تحلیل تازه مجمع جهانی اقتصاد نشان می‌دهد مشاغلی که در معرض بیشترین خطر حذف توسط هوش مصنوعی قرار دارند، عمدتاً موقعیت‌های اداری و ابتدایی هستند. از فروشندگان و تحلیلگران گرفته تا بازیگران سینما، بسیاری از نقش‌ها در حال دگرگونی‌اند. در حالی که برخی رهبران فناوری و سینما هوش مصنوعی را فرصتی برای رشد می‌دانند، دیگران آن را تهدیدی برای نیروی کار انسانی تلقی می‌کنند.
چارسو پرس: تحلیل مجمع جهانی اقتصاد نشان داده است که بیشتر مشاغلی که در خطر حذف توسط هوش مصنوعی قرار دارند، مشاغل اداری و ابتدایی هستند که انجام آن‌ها برای رایانه‌ها آسان‌تر است.

این سازمان به پژوهش‌هایی استناد کرده است که بر اساس آن‌ها، هوش مصنوعی می‌تواند ۵۳ درصد از کارهای انجام‌شده توسط تحلیلگران بازار و ۶۷ درصد از وظایف فروشندگان را جایگزین کند.

اما ربات‌ها تنها به این حوزه‌ها محدود نمی‌شوند و مشاغل دیگری نیز در معرض تهدید قرار گرفته‌اند.

هوش مصنوعی در جریان اعتصابات سال ۲۰۲۳ اتحادیه نویسندگان آمریکا (WGA) و اتحادیه بازیگران (SAG-AFTRA) یکی از موضوعات بحث‌برانگیز بود، چرا که این اتحادیه‌ها نگران بودند استودیوها به تدریج از فناوری برای حذف مشاغل انسانی استفاده کنند.

در نهایت، اتحادیه‌ها توانستند امتیازاتی در زمینه هوش مصنوعی در قراردادهای جدید خود به‌دست آورند، از جمله الزام به دریافت رضایت صریح از بازیگران برای استفاده از «نسخه‌های دیجیتالی آن‌ها».

جاستین بیتمن، بازیگر و فیلمساز که به‌عنوان مشاور اتحادیه SAG-AFTRA فعالیت می‌کند، در گفت‌وگویی با مجله ورایتی در آن زمان گفت:
«هوش مصنوعی می‌تواند شبیه‌سازی بسیار متقاعدکننده‌ای از یک بازیگر انسانی ایجاد کند، و این فناوری با سرعت نگران‌کننده‌ای در حال پیشرفت است.»

او این سخنان را دو سال پیش از آن بیان کرد که «تیلی نوروود»، بازیگر مجازی فوق‌واقع‌گرایانه ساخته‌شده در بریتانیا، جنجال بزرگی به‌پا کرد. خالق او اعلام کرده بود که نوروود توانسته با یک آژانس بازیگری واقعی قرارداد امضا کند — اتفاقی که موجی از خشم در میان بازیگران واقعی ایجاد کرد.

البته، نگرانی کارگران از جایگزینی توسط ماشین‌ها به دوران انقلاب صنعتی بازمی‌گردد.

طرفداران خوش‌بین فناوری (که گاه «آرمان‌شهرگرایان فناورانه» نامیده می‌شوند) معتقدند پیشرفت‌های فناورانه در طول تاریخ، منجر به ظهور صنایع جدید و مشاغل گسترده‌ای شده است.

برای نمونه، گوگل را در نظر بگیرید؛ شرکتی که سه دهه پیش وجود نداشت، اما تا پایان ماه سپتامبر بیش از ۱۹۰ هزار کارمند در سراسر جهان داشت.

برخی از رهبران هالیوود، از جمله تد ساراندوس، مدیرعامل مشترک نتفلیکس، بر این باورند که هوش مصنوعی نه‌تنها تهدید نیست بلکه فرصتی برای خلاقان محسوب می‌شود.

او ماه گذشته در پادکست «Aspire With Emma Grede» گفت:
«هوش مصنوعی در حال جایگزینی داستان‌گوها نیست — بلکه در حال خلق ابزارهایی است که به آن‌ها قدرت می‌دهد داستان‌هایی تعریف کنند که پیش‌تر هرگز ممکن نبود.»

با این حال، ساراندوس در همان مصاحبه پرسید که آیا ساخت فیلمی با بودجه ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلیون دلاری منطقی است، اگر «مدل درآمدزایی» آن توجیه اقتصادی نداشته باشد؟

او گفت ابزارهای تولید محتوای هوش مصنوعی «می‌توانند همان نتیجه را با هزینه‌ای بسیار کنترل‌شده‌تر ارائه دهند».
طبیعی است اگر کارگران فعال در صنعت فیلم‌سازی این جمله را نوعی کنایه به «کاهش نیروی انسانی» تعبیر کنند.

ترس تازه در هالیوود از هوش مصنوعی: آیا «خوانندگان فیلمنامه» در آستانه حذف شدن هستند؟


مدیران هالیوود هوش مصنوعی را فرصتی برای خلاقیت می‌دانند

برخی از رهبران هالیوود، از جمله تد ساراندوس، مدیرعامل مشترک نتفلیکس، بر این باورند که هوش مصنوعی تأثیر مثبتی بر خلاقان دارد.


او ماه گذشته در پادکست «Aspire With Emma Grede» گفت:
«هوش مصنوعی جایگزین داستان‌گوها نمی‌شود — بلکه ابزارهایی ایجاد می‌کند که به آن‌ها قدرت می‌دهد داستان‌هایی تعریف کنند که پیش از این هرگز نمی‌توانستند.»


با این حال، ساراندوس در همان مصاحبه این پرسش را مطرح کرد که آیا ساخت فیلمی با بودجه ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلیون دلاری منطقی است، اگر مدل درآمدزایی آن توجیه اقتصادی نداشته باشد؟


او افزود ابزارهای هوش مصنوعی تولیدی می‌توانند «تقریباً همان نتیجه را با قیمتی بسیار کنترل‌شده‌تر ارائه دهند».
طبیعی است اگر کارکنان پشت صحنه فیلم‌سازی این سخنان را نشانه‌ای از کاهش احتمالی نیروی انسانی تلقی کنند.


منبع: variety
نویسنده: نسرین پورمند