چارسو پرس: سال ۲۰۲۶ روی کاغذ یکی از هیجانانگیزترین سالها برای سینما به نظر میرسد. در این سال، عناوین پرانتظاری چون The Mandalorian and Grogu، Avengers: Doomsday، Spider-Man: Brand New Day، همچنین Toy Story 5، Supergirl، Mortal Kombat II و نسخهی زندهی Moana اکران خواهند شد.
با چنین تنوعی از ژانرها و مخاطبان، پرسش بزرگ این است که کدام فیلم پرفروشترین و تأثیرگذارترین اثر سال آینده خواهد بود. احتمالاً Doomsday در گیشه پیشتاز میشود، اما فیلم جدید کریستوفر نولان با نام The Odyssey در حال تبدیل شدن به رویداد سینمایی سال است.
با اینکه هنوز ۹ ماه تا اکران این حماسه باقی مانده، هالیوود از هماکنون تمام توان خود را برای آمادهسازی آن به کار گرفته است. اودیسه در چندین سطح صنعت سینما را دگرگون کرده و نشان میدهد نام نولان چه میزان نفوذ و اعتبار دارد.
نولان و سالنهای سینما، اودیسه را به بزرگترین رویداد سینمایی ۲۰۲۶ تبدیل کردهاند
هیچ تردیدی وجود نداشت که هالیوود و زنجیرههای سینمایی از پروژهی نولان حمایت کامل خواهند کرد. او یکی از بزرگترین کارگردانان عصر حاضر و مدافع سرسخت تماشای فیلم در سالن سینما است.
کریستوفر نولان همچنین یکی از مهمترین همکاران IMAX به شمار میرود و با آثارش ثابت کرده استفاده از این فرمت عریض و باکیفیت میتواند فیلم را به یک رویداد سینمایی بزرگ تبدیل کند. او همین کار را با Oppenheimer انجام داد — فیلمی که بیش از ۹۵۰ میلیون دلار در گیشه فروخت، و از این رقم، ۱۸۳ میلیون دلار فقط از نمایش در سالنهای IMAX به دست آمد.
پیشبینی میشود The Odyssey نیز تقاضایی مشابه برای نمایش در IMAX و IMAX 70mm داشته باشد. به همین دلیل، هالیوود از هماکنون در حال تقویت زیرساختهاست. برای نمونه، Cinemark اعلام کرده ۱۷ سالن جدید IMAX در آمریکا و آمریکای جنوبی احداث میکند که سه سالن از آنها با سیستم نمایش ۷۰ میلیمتری فیلم تجهیز خواهند شد.
گزارشها میگویند این توسعهی سالنها بهویژه برای آمادهسازی اکران The Odyssey در تابستان آینده است. هرچند سالنهای جدید بعداً برای فیلمهایی مانند Doomsday نیز استفاده خواهند شد، اما نیروی محرک اصلی این گسترش، فیلم نولان است.
سینماداران کاملاً آگاهاند که The Odyssey احتمالاً موفقیتی عظیم خواهد بود و نمیخواهند بهدلیل کمبود تجهیزات از سود آن جا بمانند. این اقدام، خود نشانهای از هیجان زودهنگام و تمهیدات بیسابقه برای اکران فیلم است.

فروش بلیتهای یک سال زودتر؛ حرکتی هوشمندانه و بیسابقه
پس از اعلام گسترش سالنهای IMAX توسط سینمارک، استودیو یونیورسال و نولان با اقدامی غیرمنتظره، بلیتهای نمایش ۷۰ میلیمتری IMAX فیلم را یک سال پیش از اکران در دسترس قرار دادند. تمام سانسهای محدود در عرض چند ساعت بهطور کامل فروخته شد.
در حالیکه سانسهای بیشتری در آینده اعلام خواهد شد، این اقدام بهعنوان یک کمپین تبلیغاتی ناب شناخته شد. فروش زودهنگام بلیتها باعث شد فیلم یک سال پیش از اکران، به تیتر خبرها تبدیل شود. تماشاگرانی که موفق به خرید بلیت شدند، بلیتهای چاپی ویژه و کلکسیونی نیز دریافت کردند. همین اتفاق، موجی از تقاضای بیشتر را به راه انداخت؛ موجی که اکنون سینمارک قصد دارد با افزایش سالنها از آن بهره ببرد.
این حرکت و گسترش همزمان سالنها، نمادی است از قدرت و نفوذ نولان در سینما. استودیوها و زنجیرههای سینمایی برای هیچ کارگردان دیگری چنین اقداماتی انجام نمیدهند، نه برای Star Wars، نه Marvel، نه DC و نه حتی Hunger Games. این امتیاز ویژه فقط برای نولان است.
خدایان یونان در فیلم «اودیسه» کریستوفر نولان | رتبهبندی قدرت از زئوس تا کالیپسو
نولان؛ کارگردانی که صنعت را وادار به تحول میکند
فیلم The Odyssey همین حالا هم جایگاهی منحصربهفرد دارد، زیرا نولان مستقیماً عامل گسترش تعداد سالنهای IMAX و تجهیز سالنهای جدید با سیستم ۷۰ میلیمتری است.
این موضوع منطقی است، چون نولان همیشه پیشگام نوآوریهای فنی و بصری بوده است. او از طرفداران پرشور IMAX است و پیوسته در خط مقدم استفاده از فناوریهای سینمایی قرار دارد. The Odyssey نیز از این قاعده مستثنی نیست، چرا که نخستین فیلم تاریخ است که بهطور کامل با دوربینهای ۷۰ میلیمتری IMAX فیلمبرداری شده است.
افزایش سالنهای ۷۰ میلیمتری نهتنها برای اودیسه بلکه برای آیندهی کل سینما دستاوردی بزرگ است. با افتتاح این سالنها تا زمان اکران فیلم در ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۶، تماشاگران گزینههای بیشتری برای تجربهی نسخهی اصلی فیلم خواهند داشت.
نتیجه، فروشی بالاتر از پیشبینیها و فرصتی برای تماشای فیلم در فرمت مورد علاقهی کارگردان خواهد بود. در حالیکه تماشاگران مشتاق دیدن جدیدترین اثر نولاناند، استودیوها و سالنها نیز آمادهاند تا مطابق خواستهی او، نمایش فیلم را به یک رویداد واقعی تبدیل کنند.
اودیسه؛ فیلمی که حتی بر مرد عنکبوتی هم غلبه کرده است
The Odyssey نهتنها نخستین فیلم سال ۲۰۲۶ است که بلیتهایش از یک سال پیش به فروش رفته، بلکه دلیل اصلی توسعهی زیرساختهای IMAX در سراسر جهان است. حتی برنامهریزی اکران Spider-Man: Brand New Day نیز تحتتأثیر نولان قرار گرفته، زیرا نمایش آن در سالنهای IMAX ممکن است بهدلیل اشغالشدن ظرفیت با اودیسه، به تعویق بیفتد.
هالیوود برای تبلیغ و آمادهسازی این فیلم اقداماتی کمسابقه انجام داده است، از توسعهی فناوری تا بازاریابی پیشدستانه. تمام اینها گواهی است بر اینکه کریستوفر نولان چقدر قدرت و نفوذ در صنعت فیلمسازی دارد.
با در نظر گرفتن اینکه هنوز تریلر رسمی و کمپین کامل تبلیغاتی فیلم منتشر نشده، باید منتظر بود و دید در ماههای آینده چه سورپرایزهای دیگری از این پروژهی عظیم بیرون خواهد آمد.
منبع: screenrant
نویسنده: اعظم خالقی



