با نزدیک شدن به مهلت نهایی ارسال آثار در ۳۱ اکتبر ۲۰۲۵، استودیوهای هالیوودی درگیر یک «بازی استراتژیک» پرهزینه هستند تا بهترین دسته‌بندی (اصلی/فرعی، کمدی/درام) را برای فیلم‌ها و بازیگران خود در جوایز اسکار و گلدن گلوب انتخاب کنند. فیلم‌هایی مانند «یک نبرد پس از دیگری» پل توماس اندرسون و «سلاح‌ها» زاک کرگر از جمله آثاری هستند که تصمیم‌گیری درباره دسته‌بندی نقش بازیگران زن یا ژانرشان، می‌تواند شانس پیروزی‌شان را تعیین کند.

چارسو پرس: انتخاب دسته‌بندی یک فیلم یا بازیگر برای جوایز، مانند تصمیم یک سیاستمدار برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری است؛ هزینه‌ها بالا، ریسک‌ها جدی و پیامدها طولانی‌مدت هستند. استودیوها باید تصمیم بگیرند که فیلم‌ها را کجا ارسال کنند، استعدادها چگونه معرفی شوند و چه زمانی منابع خود را برای مسیر پرریسکی اختصاص دهند تا نهایتاً شانس حضور در اسکار و گلدن گلوب را به دست آورند.


فیلم‌های مستقل کوچک، با بودجه محدود، حتی بیش از آثار بزرگ به این استراتژی‌ها وابسته‌اند؛ هزینه ارسال به پلتفرم آکادمی بین ۸ تا ۲۰ هزار دلار است و برای جوایز انجمن بازیگران آمریکا، بین ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار بسته به دسته‌بندی و گروه بازیگران دریافت می‌شود.


فیلم «یک دعا کوچک»، نوشته و کارگردانی «انگوس مک‌لاکلان» با بازی «دیوید استرات‌یرن»، «جین لوی» و «سلیا وستون»، نمونه‌ای از کمپین مستقل است. پس از حضور در ساندنس ۲۰۲۳ و تاخیر در خرید حقوق توسط سونی پیکچرز کلاسیکس، فیلم اکنون توسط «میوزیک باکس فیلمز» ارسال می‌شود و در جوایز مستقل، گاتم و انجمن نویسندگان و بازیگران برای نامزدی حضور دارد.


تصمیم‌گیری درباره کمدی یا درام برای فیلم‌هایی مثل «سلاح‌ها» ساخته «زاک کرگر» و «یک نبرد پس از دیگری» ساخته «پل توماس اندرسون» پیچیده است. «سلاح‌ها» که پرفروش‌ترین فیلم تابستان با فروش جهانی ۲۶۴ میلیون دلار بود، ممکن است در دسته کمدی/موزیکال گلدن گلوب قرار گیرد یا درام، که وزن اسکاری بیشتری دارد. بازیگران اصلی «جاش برولین» و «جولیا گارنر» برای نقش اصلی در نظر گرفته شده‌اند و «امی مادیگان» احتمالاً نامزدی بازیگر نقش فرعی را تجربه می‌کند.


در «یک نبرد پس از دیگری»، استودیو باید تصمیم بگیرد که گروه بازیگران زن را چگونه تقسیم کند؛ بازی «چیس اینفینیتی» قابل توجه است اما تعیین او در نقش اصلی فضایی برای هم‌بازیانش ایجاد می‌کند. هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.


فیلم‌های خارجی نیز پیچیدگی خود را دارند؛ استودیو «نون» عناوین غیرانگلیسی را برای دسته‌های مختلف ارسال می‌کند، از جمله «این فقط یک تصادف بود»، «مامور مخفی»، «سیرات»، «هیچ گزینه دیگری نیست» و «ارزش احساسی».


فیلم «همنت» ساخته «کلویی ژائو» روایت غم و اندوه «آگنس» و «ویلیام شکسپیر» پس از مرگ فرزندشان است. هنوز تصمیم گرفته نشده که «پل مسکل» در نقش اصلی یا فرعی رقابت کند.


در دسته‌بندی بازیگری، انتخاب نقش اصلی یا فرعی برای داستان‌های عاشقانه پیچیده است. تاریخچه اسکار نشان می‌دهد که انتخاب اشتباه می‌تواند نتایج را تغییر دهد، مانند تصمیمات در «بروک‌بک مانتین» و «کارول».


همچنین، فیلم‌هایی مانند «سونگ سانگ بلو» با بازی «کیت هادسون» احتمالاً در نقش اصلی رقابت خواهند کرد، در حالی که هم‌بازی «هیو جکمن» می‌تواند گزینه مکمل باشد. تصمیم‌گیری درباره دسته‌بندی نقش‌ها، روند کمپین و شانس پیروزی را تعیین می‌کند.


با نزدیک شدن به مهلت ارسال نامزدها در ۳۱ اکتبر ۲۰۲۵، استودیوها در حال وزن کردن استراتژی‌های خود برای گلدن گلوب و اسکار هستند. انتخاب دسته‌بندی درست برای فیلم‌ها و بازیگران می‌تواند شانس برد یا حتی نوع نگاه منتقدان و رأی‌دهندگان را تغییر دهد. این فصل جوایز، بار دیگر نشان می‌دهد که سینمای هالیوود تنها رقابت هنری نیست بلکه بازی استراتژیک و سیاسی نیز هست.


منبع: variety
نویسنده: نسرین پورمند