جشنواره فیلم لندن (BFI LFF) امسال با ترکیبی از فیلم‌های مطرح بین‌المللی، گفت‌وگوهای پرستاره و بحث‌های داغ درباره نقش هوش مصنوعی در سینما برگزار شد. در این میان، حضور دوباره دنیل دی-لوییس پس از سال‌ها دوری از بازیگری، لحظه‌ای تاریخی برای دوستداران سینما رقم زد.

چارسو پرس: با نمایش فیلم «۱۰۰ شب قهرمان»، فانتزی فمینیستی با بازی اما کورین، مایکا مونرو، فلیسیتی جونز و ریچارد ای. گرانت، جشنواره فیلم لندن ۲۰۲۵ این هفته در سالن «رویال فستیوال هال» لندن به پایان رسید. این اختتامیه، پس از دوازده روز اکران‌های فشرده، نشست‌ها و مهمانی‌های متعدد، پایانی باشکوه برای فصلی پرجنب‌وجوش از سینمای بریتانیا بود.

حضور سنگین ستارگان

اگرچه جشنواره امسال فاقد چندان پیش‌نمایش جهانی بود، اما تقریباً تمام فیلم‌های مهم فصل جشنواره‌ها در آن گرد هم آمدند. از «Hamnet» و «Frankenstein» گرفته تا «Blue Moon»، «After the Hunt» و «The Testament of Ann Lee».


به گفته منتقدان، LFF حالا به جای تمرکز بر «اولین نمایش‌ها»، به مرکز تجمع آثار برتر جهان بدل شده است؛ نقطه شروعی برای فصل جوایز سینمایی.

گفت‌وگوهای پرستاره

برنامه گفت‌وگوهای جشنواره امسال یکی از غنی‌ترین دوره‌ها بود. از یورگوس لانتیموس و ریچارد لینکلیتر تا کلویی ژائو، نام‌های بزرگ زیادی بر صحنه نشستند. اما لحظه اوج جشنواره بی‌تردید بازگشت دنیل دی-لوییس بود، بازیگر افسانه‌ای که پس از هشت سال بازنشستگی، برای فیلم جدید پسرش «Anemone» مقابل دوربین بازگشت.


دی-لوییس در گفت‌وگوی خود در سالن NFT1 با لحنی صمیمی از تجربه‌هایش در فیلم‌هایی چون «پای چپ من» و «بوکسر» گفت و حتی به نقدهایی درباره متد بازیگری‌اش پاسخ داد. حضار او را با تشویق‌های ممتد بدرقه کردند.

پشت صحنه و مهمانی‌ها

در کنار اکران‌ها، جشنواره امسال شاهد حضور پررنگ محافل و رویدادهای جانبی بود: از مهمانی انجمن اسکار (AMPAS) و ضیافت ستاره‌دار گلدن گلوب در هتل دورچستر، تا مراسم مشترک آژانس UTA و مجله ووگ در رستوران کاربون لندن.
نتفلیکس نیز علاوه بر برانچ سالانه‌اش، نمایشگاه ویژه‌ای برای فیلم «فرانکشتاین» برپا کرد و جیکوب الوردی را برای افتتاحیه آن به لندن آورد. حتی بنیاد amfAR نیز برای نخستین‌بار از کن و ونیز به لندن آمد و با شامی خیریه در هتل «چنسری روزوود» جشنواره را مزین کرد.

رویکرد محتاطانه در برابر هوش مصنوعی

در حالی‌که جشنواره‌هایی مانند بوسان و شانگهای رویکردی جسورانه به هوش مصنوعی دارند، جشنواره فیلم لندن نگاهی متعادل و تجربی به این پدیده داشت.


در برنامه امسال، فیلم «Memory of Princess Mumbi» مناظر آفریقایی آینده را با کمک AI خلق کرده بود و پروژه «Future Botanica» تماشاگران را به خلق دنیایی مجازی دعوت می‌کرد. همچنین بخش جدید LFF Expanded Industry Day به معرفی ۱۱ پروژه در حوزه‌های AI، واقعیت توسعه‌یافته و بازی پرداخت.


کریستی ماتسون، مدیر هنری جشنواره، در گفت‌وگویی با Variety تأکید کرد: «ما هنوز در حال آزمودن مرزها هستیم، نه پذیرش کامل هوش مصنوعی.»

آداب سینمارفتن زیر ذره‌بین

با این همه، جنجال‌برانگیزترین موضوع امسال شاید نه فیلم‌ها، بلکه رفتار تماشاگران بود. در پی اطلاعیه‌ای از سوی جشنواره که استفاده از لپ‌تاپ و تلفن همراه برای یادداشت‌برداری در سانس‌های مطبوعاتی را مجاز اعلام کرد، موجی از اعتراض در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد. کاربران از بی‌احترامی برخی تماشاگران گلایه کردند و نوشتند که «حتی جشنواره‌ها هم دیگر پناه امنی از نور گوشی‌ها نیستند».


با وجود این حاشیه‌ها، جشنواره فیلم لندن ۲۰۲۵ بار دیگر جایگاه خود را به‌عنوان پلی میان سینمای هنری اروپا و فصل جوایز هالیوود تثبیت کرد؛ جایی که ستارگان بزرگ، فیلم‌سازان نوگرا و تماشاگران پرشور در یک شهر گرد هم می‌آیند.


منبع: variety
نویسنده: اعظم خالقی