امیر شیرمحمدی از تولید فیلم "یرما" بر اساس جدیدترین اثر نمایشی اجرا شده علی رفیعی به همین نام با تدوین بهروز افخمی خبر داد.

پایگاه خبری تئاتر: شیرمحمدی که کارگردانی فیلم "یرما" را عهده‌دار است درباره شکل‌گیری ایده تهیه فیلم از نمایش "یرما" به کارگردانی علی رفیعی که چندی پیش اجرای عمومی خود را در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به پایان رساند به خبرنگار مهر گفت: پیشنهاد تهیه این فیلم را آقای بهروز افخمی به من داد. حدود دو هفته پیش بود که به من پیشنهاد داد حتما نمایش "یرما" به کارگردانی دکتر رفیعی را ببینم زیرا کار خاصی است و در شرایط خاصی نیز تولید و اجرا شده است. نکته جالب این بود که کل روند تولید و اجرای نمایش "یرما" یک اتفاق دراماتیک بود.

وی ادامه داد: دکور نمایش برای تالار وحدت طراحی شده بود که به دلایلی امکان اجرا در آنجا فراهم نشد و به همین دلیل یک دکور با پهنای زیاد در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر قرار گرفت. این دکور باعث شد تا 5 ردیف بیشتر برای جایگاه مخاطبان در نظر گرفته نشود. همچنین شکل‌گیری این نمایش از کارگاهی آموزشی که دو سال پیش توسط دکتر رفیعی برگزار شد و تربیت و استفاده از بازیگران جوان در کنار موارد دیگر برای من یک روند دراماتیک بود.

این فیلم‌ساز جوان یادآور شد: بعد از تماشای نمایش "یرما" علاقه‌مند به ساخت فیلم این اثر شدم. البته معتقدم همه کارهای دکتر رفیعی باید فیلم می‌شدند. این نگاهی است که فیلمسازها باید به تئاتر داشته باشند که متأسفانه کمتر چنین نگاهی وجود دارد.

شیرمحمدی با اشاره به نگرانی خود از پذیرفتن نشدن پشنهاد ساخت فیلم از نمایش "یرما" از سوی علی رفیعی گفت: خوشبختانه وقتی به دکتر رفیعی این پیشنهاد را دادم و گفتم که باید وارد صحنه شوم و صحنه‌های نمایش به قولی خرد می‌شوند ولی میزانسن‌ها همان میزانسن‌های دکتر خواهند بود، ایشان پذیرفت.

وی درباره نحوه تولید این فیلم همزمان با اجرای نمایش "یرما" توضیح داد: از ساعت 14 به سالن می‌رفتیم و بازیگران در سالن حضور پیدا می‌کردند و تا ساعت 20 که زمان اجرای نمایش بود تصاویر را به صورت دوربین روی دست ضبط می‌کردیم. چند روز اول برای بازیگران این کار عجیب بود زیرا آن‌ها می‌خواستند تئاتری بازی کنند و میزانسن‌ها را کامل بروند در صورتیکه چیزی که ما از آن‌ها می‌خواستیم متفاوت‌تر بود زیرا کار می‌بایست در مدیوم دوربین و تصویر قرار می‌گرفت.

کارگردان فیلم "یرما" درباره مرحله تدوین این اثر و مدت زمان مورد نیاز برای آن گفت: تدوین این اثر کار سختی است و من و آقای بهروز افخمی کار تدوین را انجام خواهیم داد که حدود 4 ماه زمان می‌برد.

شیرمحمدی در پایان تأکید کرد: خیلی تلاش کردم که حق مطلب ادا شود و سعی کردم تصاویر همان جذابیت‌های نمایش "یرما" را داشته باشند ولی به زبان سینمایی.

نمایش "یرما" نوشته فدریکو گارسیا لورکا و با کارگردانی علی رفیعی بهار سال جاری در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرای عمومی خود را آغاز کرد که اجرای این اثر که تا نیمه دوم تیرماه به طول انجامید با استقبال قابل توجه مخاطبان تئاتر همراه بود.