چیستا یثربی از تصمیم خود برای اجرای نمایشی با عنوان ˝کم‌کم نگاه می‌کنی˝ در سال جاری خبر داد که متن آن به قلم خود اوست.

سایت خبری تئاتر از هنر آنلاین: چیستا یثربی مدرس، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر از انتشار تازه‌ترین نمایشنامه خود با عنوان "شیدا و صوفی" خبر داد و افزود: این نمایشنامه که به زودی پس از وقفه‌ای شش ساله از سوی انتشارات پارمیدا منتشر خواهد شد، سرنوشت چهار نسل ایران بعد از انقلاب را بررسی می‌کند و به ویژه به رابطه میان مادران و دختران تاکید ویژه‌ای دارد.

او در رابطه با فضا و موضوع این نمایشنامه گفت: "شیدا و صوفی" یک نمایشنامه بسیار مشکل بود و داری فضای رئال جادویی است بر این اساس ما ناگهان در زمان حرکت داریم. داستان درباره دختر نوجوان ده‌ساله‌ای است که یک روز که در آیینه خود را نگاه می‌کند به ناگهان به ده سالگی مادربزرگ خود برمی‌گردد. این اثر نه تنها در فرم نوشتاری در قالب سبک رئالیسم جادویی قرار می‌گیرد بلکه در کارگردانی و فرم اجرا هم شیوه سختی را می‌طلبد.

کارگردان نمایش "سرخ سوزان" با تاکید بر اینکه از هم اکنون که این اثر هنوز وارد بازار کتاب نشده است، تعدادی از کارگردانان معروف و مطرح تئاتر درخواست اجرای این متن را دارند، گفت: از آنجا که تجربیات زیادی در مورد این متن دارم و تحقیق میدانی مفصلی را به عنوان یک روانشناس اجتماعی روی این متن انجام دادم یکی از اولویت‌های من برای اجرای نمایش همین نمایشنامه است و به طور قطع قصد دارم اگر اسپانسر پیدا کنم این نمایشامه را خودم اجرا کنم.

یثربی با این پیش‌ بینی که "شیدا و صوفی" در صورت اجرا، نمایش بسیار پرفروشی خواهد شد، افزود: این نمایشنامه برای اجرا دقیقا به ۱۷ بازیگر احتیاج دارد و لازم است دست کم سه چهار نفر از بازیگران حتما از بازیگران حرفه‌ای تئاتر باشند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر همچنین از تصمیم خود برای اجرای نمایشی با عنوان "کم‌کم نگاه می‌کنی" در سال جاری خبر داد که متن آن به قلم خود اوست.

یثربی با تاکید بر حتمی بودن اجرای این نمایش در سال جاری، ادامه داد: سالن انتظامی خانه هنرمندان هم به ما قول داده که سالن در اختیار ما بگذارد اما زمان مشخصی را تعیین نکرده است اما من مصمم هستم که حتما این نمایش را حتی اگر شده سالن خصوصی اجاره کنم در سال جاری روی صحنه ببرم. یکی از سالن‌های خصوصی هم که برای اجرای این نمایش مدنظر دارم تماشاخانه باران است چون فرم سالن با نحوه کار من برای اجرای این نمایش متناسب است.

او با این توضیح که "کم‌کم نگاه می‌کنی" با یکی از عجیب‌ترین اسطوره‌های ایرانی (حسن کچل) شروع می‌شود، درباره مضمون این نمایشنامه ادامه داد: داستان درباره اساطیر و زندگی ما در میان اساطیر و معاصر کردن اساطیر است و به این موضوع می‌پردازد که آیا افسانه‌ها و اساطیر در زندگی واقعی می‌توانند به حقیقت بپیوندند؟ و درنهایت هم به این نتیجه خواهیم رسید که اسطوره هر لحظه از سر ما می‌گذرد و ما متوجه نمی‌شویم و ما هر لحظه با اسطوره زندگی می‌کنیم بدون اینکه متوجه باشیم.

این هنرمند با اشاره به اینکه "کم‌کم نگاه می‌کنی" یک نمایش تک پرسوناژ است، خاطرنشان کرد: قصد دارم برای اجرای این نمایش از یکی از بازیگران به نام و حرفه‌ای تئاتر بهره بگیرم.

یثربی در ادامه متذکر شد: من برای اجرای این نمایش شیوه طنز (طنز تلخ) را انتخاب کردم و اطمینان دارم نمایش جذابی خواهد بود و از سویی دیگر این کار یک اثر نمایشی خوش دیالوگ است. اطمینان دارم که این نمایش از "پری‌خوانی عشق و سنگ" که آن را با بازی سیما تیرانداز روی صحنه بردم و بسیار هم مطرح شد، قوی‌تر خواهد بود.

 

اخبار مرتبط:

چه نمایش‌هایی در تهران روی صحنه است؟

فیلم‌تئاتر «اسب‌های پشت پنجره» روانه بازار شد

جزییات بخش پوستر و هویت بصری جشنواره‌ی تئاتر فجر

نقد تئاتر این هفته را با حضور آتیلا پسیانی ببینید

سه نمایشنامه جدید از سیروس همتی منتشر می‌شود

«برف نیمه مرداد» به سالن ارغنون می‌آید

دفتر نخست مجموعه کتاب «نمایشنامه‌نویسی» منتشر شد

نوشته محمد چرمشیر در فرهنگسرای سرو خوانش می‌شود

نمایش «یک دقیقه» ویژه هنرمندان اجرا می‌شود

یکتا ناصر جای میترا حجار «قطام» می‌شود

شب شکسپیر در کتاب فروشی هنوز برگزار شد

رضایت خاسب از سفر به لهستان

اعلام فراخوان شرکت در بخش پوستر و هویت بصری جشنواره تئاتر فجر

تغییر زمان اجراهای ویژه نمایش «موش توی پیت حلبی»

فردین خلعتبری و محمد چرمشیر به «خاطرات و کابوس‌ها...» پیوستند.

جشنواره تئاتر دانشگاهی فراخوان داد