این روزها با وجود اینکه سالن سایه بعد از تعطیلی چندماهه به دلیل بازسازی، با تغییراتی به لحاظ ظاهری بازگشایی شده است اما مشکل تهویه سالن در زمان اجرای آثار نمایشی وجود دارد.

 

سایت خبری تئاتر: سالن سایه مجموعه تئاتر شهر بعد از تعطیلی چندماهه به دلیل بازسازی با نمایش «قلعه انسانات» به کارگردانی علی شمس افتتاح و بعد میزبان نمایش «مجلس انتقام‌جویی هملت» به کارگردانی حسین جمالی شد.

با توجه به تغییرات ظاهری در سالن سایه و تجهیز این سالن مجموعه تئاتر شهر به امکانات نوری و صوتی، انتظار می‌رفت که فکر به حال وضعیت تهویه سالن سایه نیز شده باشد ولی مخاطبانی که به تماشای اجرای نمایش‌های «قلعه انسانات» و «مجلس انتقام‌جویی هملت» نشستند از یک معضل رنج بردند و آن گرما و هوای نامطبوع سالن در زمان اجرای آثار بود. البته به گفته مدیران، سیستم تهویه هوای سالن سایه نیز بهسازی شده اما نکته‌ای که مغفول مانده است، صدای تأسیسات مورد نظر است که در پشت سالن سایه و چسیبده به دیوار سالن، قرار دارد.

صدای حاصل از روشن شدن این تأسیسات، تمرکز مخاطب و گروه اجرای نمایش را بر هم می‌زند و از این رو گروه‌های نمایشی مجبور هستند در زمان اجرای آثار خود، سیستم تهویه هوای سالن سایه را خاموش کنند.

خاموش شدن تهویه هوای سالن سایه نیز نتیجه‌ای جز گرم شدن هوای داخل سالن و به تبع آن، نامطبوع شدن هوا و ایجاد شرایط نامطلوب برای تماشای نمایش، ندارد.

نکته قابل تأمل در خصوص این معضل این است که آیا در زمان بازسازی مجموعه تئاتر شهر و با توجه به خرید امکانات و تجهیزات خارجی و توجه به استانداردهای جهانی سالن‌های تئاتر، البته طبق گفته دست‌اندرکاران پروژه بازسازی مجموعه، امکان رفع این معضل به واسطه آکوستیک کردن اتاق تأسیسات و یا استفاده از راهکارها و تمهیدات دیگر، وجود نداشته است؟

نبود تهویه مناسب تأثیر بسزایی در کیفیت تماشای یک اثر نمایشی و همچنین اجرای آن می‌گذارد و متأسفانه هیچگاه راهکار مناسبی برای بهبود این شرایط بخصوص برای سالن‌های بلک‌باکس در مجموعه تئاتر شهر، لحاظ نشده است.

 

اخبار مرتبط:

واکنش بازرس «خانه تئاتر» به مسائل مطرح شده

رومن پولانسکی با بروسلی در تئاتر شهر

فستیوال «واندرین تئاتر» میزبان یک نمایش از ایران می‌شود

گلریزان هنرمندان به یاد هما روستا در کنار رود راین

عاطفه رضوی بازیگر نمایش علی سرابی شد

اجرای «سرگیجه» در خانه هنرمندان

آغاز نمایش «بیضایی» با حضور بازیگران آثار«بیضایی»

توضیح علیرضا نادری درباره نشست اعضای خانه تئاتر

دانشجویان می‌توانند در تمرین تئاتر دکتر رفیعی شرکت کنند

شمس لنگرودی در بهبهان «زن اسرار‌آمیز» را تماشا کرد

«دو سه چیزی که نمی‌دانی» برای کودکان کار اجرا شد

اعضای شورای علمی «سمینار پژوهشی» جشنواره تئاتر فجر مشخص شدند

شرح دلایل تعویق در برگزاری جشن پنجاه سالگی سنگلج

علیرضا نادری: خانه تئاتر سازمانی عقب‌افتاده و عقب مانده است

بیست و چهارمین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه به کار خود پایان داد

سه اثر از آثار اکبر رادی به زبان‌ انگلیسی منتشر می‌شود