پیام دهکردی گفت: تئاتر شهرستان‌ها باید به شکوه گذشته خود دست پیدا کند.

 

سایت خبری تئاتر از ایسنا: این بازیگر و کارگردان تئاتر که چند ماه قبل نمایش «هیچ کس نبود بیدارمان کند» را در تهران به صحنه برد، این روزها مشغول اجرای آن در شهرهای دیگر است تا همان‌طور که از ابتدا قصد داشته، بتواند دیدگاه‌هایش را با مردم و هنرمندان دیگر شهرهای کشور به اشتراک بگذارد.

نمایش این هنرمند اخیرا سه شب در شهر اصفهان اجرا شده که حدود 2500 نفر از مردم این شهر آن را تماشا کرده‌اند و طی سه شب اخیرا هم در تالار «حافظ» شیراز به صحنه رفته است.

دهکردی در گفت‌و‌گویی با خبرنگار ایسنا ابتدا درباره‌ی احرای این نمایش در شهرستان‌ها پس از اشاره به استقبال خوب در تهران گفت: «هیچ کس نبود بیدارمان کند» در تهران اجرای موفقی داشت و از همان آغاز شکل‌گیری به دنبال این بودم تا چطور می‌شود درامی را خلق کرد که هم ایرانی باشد و هم با دغدغه‌ها، دردها و هویت امروز همخوانی داشته باشد به طوری که فرزند زمانه خود باشد. ضمن اینکه یک نوع همگرایی هم ایجاد کند تا طیف‌های مختلف این اثر را ببینند و بعد هر کدام به شکلی پرسشی برایشان ایجاد شود یا دردهایشان واکاوی شود یا چشم‌اندازی به روی خود ببینند.

فاصله‌ای تلخ میان تئاتر تهران و شهرستان است

او با اشاره به توانمندی قلم محمدامیر یاراحمدی در خلق این اثر اضافه کرد: از همان اول هم دوست داشتم این کار در اقصی نقاط ایران اجرا شود و دیدگاه‌هایم را به اشتراک بگذارم چون خودم را همیشه یک شهرستانی می‌دانستم و شهرستانی هم هستم. باورم بر این است که در سالیان گذشته علیرغم اقرار به لسانی که نزد مسوولان وجود داشته، مبنی بر اهمیت تئاتر شهرستان‌ها، اما یک فاصله‌ی تلخ و زیاد میان آن چیزی که در تئاتر شهرستان‌ها می‌بینیم با آنچه تئاتر تهران نامیده می‌شود می‌بینیم.

وی با بیان اینکه عدالت فرهنگی در این حوزه اهمیت زیادی دارد، ادامه داد: متأسفانه بنا به آنچه باور من است، موضوع عدالت فرهنگی در حوزه تئاتر شهرستان‌ها رعایت نشده است. گواه من هم رجوع به تئاترهایی است که در تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز اجرا می‌شدند که از شکوهی در گذشته برخوردار بودند و حتی تئاتر اصفهان واجد یک مکتب بود، اما امروز باید دید که چه وضعیتی دارند.

دهکردی با تاکید براینکه بسیاری از همکارانش با سختی‌های زیاد تلاش می‌کنند تئاتر شهرستان‌ها را زنده نگه دارند، گفت: البته در این میان نمی‌گویم مدیران وقت، مسوول این وضعیت هستند چرا که همواره معتقد بوده‌ام همه ما در یک گناه دسته‌جمعی سهیم هستیم. آنچه امروز خوشه‌چینی می‌کنیم محصول کاشت چند سال قبل است. ما در این سال‌هاچیزی نکاشته‌ایم یا آنچه کاشته‌ایم بذری نامرغوب بوده که محصول فعلی آن الکن و ناقص است.

او با قدردانی از حمایت و تلاش مدیران فرهنگی استان فارس و شهر شیراز برای اجرای نمایش خود و اعلام اینکه برنامه‌ریزی‌هایی برای اجرای نمایش «هیچ کس نبود بیدارمان کند» در مشهد، گیلان، مازندران و نیز خوزستان در حال انجام است، بیان کرد: باید تئاتر شهرستان‌ها از این وضعیت بیمارگونه خارج شود و حالش به حال خوش گذشته‌های دور برگردد. اگر شرایط لازم محقق شود شاهد این خواهیم بود که تئاتر شهرستان‌ها همانند تهران قدرت داشته باشد. درواقع باید در این حوزه همانند آنچه در فوتبال رخ داده که باشگاه‌های فوتبال سپاهان و ذوب‌آهن اصفهان و تراکتورسازی تبریز در آسیا شناخته شده هستند چنین اتفاقی را رقم زد در حالی‌که الان انگار همه تئاتر این سرزمین در تهران خلاصه شده است.

هشدار نسبت به ایجاد جریان‌های مافیایی در تئاتر شهرستان‌ها

این هنرمند ادامه داد: به جز مشکلاتی که در حوزه تئاتر شهرستان‌ها از ادوار گذشته وجود داشته، مسئله‌ی دیگر جریان‌هایی است که شائبه مافیایی بودن آن‌ها نیز مطرح می‌شود؛ به طوری که تئاتری را که متعلق به همه تئاتری‌ها و بالاتر از آن متعلق به مردم است به سمت تئاترهای انحصارگرایانه و انحصارطلبانه می‌برند. رشد چنین رفتارها و جریان‌هایی در برخی شهرستان‌ها ناشی از سوء مدیریت در ادوار گذشته است، چون وقتی مدیریت درست عمل نکند آرام آرام جریان‌هایی شکل می‌گیرند که در ظاهر هدف‌شان گسترش تولید و تئاتر است، اما در عمل منجر به انسداد تئاتر می‌شوند.

او خاطرنشان کرد: این یک خطر جدی است که به سهم خودم آن را هشدار می‌دهم و امیدوارم با اهتمامی که در دولت برای محقق شدن شعار "تئاتر برای همه" وجود دارد، شاهد برطرف شدن این مشکلات باشیم، هر چند این شعار در تهران و به طور خاص در برخی شهرستان‌ها رنگ باخته است.

 

اخبار مرتبط:

اجرای نمایش «اسایلم» تمدید شد

«به سوی دمشق» در تئاتر شهر آغاز شد

افتتاح تماشاخانه‌ «هامون»

«سه گانه پاریسی» در برنامه نقد تئاتر

«شال قرمز نارنجی زرد بنفش» در تئاتر باران اجرا می‌شود

اجرای «ناگهان اتفاق» در خانه نمایش دا

«كمدي اتفاقات» به تئاتر باران می‌آید

انتشار فراخوان پروژه تحقیقاتی تئاتر در فرانکفورت آلمان

پیشنهاد مهتاب نصیرپور به گروه‌های جوان تئاتر

آسیب دیدگی یکی از بازیگران نمایش «اروند خون»

اعلام آثار راه يافته به شانزدهمين جشنواره تئاتر «تجربه»

جدول اجراهای سوگواره خمسه منتشر شد

پارسا پیروزفر ˝ماتریوشکا˝ را در لس آنجلس به صحنه می‌برد

«لانه خرگوش» در خانه هنرمندان روی صحنه است

ستاره اسکندری از انفجارهای تروریستی پاریس گفت

تولد 81سالگی جمشید مشایخی در روز افتتاح «جوجه تیغی»

«هم‌هوایی» در بلژیک و پرتغال اجرا می‌شود

«بهمن» با بازی سیما تیرانداز و نگار عابدی آماده اجرا می‌شود

نتایج چکیده مقالات پذیرفته شده سمینار پژوهشی جشنواره بین المللی تئاتر فجر

معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت