پل توماس اندرسون فیلم جدیدش «یک نبرد پس از نبرد دیگر» را در فرمت ۶۰ ساله VistaVision ساخته و مخاطبان میتوانند آن را در فرمتهای متنوعی از جمله Imax و 4DX تجربه کنند.
چارسو پرس: پل توماس اندرسون تصمیم گرفته است فیلم تازه خود، «نبردی پس از دیگری»، را در VistaVision فیلمبرداری و عرضه کند؛ فرمت پهننمایی که بیش از ۶۰ سال پیش معرفی شد. اندرسون در یک ویدئو توضیح داد: «VistaVision فرمی است که برای استفاده از بخش بیشتری از نگاتیو ۳۵ میلیمتری ساخته شده است. به عبارت دیگر، کیفیت تصویر بالاتری دارد.» در این فرمت، نگاتیو به صورت افقی از دوربین عبور میکند و نتیجه، تصویری با وضوح بالاتر است.
در حال حاضر تنها چهار سالن سینما در جهان قادر به پخش فیلم در VistaVision هستند: Vista Theater در لسآنجلس، Regal Union Square 17 در نیویورک، Coolidge Corner Theatre در بروکلین، ماساچوست و Odeon Luxe Leicester Square در لندن.
سال گذشته فیلم «The Brutalist» به کارگردانی برادی کوربت نیز در VistaVision فیلمبرداری شد، اما «یک نبرد پس از نبرد دیگر» نخستین فیلم در شش دهه اخیر است که علاوه بر فیلمبرداری، در فرمت سلولویدی کلاسیک VistaVision به نمایش درمیآید. فیلمبردار «The Brutalist»، لول کرولی، برای این اثر جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری را دریافت کرد.
VistaVision در سال ۱۹۵۴ توسط پارامونت پیکچرز توسعه یافت تا مخاطبان را از تلویزیونهای خانگی به سینماها جذب کند و در فیلمهایی مانند «جستوجوگران» جان فورد، «ده فرمان» سسیل بی. دمیل و «سرگیجه» آلفرد هیچکاک استفاده شد. این فرمت رقیب CinemaScope شرکت 20th Century Fox بود که با لنز انامورفیک تصویر را روی نگاتیو ۳۵ میلیمتری فشرده میکرد.
پل توماس اندرسون درباره کیفیت تصویر میگوید: «این فرمت تصویری عمیق، غنی و زیبا به شما میدهد.» «یک نبرد» با صحنههایی از تعقیب در صحرا، کمپهای مرزی و شهرکهای دورافتاده در جنگلهای سرخ با ترکیبی از VistaVision و Super 35 فیلمبرداری شده است. در VistaVision از ۸-perf و در Super 35 از ۴-perf استفاده میشود؛ هرچه تعداد سوراخهای کنار نگاتیو بیشتر باشد، کیفیت تصویر بالاتر است.
این فیلم، الهام گرفته از رمان «Vineland» تامس پینچون (۱۹۹۰)، با بازی لئوناردو دیکاپریو در نقش باب فرگوسن، انقلابی پیشین که در تلاش است دخترش را نجات دهد، جمعه این هفته در سینماها اکران میشود.
«نبردی پس از دیگری» نخستین فیلم بلند اندرسون است که در Imax فیلمبرداری شده و در فرمت Expanded Aspect Ratio Imax به نمایش درمیآید. طبق اعلام شرکت Imax، این نخستین فیلم هالیوودی است که در برخی سالنهای منتخب به صورت کامل با نسبت تصویر ۱.۴۳ پخش میشود.
بیشتر بخوانید: فرمتهای نمایش فیلم در سینما؛ از استاندارد تا تجربه فراگیر و Immersive
نسخه VistaVision فیلم در هفته نخست به سرعت به فروش رفت، اما مخاطبان میتوانند «یک نبرد» را در فرمتهای دیگر نیز تجربه کنند. برخی سالنها کارتهایی برای ثبت فرمتهای مشاهدهشده ارائه میکنند و از تماشاگران میخواهند با هشتگ #OneFormatAfterAnother پیشرفت خود را ثبت کنند.
Imax ۷۰ میلیمتری، مشابه VistaVision، نگاتیو را به صورت افقی عبور میدهد و نسبت تصویر ۱.۴۳ تقریباً مشابه VistaVision است. این فرمت بزرگتر از VistaVision است و هر فریم دو برابر طول و عرض بیشتری دارد و وضوح تصویر را روی پردههای عظیم حفظ میکند. طبق گزارش BFI، چاپ Imax این فیلم طولی برابر ۱۶.۴ کیلومتر (۱۰ مایل) دارد و وزن آن ۳۱۰ کیلوگرم است.
در سالنهای Imax سنتی که امکان نمایش ۷۰ میلیمتری ندارند، فیلم با پروژکتور دوگانه لیزری و نسبت تصویر ۱.۴۳ دیجیتال نمایش داده میشود؛ در برخی سالنها نیز نسبت تصویر ۱.۹۰ خواهد بود.
فرمتهای دیگر شامل Dolby Vision با عمق، کنتراست و رنگهای بیشتر و صدای Dolby Atmos، نسخه ۷۰ میلیمتری و 4DX میشوند. در 4DX، صندلیها با حرکت صحنهها هماهنگ شدهاند تا مخاطب در صحنههای تعقیب و تیراندازی حس حضور در صحنه را تجربه کند.
منبع: variety
https://teater.ir/news/73046