چارسو پرس: فصل جوایز فرا رسیده است، و اکنون زمان آن است که پیشبینیهای ScreenRant برای بخش بهترین فیلم در اسکار ۲۰۲۶ را مرور کنیم. من طی چند سال گذشته این تحلیلها و پیشبینیها را برعهده داشتهام و با دقت وضعیت رقابت را دنبال کردهام؛ امسال نیز از این قاعده مستثنی نیست، زیرا به دنبال آن هستیم که ببینیم اعضای آکادمی کدام آثار را شایسته عنوان بهترین فیلم سال ۲۰۲۵ میدانند.
پس از آغاز فصل جشنوارهها، فیلمهای Hamnet و Sentimental Value با نمایشهای موفق خود جایگاه مستحکمی در رقابت پیدا کردند. اما زمانی که Paul Thomas Anderson فیلم One Battle After Another را مستقیماً در سینماها اکران کرد (بدون حضور در جشنوارهها)، تمام توجهها به سمت آن جلب شد. این فیلم تاکنون یکی از پرتحسینترین آثار سال بوده و بحثهای مثبتی درباره آن همچنان ادامه دارد. در مقابل، فیلمهایی مانند The Smashing Machine، After the Hunt، A House of Dynamite و Springsteen: Deliver Me From Nowhere عملکردی پایینتر از انتظار داشتند.
با این حال، هنوز چند ماه تا زمان اعلام رسمی ۱۰ فیلم نامزد نهایی بهترین فیلم از سوی آکادمی باقی مانده است. (۲۲ ژانویه ۲۰۲۶). در حال حاضر، بر اساس آخرین دادهها، این پیشبینی من از وضعیت رقابت است. البته با ادامه فصل جوایز، این لیست بهروزرسانی خواهد شد.
مدعیان اصلی نامزدی بهترین فیلم (Best Picture Nomination Frontrunners)
هرچند بسیاری از این فیلمها هنوز برای عموم مردم اکران نشدهاند، اما ترکیب فیلمهای پخششده در سینما، آثار نمایشدادهشده در جشنوارهها، و اعتبار کارگردانان شناختهشده، راهنمای خوبی برای پیشبینی نهایی به ما میدهد.
در ادامه پیشبینی فعلی من از فهرست نامزدهای بهترین فیلم در اسکار ۲۰۲۶ را میخوانید:
رتبه | فیلم | تاریخ اکران | توزیعکننده |
|---|---|---|---|
1 | Hamnet | ۱۲ دسامبر ۲۰۲۵ | Focus Features |
2 | One Battle After Another | ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۵ | Warner Bros. |
3 | Sinners | ۱۸ آوریل ۲۰۲۵ | Warner Bros. |
4 | Sentimental Value | ۷ نوامبر ۲۰۲۵ | Neon |
5 | Marty Supreme | ۲۵ دسامبر ۲۰۲۵ | A24 |
6 | Wicked: For Good | ۲۱ نوامبر ۲۰۲۵ | Universal Pictures |
7 | Frankenstein | ۷ نوامبر ۲۰۲۵ | Netflix |
8 | It Was Just an Accident | ۱۵ اکتبر ۲۰۲۵ | Neon |
9 | Train Dreams | ۲۱ نوامبر ۲۰۲۵ | Netflix |
10 | Avatar: Fire and Ash | ۱۹ دسامبر ۲۰۲۵ | 20th Century Studios |
فیلمهایی که تقریباً حضورشان در فهرست نهایی قطعی به نظر میرسد عبارتاند از: Hamnet، One Battle After Another، Sentimental Value، و Sinners.
فیلم Hamnet به کارگردانی Chloé Zhao پس از اکران در جشنواره Telluride و نمایش در جشنواره تورنتو (TIFF) به یکی از مدعیان اصلی اسکار تبدیل شد؛ جایی که برنده جایزه محبوب «People’s Choice Award» شد. برنده این جایزه تاکنون ۲۲ بار نامزد بهترین فیلم در اسکار شده است که ۶ مورد از آنها به برد نهایی انجامیدهاند — از جمله فیلم قبلی ژائو، Nomadland.
این فیلم در سایر جشنوارههای مقدماتی نیز عملکرد درخشانی داشته است. Hamnet موفق به کسب جایزه تماشاگران جشنواره Middleburg (به صورت مشترک با Rental Family) شد و در جوایز Gotham نیز نامزد بهترین فیلم گردید — همان جایزهای که رقیب اصلیاش در اسکار نیز برای آن نامزد شده است.

فیلم One Battle After Another از زمان اکران در سینماها با تحسین گسترده منتقدان و تماشاگران روبهرو شده است. بسیاری آن را شاهکاری بینقص میدانند، و این عشق و تحسین بهطور حتم در میان رأیدهندگان آکادمی نیز تداوم خواهد یافت. این فیلم نه تنها در بخش بهترین فیلم، بلکه در بسیاری از شاخهها از جمله بازیگری و فیلمنامه نیز یکی از مهمترین مدعیان به شمار میرود.
فیلم Sentimental Value پس از نمایش در جشنواره کن تأثیر قابلتوجهی بر رقابت اسکار گذاشت و برنده جایزه دوم مهم جشنواره یعنی Grand Prix شد. هرچند این جایزه به اندازه نخل طلا اهمیت ندارد، اما فیلم جدید Joachim Trier بهوضوح شانس بالایی برای فراتر رفتن از دو نامزدی فیلم قبلیاش The Worst Person in the World دارد و میتواند در رقابت بهترین فیلم نیز نقش مهمی ایفا کند.
فیلم Sinners نیز علیرغم اکران زودهنگامش در سال، قطعاً فراموش نخواهد شد. Ryan Coogler سابقهای قوی در آکادمی دارد (بهویژه پس از موفقیت Black Panther)، و این فیلم خونآشامی تاریخی که بر مضامین اجتماعی و هنری سیاهپوستان تمرکز دارد، به احتمال زیاد یکی از پررنگترین آثار در اسکار ۲۰۲۶ خواهد بود.
ظهور «Marty Supreme» و بازگشت پرقدرت موزیکال «Wicked»
از زمان آخرین بهروزرسانی، فیلم Marty Supreme با نمایش غیرمنتظرهاش در جشنواره فیلم نیویورک همه را شگفتزده کرد و بهسرعت به جمع مدعیان اصلی بهترین فیلم پیوست. احتمالاً در ماههای آینده بیشتر درباره آن خواهیم شنید و ممکن است رقابت دونفرهی فعلی میان Hamnet و One Battle After Another را به رقابتی سهنفره تبدیل کند.
فیلم Wicked: For Good نیز بهتدریج جایگاه خود را در رقابت تثبیت کرده است. هرچند واکنشهای اولیه باید با احتیاط تفسیر شوند، اما نقدهای ابتدایی از این دنباله بسیار مثبت بودهاند و بسیاری آن را احساسیتر و تأثیرگذارتر از قسمت نخست توصیف کردهاند.
اگر این روند در هالیوود هم ادامه یابد، موفقیت آن در اسکار دور از انتظار نیست، خصوصاً با توجه به عملکرد فیلم اول که توانست ۱۰ نامزدی و ۲ جایزه اسکار بهدست آورد.
قدرت دوباره نئون و تغییر مسیر نتفلیکس در رقابت اسکار
در میان آثار کمپانی Neon، به نظر میرسد فیلم It Was Just an Accident جای The Secret Agent را بهعنوان مدعی اصلی تکرار موفقیت Anora در سال گذشته گرفته است. این فیلم که برنده نخل طلای کن شد، نهتنها یکی از نامزدهای قطعی بخش بهترین فیلم بینالمللی است، بلکه در سایر جوایز و جشنوارهها نیز عملکردی درخشان داشته و بهاحتمال زیاد به فهرست بهترین فیلمهای سال راه پیدا خواهد کرد.
یکی از بزرگترین تغییرات در بهروزرسانی جدید، مربوط به حضور نتفلیکس (Netflix) است. این پلتفرم احتمالاً دو فیلم در فهرست نهایی خواهد داشت، اما برخلاف پیشبینی قبلی که شامل A House of Dynamite و Jay Kelly بود، اکنون به نظر میرسد فیلمهای Frankenstein و Train Dreams شانس بیشتری دارند.
هرچند واکنش اولیه به فیلم Frankenstein ساخته Guillermo del Toro در جشنوارههای TIFF و ونیز سرد بود، اما بازخوردهای بعدی روند مثبتی نشان داد. این فیلم بهعنوان دومین برنده جایزه مردمی TIFF مورد توجه قرار گرفت، و عملکرد بازیگران و جنبههای فنی آن میتواند رأیدهندگان آکادمی را به خود جذب کند.
با توجه به سابقه دلتورو در اسکار — برنده بهترین فیلم برای The Shape of Water و نامزدی غیرمنتظره برای Nightmare Alley — احتمال دارد که این سومین نامزدی او در بخش بهترین فیلم باشد.
در همین حال، فیلم Train Dreams نیز بهآرامی در حال بازسازی جایگاه خود بهعنوان مدعی جدی نتفلیکس است. پس از اکران موفق در جشنواره ساندنس و نامزدی اخیرش در جوایز گاتهام، این درام احساسی پرستاره میتواند تا پایان فصل جوایز به یکی از رقبای اصلی بدل شود.
بازگشت احتمالی جیمز کامرون با «Avatar: Fire and Ash»
آخرین جایگاه در فهرست فعلاً به Avatar: Fire and Ash اختصاص دارد، حتی با اینکه هنوز هیچکس فیلم را ندیده است. دو فیلم قبلی Avatar نامزد بهترین فیلم شدند، هرچند The Way of Water در مجموع نامزدیهای کمتری داشت. با این وجود، بعید است هالیوود در این مرحله از جیمز کامرون و دنیای Avatar رویگردان شود. تا زمانی که فیلم از نظر فناوری و جلوههای بصری شاهکار دیگری باشد، نامزدی آن در بخش بهترین فیلم تقریباً قطعی است.

فیلمهایی که هنوز در رقابت باقی ماندهاند
آن ۱۰ فیلمی که پیشتر نام بردیم، تنها گزینههای در رقابت برای جایزهی بهترین فیلم در اسکار ۲۰۲۶ نیستند. هنوز مجموعهی گستردهای از آثار وجود دارند که هر یک با احتمالهای متفاوت میتوانند وارد رقابت شوند و به بخش نامزدهای اصلی صعود کنند و در نتیجه جای برخی از فیلمهای قبلی را بگیرند.
فیلمهای «بوگونیا» ساختهی یورگوس لانتیموس و «جی کلی» از نوآ بامباک از بزرگترین غایبان در پیشبینی فعلی من هستند. هر دو کارگردان سابقهای درخشان در اسکار دارند؛ لانتیموس با فیلمهای «سوگلی» و «موجودات فقیر» در فهرست نامزدهای بهترین فیلم قرار گرفت و بامباک نیز با «داستان ازدواج» به این افتخار دست یافت.
«بوگونیا» با حضور گسترده در جشنوارههای مختلف فرصت خوبی برای معرفی خود دارد، اما به نظر میرسد این کمدی علمی-تخیلی سورئال، برای اعضای آکادمی بیشتر شبیه «انواع مهربانی» (Kinds of Kindness) به نظر برسد تا تکرار موفقیت «موجودات فقیر». واکنشهایی که پس از اکران عمومیتر آن شکل میگیرد، نقش مهمی در آیندهی این فیلم خواهد داشت.
در همین حال، «جی کلی» هنوز شانس بازگشت به فهرست نامزدهای پیشبینیشده را دارد، همانطور که پیشتر در آن حضور داشت. سرنوشت آن تا حد زیادی به این بستگی دارد که آیا در بخشهای فیلمنامهی اورجینال و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد هم بتواند رقابت کند یا نه.

فهرست فیلمها
فیلم | تاریخ اکران | پخشکننده |
|---|---|---|
خانهای از دینامیت | ۲۴ اکتبر ۲۰۲۵ | نتفلیکس |
بوگونیا | ۳۱ اکتبر ۲۰۲۵ | فوکوس فیچرز |
الا مککی | ۱۲ دسامبر ۲۰۲۵ | استودیو قرن بیستم |
پدر، مادر، خواهر، برادر | ۲۴ دسامبر ۲۰۲۵ | موبی |
فرانکشتاین | ۷ نوامبر ۲۰۲۵ | نتفلیکس |
اگر پا داشتم، لگدت میزدم | ۱۰ اکتبر ۲۰۲۵ | A24 |
آیا این دستگاه کار میکند؟ | ۱۹ دسامبر ۲۰۲۵ | سرچلایت پیکچرز |
جی کلی | ۵ دسامبر ۲۰۲۵ | نتفلیکس |
هیچ گزینهی دیگری نیست | اعلام نشده | نئون |
موج نو | ۱۴ نوامبر ۲۰۲۵ | نتفلیکس |
مأمور مخفی | ۲۶ نوامبر ۲۰۲۵ | نئون |
ماشین خردکن | ۳ اکتبر ۲۰۲۵ | A24 |
ترانهی آبی خواندهشده | ۲۵ دسامبر ۲۰۲۵ | فوکوس فیچرز |
اسپرینگزتین: مرا از ناکجا نجات بده | ۲۴ اکتبر ۲۰۲۵ | استودیو قرن بیستم |
وصیتنامهی آن لی | ۲۵ دسامبر ۲۰۲۵ | سرچلایت پیکچرز |
صدای هند رجب | اعلام نشده | - |
بیدار شو مرد مرده: معمای چاقوکشی | ۱۲ دسامبر ۲۰۲۵ | نتفلیکس |
سلاحها | ۸ آگوست ۲۰۲۵ | برادران وارنر |
با حضور فیلم «فقط یک تصادف بود» در فهرست پیشبینیشدهی نامزدها بهجای «مأمور مخفی»، فیلم اخیر اکنون در کنار دیگر آثار بینالمللی در صف انتظار باقی مانده است. آثار پارک چانووک با عنوان «هیچ گزینهی دیگری نیست» و فیلم اسرائیلیـغزهای «صدای هند رجب» نیز امیدوارند با افزایش توجه به سینماگران بینالمللی در آکادمی، شانس خود را برای حضور در میان نامزدها بالا ببرند.
بهطرز شگفتآوری، چندین اثر بزرگ هالیوودی با بازی ستارگان مطرح در رقابت بهترین فیلم در حال از دست دادن جایگاه خود هستند. از جمله فیلم «ماشین خردکن» ساختهی بنی سافدی با بازی دواین جانسون و امیلی بلانت، و «اسپرینگزتین: مرا از ناکجا نجات بده» از اسکات کوپر با نقشآفرینی جرمی آلن وایت و همچنین «خانهای از دینامیت» ساختهی کاترین بیگلو با بازی ربکا فرگوسن و ادریس البا. این آثار برای بازگشت به رقابت به یک کمپین تبلیغاتی جدی نیاز دارند تا بتوانند شکستهای گیشه و نقدهای سرد را جبران کنند.
فیلم بردلی کوپر با عنوان «آیا این دستگاه کار میکند؟» هنوز امیدهای اندکی دارد، مانند «ترانهی آبی خواندهشده» با بازی هیو جکمن و کیت هادسون. فیلم «الا مککی» نیز باید در ماه دسامبر تماشاگران را شگفتزده کند تا به یک مدعی جدی بدل شود.
همچنین نباید از فیلم «پدر، مادر، خواهر، برادر» ساختهی جیم جارموش غافل شد. این اثر برندهی شیر طلایی جشنوارهی ونیز است. در دههی گذشته، پنج برندهی این جایزه توانستهاند به جمع نامزدهای بهترین فیلم راه یابند و دو تای آنها نیز برندهی نهایی شدهاند. با این حال، در حال حاضر هیچ موج حمایتی از این فیلم دیده نمیشود و احتمال نامزدی آن در اسکار کم است.
همچنین میتوان گفت امیدها برای فیلمهای «بوسهی زن عنکبوتی»، «روفمن»، «اتوبوس گمشده»، «پس از شکار»، «تصنیف یک بازیکن کوچک»، «زندگی چاک» و «خانوادهی اجارهای» به پایان رسیده است. این فیلمها یا در گیشه شکست خوردند یا با نقدهای منفی مواجه شدند و نتوانستند بحثهای لازم برای موفقیت در فصل جوایز را برانگیزند.
در مقابل، فیلمهای «ماه آبی»، «موج نو»، «وصیتنامهی آن لی»، «اگر پا داشتم، لگدت میزدم»، «بیدار شو مرد مرده» و «سلاحها» هنوز تا حدی در رقابت باقی ماندهاند، هرچند با احتمال اندک. حتی اگر یکی از آنها بتواند به عنوان یک شگفتی وارد فهرست نامزدها شود، در نهایت تنها یک برنده وجود خواهد داشت.
پیشبینی برندهی بهترین فیلم
در حال حاضر رقابت بهترین فیلم بیشتر شبیه یک نبرد دوطرفه است: میان «همنت» و «یک نبرد پس از دیگری» — با حضور پنهانی «گناهکاران» و «مرد برتر» که شاید از پشت سر غافلگیر کنند.
من در جشنوارههای تلوراید یا تورنتو حضور نداشتم تا اقتباس آزاد کلوئی ژائو از زندگی عاشقانهی ویلیام شکسپیر یعنی «همنت» را ببینم، اما این باعث نمیشود که از پیشبینی پیروزی آن دست بکشم.
در حال حاضر «همنت» گزینهای غیرمنتظرهتر از زمانی است که «یک نبرد پس از دیگری» هنوز اکران نشده بود. فیلم جدید پل توماس اندرسن موضوع داغ صنعت سینماست و پتانسیل دریافت بیش از ده نامزدی را دارد. هر چیزی در این لحظه آن را به فیلم سال، و شاید حتی فیلم قرن تبدیل کرده است.
به همین دلیل احتمال زیادی وجود دارد که در ۱۵ مارس ۲۰۲۶ برندهی بهترین فیلم شود. هرچند پیش از اکران گسترده، تردیدهایی دربارهی جایگاه آن وجود داشت، اما پس از دیده شدن توسط عموم، جایگاهش در رقابت تثبیت شد. بنابراین موج حمایتی فعلی از فیلم اندرسن منطقی به نظر میرسد.
در حالی که تعداد بیشتری از منتقدان و اعضای آکادمی در حال تماشای «همنت» هستند، اما پایگاه حمایتی آن در فصل جوایز هنوز کوچکتر است. برای درک بهتر، کافی است بدانید تنها ۷۱ نقد در راتن تومیتوز برای آن ثبت شده، در حالی که «یک نبرد پس از دیگری» بیش از ۳۹۷ نقد دارد. همین مسئله باعث شده احساس شود فیلم ژائو از رقیبش عقب مانده، اما ممکن است با اکران گستردهتر در ماه نوامبر، شرایط تغییر کند.
به محض آنکه «همنت» به اندازهی «یک نبرد پس از دیگری» دیده شود، نشان خواهد داد چرا پس از جشنوارههای تلوراید و تورنتو به عنوان مدعی اصلی بهترین فیلم شناخته شد. کارگردانی ژائو، بازیهای درخشان گروه بازیگران و جنبههای فنی اثر همگی در مسیر موفقیت آن خواهند بود.
در نهایت، آکادمی پیشتر نیز علاقهی خود به ژائو را نشان داده است. فیلم قبلی او، «سرزمین آوارهها» (Nomadland)، هم برندهی جایزهی تماشاگران در تورنتو شد و هم در اسکار، جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد. «همنت» میتواند مسیر مشابهی را در فصل جوایز امسال طی کند.
این رقابت هنوز تمام نشده است و احتمال دارد «همنت» پس از اکران گسترده، بخشی از شتاب خود را از دست بدهد. اما با توجه به واکنشهای احساسی مخاطبان در نمایشهای جشنوارهای، فیلم صمیمی ژائو قطعاً میتواند با بینندگان و بهویژه رأیدهندگان ارتباط برقرار کند و در کمپین نهایی فصل جوایز بدرخشد.
به همین دلیل، من همچنان «همنت» را به عنوان برندهی احتمالی بهترین فیلم در اسکار ۲۰۲۶ پیشبینی میکنم. با این حال، هنوز زمان زیادی باقی مانده و تغییر نظرات در طول فصل جوایز کاملاً ممکن است.
منبع: screenrant
نویسنده: نسرین پورمند






