نمایشگاه تازه گی‌یرمو دل تورو در لندن، از طراحی لباس تا جزئیات حیرت‌انگیز ساخت هیولا در فیلم «فرانکشتاین» را آشکار می‌کند؛ جایی که جیکوب الوردی با ساعت‌ها گریم و ده‌ها پروتز، به موجودی زنده از قرن نوزدهم بدل می‌شود.

چارسو پرس: در لندن، نمایشگاه «فرانکشتاین: ساختن داستانی جاودان» (Frankenstein: Crafting a Tale Eternal) به مخاطبان اجازه می‌دهد تا وارد دنیای تازه گی‌یرمو دل تورو شوند. این نمایشگاه که تا ۹ نوامبر در گالری «The Old Selfridges» برپاست، رایگان و برای عموم باز است.


دل تورو که سال‌ها آرزوی بازآفرینی رمان کلاسیک مری شلی را داشت، سرانجام جهان خیال‌انگیز خود را با این پروژه زنده کرده است. این فیلم هم‌زمان با اکران سینمایی، از ۷ نوامبر در نتفلیکس منتشر می‌شود.


در نمایشگاه، طراحی لباس‌های «کیت هاولی»، طراحی صحنه «تامارا دِورل» و کار هنرمند پروتز «مایک هیل» به نمایش درآمده است. حتی دو نسخه نادر از رمان اصلی مری شلی — یکی از سال ۱۸۱۸ و دیگری از سال ۱۸۵۳ — نیز در میان آثار دیده می‌شود.


«جیکوب الوردی» برای نقش «فرانکشتاین» ۴۲ پروتز به تن کرد

دل تورو در گفت‌وگو با Variety گفت: «مری شلی تمام پرسش‌های فلسفی، اقتصادی و اجتماعی زمان خود را مطرح کرد.» او داستان فیلم را در بستر جنگ کریمه قرار داده اما با حال‌وهوایی مدرن و اپرایی ساخته است. برای خلق این فضا، از همکاران همیشگی خود مانند «هاولی»، «دورل» و آهنگ‌ساز «الکساندر دسپلا» بهره برده است.


هاولی توضیح داد که لباس‌های «الیزابت» با بازی «میا گات»، الهام‌گرفته از طبیعت است و پیوند او با «مخلوق» را نشان می‌دهد. رنگ سفید نشانه پاکی و آبی نمادی از علم است. او گفت: «این طراحی فقط تزئینی نیست؛ روایت بصری است. همه‌چیز در این فیلم دست‌ساز و در مقیاس واقعی ساخته شده است.»


در طراحی لباس «ویکتور فرانکشتاین» با بازی «اسکار آیزاک»، از پارچه‌های مخملی فرسوده و رنگ‌های غنی استفاده شده است. هاولی الهام خود را از هنرمندانی چون «فرانسیس بیکن» و «پیکاسو» گرفت و گفت لباس‌ها در طول فیلم به مرور فرسوده‌تر می‌شوند تا گذر زمان و وسواس ویکتور در خلق موجودش را نشان دهند.


طراحی کشتی عظیم «هوریسونت» نیز یکی از شگفتی‌های پروژه است. این کشتی با دقت تاریخی فراوان ساخته شد و بیش از شش ماه زمان برد. صحنه آزمایشگاه فرانکشتاین نیز به صورت کامل و واقعی ساخته شده و بیش از ۲۸۰۰ روز کاری برای ساخت آن صرف شده است.


«جیکوب الوردی» برای نقش «فرانکشتاین» ۴۲ پروتز به تن کرد

دل تورو درباره تم دایره‌ای طراحی‌ها گفت: «فیلم ما درباره چرخه است. از آینه‌های دایره‌ای تا معماری صحنه‌ها، همه‌چیز استعاره‌ای از حلقه‌ای بی‌پایان میان زندگی و مرگ است.»


آهنگ‌ساز «الکساندر دسپلا» گفت صدای روح مخلوق را با ویولن بازتاب داده تا «روح لطیف و شکننده‌اش» را به گوش مخاطب برساند.


اما چشمگیرترین بخش، خود مخلوق است. طراحی نهایی هیولا با بیش از ۴۲ قطعه پروتز روی بدن جیکوب الوردی اجرا شد که ۱۴ قطعه فقط برای سر و گردن بود. او برای گریم کامل، هر روز ۱۰ ساعت در اتاق چهره‌پردازی می‌نشست.


مایک هیل، طراح پروتز، توضیح داد: «ما می‌خواستیم هیولا به‌جای رنگ معمول اجساد، شبیه درون بدن انسان باشد؛ رگ‌ها کاملاً نمایان هستند. هدف این بود که به نظر برسد ویکتور تکه‌تکه بدن‌ها را به هم دوخته و انسانی بلندتر از حد معمول ساخته است.»

آمار تولید فیلم «فرانکشتاین»

  • ۴۲ قطعه پروتز برای بدن الوردی

  • ۱۰ ساعت گریم کامل در هر نوبت

  • ۲۸۳۰ روز کاری برای ساخت آزمایشگاه

  • ۳۱۷۸ روز کاری برای ساخت کشتی

  • ۶ ماه زمان برای ساخت کشتی «هوریسونت»

  • ۶۸ لباس منحصربه‌فرد برای بازیگران اصلی

  • ۱۲۵۲ لباس برای سیاهی‌لشکرها

  • ۵۴ قطعه سیلیکونی برای خلق مخلوق


«جیکوب الوردی» برای نقش «فرانکشتاین» ۴۲ پروتز به تن کرد


«جیکوب الوردی» برای نقش «فرانکشتاین» ۴۲ پروتز به تن کرد


«جیکوب الوردی» برای نقش «فرانکشتاین» ۴۲ پروتز به تن کرد


«جیکوب الوردی» برای نقش «فرانکشتاین» ۴۲ پروتز به تن کرد


«جیکوب الوردی» برای نقش «فرانکشتاین» ۴۲ پروتز به تن کرد


«جیکوب الوردی» برای نقش «فرانکشتاین» ۴۲ پروتز به تن کرد


«جیکوب الوردی» برای نقش «فرانکشتاین» ۴۲ پروتز به تن کرد


«جیکوب الوردی» برای نقش «فرانکشتاین» ۴۲ پروتز به تن کرد


منبع: variety
نویسنده: اعظم خالقی