی «نئون» میتوانند نگاه منتقدان هنری را جلب کنند.
جان ام. چو با موزیکال پرخرج «شرور: برای همیشه» نمایندهی جریان اصلی هالیوود است.
بنی سفدی با اولین تجربه کارگردانی انفرادی خود در «ماشین کوبنده» در جشنواره ونیز جایزه شیر نقرهای را برده و شانس جدی دارد.
یورگوس لانتیموس هم که در سالهای اخیر با «لانثیموسوار» بودن آثارش مورد توجه قرار گرفته، دوباره با «بوگونیا» وارد رقابت شده است.
مدعیان رده بالا (Top-Tier Contenders) – بهترین کارگردان اسکار ۲۰۲۶
رتبه | کارگردان | فیلم | استودیو |
---|---|---|---|
11 | جیمز کامرون | «آواتار: آتش و خاکستر» (Avatar: Fire and Ash) | استودیو قرن بیستم |
12 | جعفر پناهی | «یک تصادف ساده بود» (It Was Just an Accident) | نئون (Neon) |
13 | پارک چان-ووک | «هیچ انتخاب دیگری نیست» (No Other Choice) | نئون (Neon) |
14 | گیرمو دل تورو | «فرانکشتاین» (Frankenstein) | نتفلیکس |
15 | نوآ بامباک | «جی کلی» (Jay Kelly) | نتفلیکس |
16 | بردلی کوپر | «صداش روشنه؟» (Is This Thing On?) | سرچلایت پیکچرز |
17 | جیم جارموش | «پدر، مادر، خواهر، برادر» (Father, Mother, Sister, Brother) | موبي (Mubi) |
18 | اسکات کوپر | «بروس اسپرینگستین: مرا از ناکجا نجات بده» (Springsteen: Deliver Me from Nowhere) | استودیو قرن بیستم |
19 | کوثر بن هنیه | «صدای هند راجیب» (The Voice of Hind Rajib) | پخشکننده آمریکایی (TBD) |
20 | کلینت بنتلی | «رویای قطارها» (Train Dreams) | نتفلیکس |
این گروه ترکیبی از بزرگان سینمای جهان و صداهای تازه است:
جیمز کامرون با دنبالهی «آواتار» همیشه تهدیدی جدی در اسکار محسوب میشود.
حضور جعفر پناهی با «یک تصادف ساده بود» بار دیگر بحثهای سیاسی و سینمای مستقل را وارد رقابت کرده است.
پارک چان-ووک و گیرمو دل تورو هر دو کارگردانان تحسینشدهای هستند که اغلب در محافل جوایز دیده میشوند.
نوآ بامباک و بردلی کوپر در سالهای اخیر با پروژههای پرستاره به رقابت برگشتهاند.
جیم جارموش و اسکات کوپر با موضوعات فرهنگی و موسیقایی خود تنوعی به رقابت دادهاند.
کوثر بن هنیه نمایندهای تازه از سینمای جهان عرب است که میتواند غافلگیرکننده باشد.
کلینت بنتلی هم با «Train Dreams» برای اولین بار جدی وارد معادلات جوایز شده است.
دیگر مدعیان در رقابت (Also In Contention) – بهترین کارگردان اسکار ۲۰۲۶
رتبه | کارگردان | فیلم | استودیو |
---|---|---|---|
21 | ریچارد لینکلیتر | «موج نو» (Nouvelle Vague) | نتفلیکس |
22 | درک سیانفرانس | «روفمن» (Roofman) | پارامونت پیکچرز |
23 | زک کرگر | «سلاحها» (Weapons) | وارنر برادرز |
24 | هیکاری | «خانواده اجارهای» (Rental Family) | سرچلایت پیکچرز |
25 | مری برونستین | «اگر پا داشتم بهت لگد میزدم» (If I Had Legs I'd Kick You) | A24 |
26 | رایان جانسون | «بیدار شو مرده: داستانی از Knives Out» (Wake Up Dead Man: A Knives Out Story) | نتفلیکس |
27 | نیا داکوستا | «هدا» (Hedda) | آمازون MGM استودیوز |
28 | جیمز وندربیلت | «نورمبرگ» (Nuremberg) | سونی پیکچرز کلاسیکس |
29 | بیل کاندن | «بوسه زن عنکبوتی» (Kiss of the Spider Woman) | لاینزگیت / رودساید اتراکشنز |
30 | پل گرینگراس | «اتوبوس گمشده» (The Lost Bus) | اپل اوریجینال فیلمز |
ریچارد لینکلیتر با «موج نو» دوباره به سینمای هنری برگشته و میتواند توجه آکادمی را جلب کند.
درک سیانفرانس و زک کرگر هر دو با آثار پرتنش میتوانند در صورتی که فیلمهایشان موفق شوند، شانس غافلگیری داشته باشند.
هیکاری و مری برونستین به عنوان صداهای تازه، بیشتر در جشنوارهها شانس دارند.
رایان جانسون با ادامه مجموعه «Knives Out» از نظر محبوبیت مخاطبان جلوتر است، اما ممکن است سبک سرگرمکنندهاش مانع رأی جدی اسکار شود.
نیا داکوستا با اقتباس از «هدا» نمایندهی آثار ادبی کلاسیک در این فهرست است.
جیمز وندربیلت و بیل کاندن با پروژههای تاریخی و تئاتری میتوانند نظر رأیدهندگان سنتیتر را جلب کنند.
پل گرینگراس هم با سابقهی آثار سیاسی-اجتماعی ممکن است در آخرین لحظات به مدعیان اصلی تبدیل شود.
جدول واجدان شرایط (Eligible Auteurs) – بهترین کارگردان اسکار ۲۰۲۶
کارگردان | فیلم | استودیو |
---|---|---|
وس اندرسون | «نقشه فنیقی» (The Phoenician Scheme) | Focus Features |
عزیز انصاری | «بخت خوب» (Good Fortune) | Lionsgate |
دارن آرونوفسکی | «دستگیر دزدی» (Caught Stealing) | Sony Pictures |
اری استر | «ادینگتون» (Eddington) | A24 |
نوا بامباک | «جی کلی» (Jay Kelly) | Netflix |
کلینت بنتلی | «رویای قطار» (Train Dreams) | Netflix |
ادوارد برگر | «تصنیف یک بازیکن کوچک» (Ballad of a Small Player) | Netflix |
کاترین بیگلو | «خانهای از دینامیت» (A House of Dynamite) | Netflix |
دنی بویل | «۲۸ سال بعد» (28 Years Later) | Sony Pictures |
کریگ بروئر | «آواز غمگین» (Song Sung Blue) | Focus Features |
جیمز ال. بروکس | «الا مککی» (Ella McCay) | 20th Century Studios |
مری برونستین | «اگر پا داشتم بهت لگد میزدم» (If I Had Legs I'd Kick You) | A24 |
جیمز کامرون | «آواتار: آتش و خاکستر» (Avatar: Fire and Ash) | 20th Century Studios |
پارک چان-ووک | «هیچ انتخاب دیگری نیست» (No Other Choice) | Neon |
جان ام. چو | «ویکد: برای همیشه» (Wicked: For Good) | Universal Pictures |
درک سیانفرانس | «روفمن» (Roofman) | Paramount Pictures |
بیل کاندن | «بوسه زن عنکبوتی» (Kiss of the Spider Woman) | Lionsgate/Roadside Attractions |
بردلی کوپر | «این روشنه؟» (Is This Thing On?) | Searchlight Pictures |
رایان کوگلر | «گناهکاران» (Sinners) | Warner Bros. |
اسکات کوپر | «بروس اسپرینگستین: مرا از ناکجا نجات بده» (Springsteen: Deliver Me from Nowhere) | 20th Century Studios |
زک کرگر | «سلاحها» (Weapons) | Warner Bros. |
نیا داکوستا | «هدا» (Hedda) | Amazon MGM Studios |
رونان دی-لوئیس | «شقایق دریایی» (Anemone) | Focus Features |
گییرمو دل تورو | «فرانکشتاین» (Frankenstein) | Netflix |
مایک فلانگان | «زندگی چاک» (The Life of Chuck) | Neon |
پل گرینگراس | «اتوبوس گمشده» (The Lost Bus) | Apple Original Films |
لوکا گوادانینو | «پس از شکار» (After the Hunt) | Amazon MGM Studios |
کوثر بن هانیا | «صدای هند راجیب» (The Voice of Hind Rajib) | پخشکننده آمریکا TBD |
الیور هرمانوس | «تاریخ صدا» (The History of Sound) | Mubi |
هیکاری | «خانواده اجارهای» (Rental Family) | Searchlight Pictures |
نیکلاس هیتنر | «کُرال» (The Choral) | Sony Pictures Classics |
جیم جارموش | «پدر، مادر، خواهر، برادر» (Father, Mother, Sister, Brother) | Mubi |
اسکارلت جوهانسون | «النور بزرگ» (Eleanor the Great) | Sony Pictures Classics |
رایان جانسون | «بیدار شو مرده» (Wake Up Dead Man) | Netflix |
دوک جانسون | «بازیگر» (The Actor) | Neon |
کوگونادا | «یک سفر بزرگ و زیبا» (A Big Bold Beautiful Journey) | Sony Pictures |
جوزف کوسینسکی | «فرمول ۱» (F1) | Apple Original Films/Warner Bros. |
یورگوس لانتیموس | «بوگونیا» (Bugonia) | Focus Features |
الیور لکس | «صراط» (Sirât) | Neon |
اسپایک لی | «از بالا به پایین» (Highest 2 Lowest) | A24 / Apple Original Films |
اریک لین | «رزمد» (Rosemead) | Vertical |
ریچارد لینکلیتر | «موج نو» (Nouvelle Vague) | Netflix |
ریچارد لینکلیتر | «ماه آبی» (Blue Moon) | Netflix |
جاستین لین | «روزهای آخر» (Last Days) | Vertical |
کلبِر مندوسا فیلیو | «مامور مخفی» (The Secret Agent) | Neon |
دیوید میچود | «کریستی» (Christy) | Black Bear Pictures |
جعفر پناهی | «یک تصادف ساده است» (It Was Just an Accident) | Neon |
لین رمزی | «بمیر، عشق من» (Die, My Love) | Mubi |
کلی رایشارت | «مغز متفکر» (The Mastermind) | Mubi |
جی روچ | «رزها» (The Roses) | Searchlight Pictures |
جاش سافدی | «مارتین برتر» (Marty Supreme) | A24 |
بنی سافدی | «ماشین خردکن» (The Smashing Machine) | A24 |
استیون سودربرگ | «کیف سیاه» (Black Bag) | Focus Features |
سلین سونگ | «مادیگراها» (Materialists) | A24 |
کریستن استوارت | «تاریخچه آب» (The Chronology of Water) | The Forge |
جیمز سوئینی | «بیدوقلو» (Twinless) | Lionsgate/Roadside Attractions |
پل توماس اندرسون | «یکی پس از دیگری» (One Battle After Another) | Warner Bros. |
یواخیم تریر | «ارزش احساسی» (Sentimental Value) | Neon |
جیمز وندربیلت | «نورمبرگ» (Nuremberg) | Sony Pictures Classics |
گاس ون سنت | «سیم مرد مرده» (Dead Man's Wire) | Row K Entertainment |
ایوا ویکتور | «ببخشید، عزیزم» (Sorry, Baby) | A24 |
کلویی ژائو | «همنت» (Hamnet) | Focus Features |
ربکا زلوتوفسکی | «زندگی خصوصی» (A Private Life) | Sony Pictures Classics |
لیست «Eligible Auteurs» امسال نشان میدهد که رقابت اسکار ۲۰۲۶ در بخش بهترین کارگردان، ترکیبی از نامهای بزرگ تثبیتشده مانند جیمز کامرون، پل توماس اندرسون و کاترین بیگلو و صدای تازههای جسور مثل کریستن استوارت، مری برونستین و هیکاری خواهد بود. با حضور کارگردانانی از سراسر جهان، از جعفر پناهی تا پارک چان-ووک، پیشبینی نامزدهای نهایی بیش از هر زمان دیگری غیرقابل انتظار است.
منبع: variety
نویسنده: نسرین پورمند