جنجال‌ها پیرامون تیلی نوروود، «بازیگر» ساخته‌شده با هوش مصنوعی، همچنان ادامه دارد. پس از اعتراض اتحادیه SAG-AFTRA در آمریکا، حالا اتحادیه بازیگران بریتانیا Equity نیز با موضعی تند اعلام کرده که نورود نه یک بازیگر، بلکه ابزاری هوش مصنوعی ساخته‌شده از آثار واقعی بازیگران است.
چارسو پرس: اتحادیه بازیگران بریتانیا Equity به جمع منتقدان تیلی نورود، «بازیگر» ساخته‌شده با هوش مصنوعی که این هفته در مرکز توجهات و یکی از بحث‌برانگیزترین تحولات صنعت سرگرمی قرار گرفته، پیوست.

پس از محکومیت‌های اتحادیه SAG-AFTRA در آمریکا، حالا مدیران اتحادیه Equity در بریتانیا نیز هرگونه توانایی بازیگری برای نوروود را رد کرده و نگرانی عمیقی را درباره منشأ محتوایی که برای ساخت او استفاده شده، ابراز کرده‌اند.

شانن سیلینگ، مسئول بخش صوتی و رسانه‌های نو در Equity، در گفت‌وگو با رادیو بی‌بی‌سی گفت:
«تیلی یک بازیگر نیست. او یک ابزار هوش مصنوعی است. یا بهتر بگویم، آن یک ابزار هوش مصنوعی است، نه یک اجراگر واقعی. اما آنچه این ابزار از آن ساخته شده، کار بازیگران است و ما نگرانیم که این آثار از کجا آمده و آیا رضایت لازم برای استفاده به این شکل داده شده یا خیر.»

در همین حال، پل فلمینگ، دبیرکل اتحادیه، اعلام کرد Equity به دنبال راه‌هایی است تا بفهمد شخصیت‌هایی مانند نوروود چگونه ساخته می‌شوند.

او در گفت‌وگو با اسکای نیوز توضیح داد:
«ما در مرحله‌ای از هوش مصنوعی هستیم که حجم عظیمی از داده‌ها استفاده شده و منشأ اصلی آنها بیش از پیش نامشخص می‌شود. و این چیزی است که باید هر بیننده و هر فرد شاغل را نگران کند، چون واقعاً این شیوه استفاده از داده‌های ما درست نیست. ما به‌عنوان یک اتحادیه مشغول بررسی استفاده از قوانینی مانند GDPR (حفاظت از داده‌ها) هستیم تا از شرکت‌ها بخواهیم منشأ داده‌هایی را که برای ساخت این موجودات استفاده می‌شود، مشخص کنند و مطمئن شویم که از کار اعضای ما سوءاستفاده نشده است.»

نوروود در اوایل همین هفته با واکنش تند روبه‌رو شد، زمانی که ایلین فن در ولدن، مدیر استودیوی تولید هوش مصنوعی Particle6 که این شخصیت را توسعه داده، ادعا کرد نوروود توانسته توجه برخی از آژانس‌های استعدادیابی را برای امضای قرارداد به خود جلب کند.

سیلینگ در واکنش گفت:
«به نظر من این کار غیرمسئولانه است. فکر می‌کنم آژانس‌ها باید تمرکزشان را روی این بگذارند که مطمئن شوند صنعت سرگرمی در مواجهه با ورود هوش مصنوعی، از بازیگران انسانی حمایت می‌کند.»

چند روز پس از طرح این ادعا درباره علاقه آژانس‌ها به نورود، فن در ولدن از اثرش دفاع کرد و گفت این پروژه «جایگزین انسان نیست، بلکه یک اثر خلاقانه ـ یک قطعه هنری ـ است.»

او افزود:
«من هوش مصنوعی را جایگزینی برای انسان نمی‌بینم، بلکه ابزاری جدید، یک قلم‌مو تازه می‌دانم. همان‌طور که انیمیشن، عروسک‌گردانی یا CGI امکانات تازه‌ای ایجاد کردند بدون اینکه بازیگری زنده را از بین ببرند، هوش مصنوعی هم راه دیگری برای تصور و ساخت داستان‌ها ارائه می‌دهد. خودم هم یک بازیگر هستم و هیچ چیز ـ حتی یک شخصیت هوش مصنوعی ـ نمی‌تواند جای هنر یا لذت اجرای انسانی را بگیرد.»

منبع: variety
نویسنده: نسرین پورمند