فیلم سیاسی-هیجانی نتفلیکس، «خانه دینامیت»، به کارگردانی کاترین بیگلو، با استقبال منتقدان و توجه مقامهای دولتی مواجه شده است. پنتاگون درباره دقت علمی فیلم در نمایش سیستم دفاع موشکی زمینپایه آمریکا انتقاد کرده، اما بیگلو و تیمش بر واقعی بودن روایت تأکید دارند و هدفشان ایجاد بحث درباره خطرات سلاحهای هستهای است.
					چارسو پرس: فیلم «خانه دینامیت» نتفلیکس هم در سینما و هم در بحثهای مربوط به واقعیت موضوع خود سروصدا کرده است. این فیلم که شانس نامزدی در بخش بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۶ را دارد، به کارگردانی کاترین بیگلو، داستان چندین شخصیت را دنبال میکند که در سطوح مختلف دولت و ارتش آمریکا فعالیت میکنند و با تهدید یک حمله موشکی هستهای به شیکاگو و وحشت ناشی از عدم توانایی در متوقف کردن آن مواجه هستند.
با وجود استقبال نسبی منتقدان از «خانه دینامیت» و برخی انتقادات متداول درباره پایانبندی فیلم، این اثر توجه مقامهای دولتی واقعی را نیز به خود جلب کرده است. به گزارش بلومبرگ، پنتاگون اخیراً با انتشار یک یادداشت، به این فیلم انتقاد کرده و بهطور خاص نمایش سیستم دفاع موشکی زمینپایه آمریکا را ناکارآمد دانسته و مدعی شده است که موفقیت این سیستم تنها ۶۱ درصد است.
اگرچه یادداشت پنتاگون بیان میکند که موشکهای مدرن زمینپایه (GBI) در آزمایشها «۱۰۰٪ دقت داشتهاند» و تصویر فیلم باید بر اساس «نمونههای اولیه قدیمی» باشد، تیم سازنده «خانه دینامیت» سریعاً واکنش نشان داد. نویسنده فیلمنامه، نوآ اوپنهایم، اظهار داشت که «با بسیاری از کارشناسان دفاع موشکی صحبت کردهایم» و آنچه روی پرده میبینید، امید است تصویری نسبتاً دقیق باشد.
اکنون کاترین بیگلو، کارگردان برنده اسکار فیلمهایی چون «نجات سرباز رایان» و «سی دقیقه تاریک»، نیز واکنش خود را اعلام کرده است. او در مصاحبهای با هالیوود ریپورتر گفت:
«این جالب است. در دنیایی ایدهآل، فرهنگ توانایی تأثیرگذاری بر سیاست را دارد — و اگر گفتگویی درباره گسترش سلاحهای هستهای شکل بگیرد، قطعاً برای من خوشایند است.»
بیگلو درباره یادداشت پنتاگون مبنی بر اینکه از آنها مشورت گرفته نشده نیز توضیح داد. مصاحبهکننده اشاره کرد که پیشتر بیگلو گفته بود «مهم بود که این فیلم مستقل باقی بماند». اما او تأیید کرد که هم خودش و هم اوپنهایم تحقیقات کافی انجام دادهاند:
«بهترین کار مشورت با تمام کارشناسانی بود که با آنها همکاری کردیم. در این فیلم مشاوران تکنیکی فوقالعادهای داشتیم [...]»
هنگامی که تجربههای قبلی بیگلو در مواجهه با جنجال و انتقاد مقامهای دولتی درباره آثارش مطرح شد، او تنها گفت: «من حقیقت را بیان میکنم.» بیگلو و اوپنهایم به دقت علمی فیلم «خانه دینامیت» پایبند هستند و هدفشان نشان دادن فرآیندهای پیچیده دولت و ارتش در چنین شرایطی به مخاطبان است.
بیگلو توضیح داد:
«من حقیقت را بیان میکنم. در این اثر، همه چیز درباره واقعگرایی و اصالت است. مثل «سی دقیقه تاریک» و «نجات سرباز رایان»، هرچند «نجات سرباز رایان» اثری تخیلی بود، و این هم تخیلی است. برای من این آثار به شدت واقعگرایانه هستند. شما مخاطب را به داخل، مثلاً، اتاق فرماندهی STRATCOM دعوت میکنید، جایی که دسترسی به آن آسان نیست، بنابراین باید واقعی و صادق باشد. این هدف من است و فکر میکنم به آن رسیدیم.»
پنتاگون همچنین اعلام کرده که «خانه دینامیت» بازتابدهنده دیدگاهها یا اولویتهای دولت فعلی نیست. اما بیگلو پاسخ میدهد که هدف فیلم، ایجاد بحث درباره خطرات سلاحهای هستهای است که جهان را تهدید میکنند و توجه چندانی به موافقت دولت فعلی ندارد.
او تصویری از اثر دومینویی احتمالی یک موشک را ارائه میدهد و میگوید:
«فیلم با این ایده دست و پنجه نرم میکند که ما در محاصره ۱۲ هزار سلاح هستهای هستیم. ما در محیطی واقعاً انفجاری زندگی میکنیم، از همین رو عنوان «خانه دینامیت» انتخاب شده است. این غیرقابل تصور است، وقت آن است که به آن پرداخته شود و در دنیایی ایدهآل، بحث کاهش زرادخانه هستهای آغاز شود.»
پایانبندی مبهم «خانه دینامیت» دقیقاً با همین هدف طراحی شده است، چرا که پاسخهای مشخصی به مخاطب نمیدهد و تلاش میکند واکنشی در دنیای واقعی ایجاد کند. این فیلم که بازیگرانش شامل ادریس البا و ربکا فرگوسن هستند، اکنون برای تماشای آنلاین روی نتفلیکس در دسترس است و فرصتی برای آشنایی با دیدگاه بیگلو درباره سلاحهای هستهای فراهم میکند.
						منبع: screenrant
نویسنده: اعظم خالقی
https://teater.ir/news/73675
							
            

