همزمان با سالروز تولد بهرام بیضایی نویسنده، کارگردان و پژوهشگر صاحب‌نام تئاتر ایران جلسه نمایشنامه‌خوانی «شب هزار و یکم» در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شود.

 

سایت خبری تئاتر: جلسه نمایشنامه‌خوانی «شب هزار و یکم» به نویسندگی بهرام بیضایی همزمان با سالروز تولد این نویسنده و کارگردان صاحب نام تئاتر و سینمای کشورمان ساعت 18 روز جمعه چهارم دی ماه به کارگردانی هادی سروری در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شود.

در جلسه نمایشنامه‌خوانی یاد شده که به احتمال فراوان پیامی از سوی بهرام بیضایی توسط اعضای گروه برای حاضران در برنامه قرائت می‌شود، شیرین صمدی و ملیحه شبانیان به عنوان نقش‌خوان حضور دارند. این در حالی است که ورود برای عموم علاقه‌مندان برای حضور در این جلسه آزاد است.

هادی سروری که تاکنون نمایشنامه‌های «افرا»، «سهراب‌کشی» و «مجلس ضربت‌خوردن» را از بهرام بیضایی نمایشنامه‌خوانی کرده است، گفت: «بیضایی به زبان متن تسلط زیادی دارد و در متونی چون «سهراب‌کشی» و «تاراج‌نامه» بدیع‌نویسی وی کاملاً مشهود است. من به لحاظ ویژگی‌های زبانی متون وی علاقه‌زیادی به نمایشنامه‌خوانی آثار بیضایی دارم.»

وی ادامه داد: «از آنجا که زمان نمایشنامه‌خوانی با سالروز تولد این هنرمند همزمان شد تصمیم گرفتیم تا «شب هزار و یکم» را که بیضایی پیش از این خود روی صحنه برده است را نمایشنامه‌خوانی کنیم و تولد وی را به صورت نمایشنامه‌خوانی برگزار کنیم.»

سروری عنوان کرد: «در این جلسه نمایشنامه‌خوانی بخش اول متن که داستان ضحاک است به مدت 70 دقیقه اجرا خواهد شد.»

وی با یادآوری این‌که هرساله حداقل 2 اثر از بیضایی را نمایشنامه‌خوانی می‌کند به پروژه بعدی نمایشنامه‌خوانی آثار بیضایی اشاره کرد و افزود: «اکنون متن بعدی بیضایی برای نمایشنامه‌خوانی مشخص نیست اما آنچه مسلم است این است که اسفند ماه و یا اردیبهشت ماه سال آینده متن دیگری از بیضایی را نمایشنامه‌خوانی خواهیم کرد.»

سروری درباره مکان پروژه بعدی نیز گفت: «پیش از این در فرهنگ‌سرای نیاوران و خانه هنرمندان ایران جلسات نمایشنامه‌خوانی برگزار شد. ترجیح ما این است که این جلسات در سالنی برگزار شود که به لحاظ تئاتری موقعیت خوبی داشته باشد.»

وی در پایان اظهار کرد: «کنداکتور تئاترشهر به لحاظ بازسازی پر است و در حال حاضر نیز با لطف مدیریت تئاتر شهر امکان برگزاری جلسه نمایشنامه‌خوانی «شب هزار و یکم» فراهم شده است.»

 

اخبار مرتبط:

برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر

زمان پیش‌فروش بلیت‌های تئاتر فجر مشخص شد

نمایشنامه‌ای از هارولد پینتر به زبان انگلیسی خوانش می‌شود

معاون هنری ارشاد از گروه تئاتر لهستانی تجلیل کرد

قصه خوانی شازده کوچولو به روایت میکائیل شهرستانی‎

بودجه هنرهای نمایشی سال آینده افزایش می‌یابد

جعفر والی: تئاتر برای تفریح نیست

˝المپیک تئاتر˝ چیست؟

سمینار طراحی صحنه تئاتر و سینما برگزار شد

نمایش‌های بخش «فجر استانی» جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند

نوشته‌ای از وودی آلن در تالار حافظ

فراخوان شانزدهمین جشنواره عروسکی تهران مبارک منتشر شد

حسن معجونی: یکی از بهترین سالن‌های تئاتر احیا شده است

تلویزیون تله‌تئاتری از محمد رحمانیان را پخش می‌کند