دفتر نخست از کتاب «نمایشنامه نویسی» با عنوان «چگونه آغاز کنیم؟» به قلم عبدالحی شماسی، نمایشنامه‌نویس و استاد دانشگاه، توسط نشر آریا گهر چاپ و منتشر شد.

 

سایت خبری تئاتر: کتاب «نمایشنامه نویسی» که می تواند جامع ترین کتاب در زمینه آموزش نمایشنامه نویسی در کشور محسوب شود در ۳۶۰ صفحه تنظیم شده و در یک هزار نسخه در دسترس هنرمندان و دانشجویان تئاتر قرار می گیرد.

از جمله ویژگی‌های این کتاب گرانسنگ تاکید نویسنده بر استفاده کامل از واژگان پارسی است که گذشته از تازه ترین دستاوردها و آموزه‌های فنون نگارش نمایشنامه، به اثری نفیس در زمینه ادبیات و زبان پارسی تبدیل شده که می تواند مورد توجه تمامی زبان شناسان و علاقه مندان زبان نژاده پارسی نیز قرار گیرد.

عبدالحی شماسی نمایشنامه نویس شناخته شده کشور این کتاب را به دو استاد بزرگ تئاتر و ادبیات، دکتر احمد کامیابی مسک و دکتر میرجلال الدین کزازی تقدیم کرده است.

این مدرس نمایشنامه نویسی در دیباچه کتاب «نمایشنامه نویسی (چگونه آغاز کنیم؟)» آورده است: آنچه پیش روی دارید، دستاورد بیست و شش سال آموزش نمایشنامه نویسی در دانشگاه های گوناگون است که امیدوارم در راستای شناخت بیشتر و بهتر نمایش و نوشتن نمایشنامه برایتان سودمند باشد.

او دستمایه هنر نمایش را مردمان معرفی کرده و پیش از آغاز نوشتن، خوانندگان را به «شناخت» دعوت کرده و جان و روان یک پدیده هنری به ویژه نمایشنامه را «اندیشه» دانسته است.

شماسی در همین متن آورده است: گام نخست در راستای جان بخشیدن به نوشته‌هایمان، به کارگیری زبانی است که بی هیچ گمانی آبشخور فرهنگ نژاده نیاکان و اندیشه بنیادین ما خواهد بود... تاریخ و منِ راستینِ مردمانِ هر کشور در گرو نگاهداشت زبان شان است. از این روی می توان زبان را جان و روان مردمان یک کشور دانست که میان آنان یک پیوند و پیوستگی سرشتینی استوار می سازد. چرا که نژادگی و همگون بودن زبان آیینی یک پاتَرم، نام و نشان و فرهنگ مردم آن کشور را پایدار می دارد.

وی ادامه می دهد: نخستین پرسشی که در هنگام نوشتن این دفتر برایم پیش آمد، زبان آن بود. آیا با زبان بیگانه می توان دارای اندیشه ای آزاد بود و بر پای خود بایستیم و خویش اندیش باشیم؟

عبدالحی شماسی در این کتاب آموزشی تلاش کرده است تا از هر نوع کلمات بیگانه در زبان پارسی دوری کرده و واژه های روان پارسی را در نگارش این اثر آموزشی بکار گیرد. نویسنده توجه داشته است که گاه واژه سازی های نا مانوس درک و دریافت آموزه ها را با دشواری همراه می کند از این رو در واژه گزینی، روان، ساده، ذهن آشنا و درست بودن را مد نظر داشته است.

دفتر نخست کتاب شامل دو بخش ساختمان و ساختار نمایشنامه است که در مجموع ۲۴ گفتار درسی را شامل می شود. نویسنده در پایان این کتاب، واژه نامه کاملی از تمامی واژه های تازه کتاب و سیاهه ای از گفتارهای دفتر دوم آن را نیز آورده است.

کتاب «نمایشنامه نویسی (چگونه آغاز کنیم؟)» با طراحی جلد شبنم رازی شریف و قیمت ۲۱۰۰۰ تومان به زودی رونمایی و بر پیشخوان کتاب فروشی ها قرار می‌گیرد.

 

 

اخبار مرتبط:

زهرا صبری جایزه خلاقیت تئاتر عروسکی لهستان را دریافت کرد

میکائیل شهرستانی «پدر» را روی صحنه می‌آورد

مسعود دلخواه «نفرین‌های تیزپا» را به صحنه می‌برد

«ترور» به تعویق افتاد

دکتر علی رفیعی: تالار اصلی تئاتر شهر اصلاح‌ناپذیر است

«هم‌هوایی» به پاریس می‌رود

پیش فروش بلیت «هتلی‌ها» آغاز شد

«سرگیجه» در خانه هنرمندان

«فاجعه‌ معدن کوشیرو» به تماشاخانه «موج نو» می‌آید

نشست پرسش و پاسخ «تئاتر و سینمای آربی اُوانسیان» برگزار شد

«خرمالوهای گس» در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی

تغییر در بخش موضوعی جشنواره تئاتر فجر

میترا حجار از «ترور» کناره گیری کرد

آموزشگاه «سمندریان» باز می‌ماند

یک بازیگر دیگر از صحنه فرار کرد