کارگردان و نویسنده حوزه تئاتر کودک گفت: اکثرگروه های خارجی حاضردر جشنواره ناشناخته هستند و حرفی برای گفتن ندارند.



سایت خبری تئاتر: امیر مشهدی عباس در گفت و گو با سایت خبری تئاتر گفت: نمایش نامه نویس حوزه کودک باید توانایی های ویژه ای داشته باشد، دغدغه مخاطب امروز را بشناسد، نیازهای کودک امروز با کودک 20 سال قبل متفاوت است ، متاسفانه بسیاری از نمایشنامه نویسان به این مهم توجه ندارند و دغدغه های کودک 20 سال قبل را به روی کاغذ می آورند.

وی افزود: نمایش نامه نویس تئاتر کودک علاوه بر زمان شناسی باید رفتار شناسی و روان شناسی کودک را بداند، برای مثال یک نمایش نامه نویس خردسال برای بیان داستان خود تنها می تواند از 508 کلمه استفاده کند، کلماتی که برای کودک آشنا هستند و بار منفی و بدآموزی ندارند.

داور بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاترکودک ونوجوان همدان بیان کرد: متاسفانه بسیاری از نمایش نامه نویسان حوزه کودک در این زمینه تخصص ندارند و صرفا به دلیل گرفتن کارهای سفارشی قلم می زنند که این معضل نمایش نامه نویسی کودک را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

مشهدی عباس ضعف نمایش نامه نویسی را از مهم ترین دلایل عدم استقبال از تئاتر کودک دانست و گفت: مخاطب کودک با کسی تعارف ندارد، اگر از داستان نمایش جذاب نباشد همان ده دقیقه اول بهانه گیری می کند.

وی تاکید کرد مخاطب بزرگسال را می توان در سالن نمایش نگه داشت حتی اگر از نمایش خوشش نیاید اما مخاطب کودک را نمی توان گول زد برای همین هنرمندان حوزه تئاتر از ترس اینکه کارشان زمین نخورد اغلب سراغ حوزه کودک نمی روند.

این نویسنده تئاتر کودک عدم حمایت از ترجمه و نشر نمایش نامه های کودک را از دیگر ضعف های این حوزه دانست و گفت: از نویسندگان، ناشران و مترجمان این حوزه حمایتی نمی شود، یک نمایش نامه نویس کودک باید یک سال انتظار بکشد تا نمایش نامه اش منتشر شود، در حوزه ترجمه هم اتفاق خاصی نمی افتد، معمولا نمایش نامه های به روز ترجمه نمی شوند و ناشران سلیقه ای عمل می کنند.

وی تاکید کرد: متاسفانه نمایش نامه نویسی در حوزه تئاتر کودگ دچار نوعی بلاتکلیفی است و مورد بی مهری قرار گرفته است ،اگر کارشناسان و مسئولان متخصص برای رفع این معضل وارد عمل نشوند مشکلات تئاتر کودک به قوت خود باقی می ماند و حل نخواهند شد.

مشهدی عباس در ادامه از کیفیت کارهای خارجی حاضر در جشنواره انتقاد کرد و گفت: اگر صرفا به دنبال ارائه بیلان کاری باشیم اتفاق خاصی در این حوزه نمی افتد.

وی تصریح کرد: متاسفانه اکثرگروه های خارجی حاضردر جشنواره ناشناخته هستند و حرفی برای گفتن ندارند.

داور بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان ابراز داشت: ویژگی یک کار خوب کاملا مشخص است، مخاطب حتی اگر زبان نمایش را نفهمد می تواند کار خوب را از کار بد تشخیص دهد.

این کارگردان تئاتر کودک اضافه کرد: اکثر این گروه های خارجی از سواد حضور در یک جشنواره بین المللی را ندارند، هنرمندی که نمی تواند تشخیص بدهد که اگر سالن کوچک در اختیارش می گذارند باید میزانسن هایش را کوچک کند نه اینکه تعداد صندلی ها را کم کند چرا باید در این جشنواره حضور پیدا کند؟؟

وی گفت: بسیاری از گروه های نمایشی معتبر خارجی به دلیل حضور چنین گروه هایی از آمدن به جشنواره خودداری می کنند و می گویند با حضور این گروه ها اگر به این جشنواره بیاییم کار خود را زیر سوال برده ایم.

مشهدی عباس در پایان بیان کرد: صرف برگزاری جشنواره اتفاق خاصی را رقم نمی زند، باید برای ارتقای تئاتر کودک گام های اساسی برداریم و فقط به برگزاری جشنواره فکر نکنیم، برای کارمان برنامه ریزی داشته باشیم و هدف گذاری کنیم.

 

اخبار مرتبط:

تماشاچیانی که پشت در ماندند / کودکی که اشک ریخت

آغاز پیش فروش بلیت نمایش «یک فیلم مستند داستانی»

نمایش «یک از 175» با موضوع شهدای غواص به صحنه می‌رود

اعتراض مهرجویی به بدقولی‌های تبلیغ نمایش «غرب واقعی»

پای بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان می‌لنگد

بودجه یک سال تئاتر ایران در جیبِ بازسازی ناتمام

نمایش جدیدی از نغمه ثمینی اجرا می‌شود

نمایشنامه‌هایی برای «نفت» برگزیده شدند

نمایشنامه جدید حمیدرضا نعیمی نمایشنامه‌خوانی می‌شود

اجرای نمایشی از بهرام بیضایی توسط بازیگران آذربایجانی

«مجلس انتقام جویی هملت» دو اجرایی می‌شود / بازدید اعضای چهار سفارت‌خانه

سیلوی پروتاگون: ترس در دنیای گرد جایی ندارد

«کدو زری» به ایرج طهماسب تقدیم شد

دستور ویژه‌ی وزیر ارشاد برای تئاتر

بازیگر «کالیگولا» تغییر کرد

برگزاری كارگاه «شكسپير» زير نظر مسعود دلخواه

"برایان فری‌یل" نمایشنامه نویس مشهور ایرلندی درگذشت