فیلم Tron: Ares مخاطبان را به دنیایی برمی‌گرداند که بیش از چهل سال پیش ساخته شد. در آستانه‌ی ورود به این ماجراجویی دیجیتالی، این شش نکته حیاتی از داستان و مفاهیم Tron و Tron: Legacy هستند که باید بدانید تا خط داستان جدید را بهتر درک کنید.

چارسو پرس: فیلم «Tron: Ares» مخاطبان را دوباره به دنیایی بازمی‌گرداند که بیش از چهل سال پیش خلق شده بود؛ و در اینجا مهم‌ترین جزئیاتی را مرور می‌کنیم که باید در ذهن داشته باشید. سومین فیلم از مجموعه علمی‌تخیلی کلاسیک «ترون»، بر مجموعه‌ای تازه از برنامه‌ها و کاربران (Users) تمرکز دارد که بر سر چیزی به نام «کد ماندگاری» (Permanence Code) با یکدیگر درگیر می‌شوند.


هرچند در «آرس» تنها شخصیت بازگشته‌ی تأییدشده «کوین فلین» (Kevin Flynn) با بازی «جف بریجز» است، اما همین حضور نیز پرسش‌هایی درباره‌ی پیامدهای فیلم «Tron: Legacy» محصول ۲۰۱۰ ایجاد می‌کند. اگر مدتی است از دنیای دیجیتالی این فرنچایز فاصله گرفته‌اید، در ادامه خلاصه‌ای از شخصیت‌ها، موقعیت‌ها و سازمان‌هایی را می‌خوانید که پایه و اساس داستان «Tron: Ares» را شکل می‌دهند.

۶ نکته کلیدی که پیش از ورود به Tron: Ares باید از دو فیلم اول بدانید

«گرید»؛ دنیای دیجیتال ترون

در فیلم‌های «ترون» از جمله «Tron: Ares»، «گرید» (The Grid) یک چشم‌انداز دیجیتال است که محل زندگی شمار بی‌شماری از برنامه‌ها محسوب می‌شود. این فضا در فیلم نخست «Tron» توسط مهندس نرم‌افزار «کوین فلین» و دیگر کارکنان شرکت فناوری «انکام» (ENCOM) خلق شد. «گرید» جهانی کاملاً جدا از واقعیت است که با استفاده از یک لیزر دیجیتایزر ویژه می‌توان به آن وارد شد.


برنامه‌های داخل گرید دارای میزان معینی از استقلال و شخصیت هستند که این ویژگی را از طریق «دیسک هویت» (Identity Disk) خود به دست می‌آورند؛ با این حال، آن‌ها برای خدمت به دستورات کاربران (یعنی انسان‌های واقعی) طراحی شده‌اند. این برنامه‌ها همچنین از «برنامه کنترل اصلی» (Master Control Program) یا MCP پیروی می‌کنند؛ MCP قادر است سایر برنامه‌ها را هدایت کرده و ارتباط مستقیمی با کاربران داشته باشد.


«گرید» مانند یک سیستم رایانه‌ای عمل می‌کند و بنابراین از تأثیرات دنیای واقعی بر سیستم‌های دیجیتال تأثیر می‌پذیرد. این دنیا می‌تواند از بیرون خاموش شود و در صورت نفوذ یا هک، کاربران قادر خواهند بود کنترل محیط را در دست بگیرند. طراح اصلی گرید «کوین فلین» بود و نسخه‌ی دیجیتالی او در فیلم «ترون» با نام «کلو» (Clu) شناخته می‌شد.

۶ نکته کلیدی که پیش از ورود به Tron: Ares باید از دو فیلم اول بدانید

برنامه‌ها می‌توانند علیه خالقان خود شورش کنند

یکی از تم‌های ثابت در دو فیلم اول «ترون»، پیدایش برنامه‌های شورشی بود که می‌توانستند علیه کاربران خود قیام کنند. در هر دو مورد، این برنامه‌ها در ابتدا توسط کاربران طراحی شده بودند، اما در ادامه دیدگاه خاص خود را نسبت به «گرید» و شیوه‌ی کنترل آن توسعه دادند.


در فیلم «Tron»، تهدید اصلی داستان «برنامه کنترل اصلی» یا MCP بود که توسط مهندس نرم‌افزار و رقیب اصلی فلین یعنی «اد دیلینگر» (Ed Dillinger) ساخته شد. MCP از یک برنامه‌ی ساده به هوش مصنوعی پیشرفته‌تری تکامل یافت و با جذب و ادغام دیگر برنامه‌ها، قدرت پردازشی خود را افزایش داد.


MCP حتی دیلینگر را نیز باج‌گیری می‌کرد تا بتواند به رشد خود ادامه دهد. پدیده‌ای مشابه در «Tron: Legacy» رخ داد، جایی که «کلو» به عنوان دشمن اصلی معرفی شد. پس از حوادث فیلم نخست، «فلین» کلو را بازسازی کرد تا با کمک او و «ترون» سیستمی کامل و هماهنگ بسازد.


اما «کلو» علیه خالق خود شورش کرد و کنترل گرید را به دست گرفت. او برنامه‌ها را علیه کاربران و گونه‌ی جدیدی از موجودات دیجیتالی طبیعی به نام «آیزوها» (ISOs) تحریک کرد. امکان شورش برنامه‌ها علیه سازندگانشان در تمام فرنچایز تکرار می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود جنگجویان دیجیتالی در «Tron: Ares» تهدیدآمیزتر از همیشه به نظر برسند.

۶ نکته کلیدی که پیش از ورود به Tron: Ares باید از دو فیلم اول بدانید

تاریخچه‌ی «انکام» و خاندان دیلینگر

شرکت «انکام» (ENCOM) بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری در دنیای «ترون» است؛ شرکتی عظیم که از فناوری‌های دولتی گرفته تا بازی‌های ویدیویی محبوب را تولید می‌کند. موفقیت اولیه‌ی این شرکت عمدتاً بر پایه‌ی دستاوردهای «کوین فلین» بنا شده بود. با این حال، «اد دیلینگر» توانست اعتبار کارهای او را به نام خود ثبت کند و مدیرعامل شرکت شود.


فیلم «Tron» تلاش‌های «فلین» و همکارانش، «آلن» (Alan) و «لورا» (Lora) را دنبال می‌کند تا تقلب‌های دیلینگر را افشا کنند. در پایان، این سه موفق می‌شوند تخلفات او را اثبات کنند و فلین کنترل شرکت را به دست می‌گیرد. با این حال، تنها چند سال بعد، او به طرز مرموزی ناپدید می‌شود و خانواده و شرکتش را پشت سر می‌گذارد.


در فیلم «Tron: Legacy» مشخص می‌شود که شرکت «انکام» علی‌رغم این بحران‌ها به رشد خود ادامه داده است. پسر دیلینگر، «اد جونیور» (Ed Jr.) نیز به شرکت بازمی‌گردد و در کنار «آلن» فعالیت می‌کند. در همین زمان، پسر فلین، «سم» (Sam) به سهام‌دار اصلی شرکت تبدیل شده و «آلن» را به عنوان رئیس هیئت‌مدیره منصوب می‌کند.


در «Tron: Ares»، «سم» دیگر حضور ندارد و رهبری شرکت در دستان «ایو کیم» (Eve Kim) و «اجای سینگ» (Ajay Singh) قرار گرفته است. در همین حال، شرکت «دیلینگر سیستمز» (Dillinger Systems) به رقیبی جدی بدل شده و بر سر فناوری «ماندگاری» رقابت می‌کند؛ کشفی که می‌تواند باعث شود موجودات دیجیتالی برای همیشه در دنیای واقعی وجود داشته باشند، نه فقط در بازه‌ی محدود ۲۹ دقیقه‌ای.

۶ نکته کلیدی که پیش از ورود به Tron: Ares باید از دو فیلم اول بدانید

سفر و ناپدید شدن «کوین فلین» در گرید

در فیلم «Tron»، تحقیقات فلین درباره‌ی «انکام» او را رو‌به‌رو با MCP قرار می‌دهد. MCP برای جلوگیری از تهدید، از دستگاه دیجیتایزر آزمایشی استفاده می‌کند تا فلین را به داخل گرید بفرستد. در آن‌جا، فلین با برنامه‌هایی مانند «ترون» متحد می‌شود تا در برابر MCP و دستیارش «سرک» (Sark) مبارزه کند.


فلین در نهایت با درک توانایی‌های واقعی خود به عنوان یک «کاربر» درون گرید، موفق می‌شود MCP را نابود کرده و به دنیای واقعی بازگردد. با این حال، کشف دنیای گرید باعث می‌شود او دوباره به آنجا بازگردد تا این جهان را گسترش دهد. فلین با کمک «کلو» و «ترون» شروع به بهبود و گسترش گرید می‌کند.


اما پس از خیانت «کلو»، دروازه‌ی بازگشت به دنیای واقعی بسته می‌شود. جهان بیرونی تصور می‌کند که «کوین فلین» مرده است و «انکام» بدون او ادامه می‌دهد. درون گرید، فلین برای جلوگیری از رشد بیشتر «کلو» به پنهان‌کاری روی می‌آورد. در این دوران، او شاگردی به نام «کورا» (Quorra) می‌پذیرد — آخرین بازمانده از آیزوها. احساس گناه فلین از نابودی آن‌ها باعث می‌شود آموزش‌های زیادی درباره‌ی دنیای واقعی به او بدهد. این اتفاق، «کورا» را به یکی از شخصیت‌های منحصربه‌فرد دنیای «ترون» تبدیل می‌کند.

۶ نکته کلیدی که پیش از ورود به Tron: Ares باید از دو فیلم اول بدانید

مأموریت «سم» در گرید در فیلم «Tron: Legacy»

در فیلم «Tron: Legacy»، «کلو» سعی می‌کند یک کاربر را به گرید بکشاند تا «دیسک هویت» او را بدزدد و با استفاده از آن دروازه‌ی دیجیتال را باز کند؛ راهی که به او و ارتشش اجازه می‌دهد به زمین حمله کنند. او در تلاش برای به دام انداختن «آلن»، به‌جای او «سم» را وارد گرید می‌کند.


در ابتدا، هدف «سم» صرفاً زنده ماندن است. اما پس از آشنایی با «کورا» و پدرش، تصمیم می‌گیرد هر طور شده جلوی «کلو» را بگیرد. بی‌اعتمادی او به پدرش و شتاب‌زدگی‌اش باعث می‌شود در دام بیفتد، اما در نهایت با کمک پدرش می‌گریزد. «کلو» موفق می‌شود کلید هویت را به دست آورد، اما «کوین فلین» از تبعید خود بیرون آمده و آن‌ها را تا دروازه هدایت می‌کند.


در نبرد نهایی، فاش می‌شود که «ترون» به‌دست «کلو» بازبرنامه‌ریزی شده و با نام «رینزلر» (Rinzler) خدمت می‌کند. با فداکاری او، «کلو» به‌قدر کافی عقب نگه داشته می‌شود تا «سم» و «کورا» بتوانند از دروازه عبور کنند.


«کوین فلین» برای جلوگیری از فرار «کلو»، خودش را با برنامه ادغام می‌کند و هر دو را نابود می‌سازد. انفجار حاصل، هم دروازه و هم گرید را نابود می‌کند — زمینه‌ساز چشم‌اندازهای جدیدی که در «Tron: Ares» خواهیم دید. هرچند تصور می‌شد فلین مرده است، اما قرار است این شخصیت به شکلی در فیلم جدید حضور داشته باشد.

۶ نکته کلیدی که پیش از ورود به Tron: Ares باید از دو فیلم اول بدانید

فرار «سم» و «کورا» از گرید

یکی از بزرگ‌ترین پرسش‌های پایان فیلم «Tron: Legacy» سرنوشت «سم» و «کورا» است. پس از فریب دادن «کلو» و نبرد نهایی در کنار «کوین فلین»، آن دو موفق می‌شوند از گرید بگریزند، پیش از آن‌که انفجار همه‌چیز را نابود کند. فیلم با صحنه‌ای به‌یادماندنی به پایان می‌رسد؛ جایی که «کورا» برای نخستین‌بار طلوع آفتاب واقعی را می‌بیند.


در «Tron: Ares»، این دو شخصیت به عنوان بازیگران اصلی بازنمی‌گردند، اما نشانه‌هایی در داستان وجود دارد که احتمال می‌دهد آن‌ها خودشان نیز «از شبکه خارج شده‌اند». سرنوشتشان یکی از بزرگ‌ترین رازهایی است که «ترون: آرس» آن را بازمی‌کند، به‌ویژه با در نظر گرفتن اینکه کنترل «انکام» حالا در دست «ایو» و خواهرش است.


«آرس» قرار است بسیاری از عناصر پیشین مجموعه را بازگرداند و در عین حال مسیر تازه‌ای برای آینده‌ی فرنچایز ترسیم کند. باید دید این فیلم چگونه صحنه را برای دنباله‌های احتمالی بعدی آماده می‌کند و چه نقشی ممکن است «سم» و «کورا» در آینده‌ی این دنیای دیجیتالی داشته باشند.


به گزارش چارسو پرس: با مرور این شش نکته، می‌توانی با دید بازتری به تماشا و تحلیل Tron: Ares بنشینی. از مفهوم گرید و خیانت برنامه‌ها تا فداکاری کوین فلین و مأموریت سم و کوئورا، داستان Tron پیوندی میان انسان و ماشین برقرار کرده است. اکنون در آستانه فصل جدیدی هستیم که قصد دارد خطوط بین واقعیت و دیجیتال را محو کند. آیا Ares موفق خواهد بود تا پیوندی نو بر این معماری پیچیده بزند و افق جدیدی از مبارزه بین انسان و هوش مصنوعی را تعریف کند؟


منبع: screenrant
نویسنده: نسرین پورمند