دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک در اولین نشست رسانه‌ای این دوره به نکات مختلفی اعم از وضعیت آغاز به کار جشنواره شانزدهم و وضعیت اجرای عمومی آثار اشاره کرد.

 

سایت خبری تئاتر: نشست رسانه‌ای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران - مبارک ظهر روز سه‌شنبه ۱ دی‌ماه با حضور مرضیه برومند دبیر جشنواره، پیمان شریعتی معاون اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی و هنگامه مفید رییس انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

برومند در ابتدای این نشست یادآور شد: امسال حالم بهتر از ۲ سال پیش است زیرا در آن موقع خیلی خسته بودم چون هم درگیر مراحل پایانی فیلم «شهر موش‌ها۲» بودم و هم درگیر مسایل جشنواره پانزدهم. امسال آرامش بیشتری دارم و هماهنگی بیشتری با اداره کل هنرهای نمایشی داریم. جشنواره در دوره‌های اول شور و حال داشت ولی شرایطی پیش آمد که در دوره‌های بعد این شور و حال وجود نداشت. من می‌خواستم در دوره پانزدهم این شور و حال را به جشنواره برگردانم و در شهرهای مختلف کشور شور و حال عروسکی جاری شود.

وی ادامه داد: ما برای نخستین بار یک کارناوال از خانه تئاتر عروسک تا تئاتر شهر داشتیم که همه مردم از آن راضی بودند. امیدوارم برای جشنواره شانزدهم کارناوال بهتر و بزرگتری برگزار کنیم.

سپس پیمان شریعتی دوره پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک را یکی از موفق‌ترین دوره‌های جشنواره دانست و دلیل این موفقیت را همگرایی صورت گرفته بین تمامی خانواده تئاتر عروسکی اعم از پیشکسوت تا نسل جوان، ذکر کرد.

وی افزود: یکی از دلایل انتخاب مجدد خانم برومند به عنوان دبیر جشنواره تئاتر عروسکی، ایجاد همین هم‌گرایی و دست‌اندرکار شدن تمام اعضای خانواده تئاتر عروسکی بود. باید تلاش کنیم جشنواره گسترده‌تر شود. حکم دبیری خانم برومند خیلی زودتر از دوره قبل صادر شد تا فرصت بیشتری برای تولیدات بهتر خانواده تئاتر عروسکی و همچنین رایزنی برای انتخاب بهتر آثار بخش بین‌الملل وجود داشته باشد.

معاون اجرایی مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به برگزاری جشنواره شانزدهم تئاتر عروسکی تهران - مبارک در شهریورماه سال ۹۵، اظهار کرد: یکی از بخش‌های فعال هنرهای نمایشی در یکسال گذشته، خانه عروسک بوده است. نیروهای خوبی برای جشنواره تئاتر عروسکی تربیت شدند. تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که دوره شانزدهم میزبان استانی داشته باشد. تأکید خانم برومند هم بر این است که تولیدات خانواده عروسکی برای کودکان در دوره شانزدهم بیشتر باشد.

در بخش دیگری از این نشست برومند به اهدای جایزه جشنواره تئاتر بولونیا به جشنواره عروسکی تهران - مبارک اشاره کرد و درباره اجرای عمومی آثار جشنواره پانزدهم تئاتر عروسکی تهران - مبارک، یادآور شد: در جشنواره پانزدهم قول دادم آثار اجرای عمومی داشته باشند و تمام تلاش خود را کردم ولی متأسفم که مدیریت سالن‌ها آنقدر فاجعه است که به راحتی فرصت اجرا به آثار ما را ندادند. سالن فرهنگسرای نیاوران هم با منت به ما داده شد که برخورد فرهنگی با گروه نداشتند و گروه را اذیت کردند.

این کارگردان شناخته شده سینما و تلویزیون درباره کمبود حمایت‌های لازم در صدا و سیما از تئاتر، متذکر شد: در شبکه سطحی ماهواره‌ای اخبار فرهنگی و هنری را به رایگان پخش می‌کنند ولی تلویزیون ما برای سلام و علیک هم پول می‌گیرد. گفته می‌شود در دوران سخت اقتصادی کمربندها را ببندیم تا بتوانیم به درستی از این برهه عبور کنیم ولی نه تنها عده‌ای کمربند نبسته‌اند بلکه به سر دیگران سربند زده‌اند. در عرصه‌های دیگر بریز و بپاش زیاد است اما فقط در حوزه فرهنگ و هنر صرفه‌جویی می‌کنند.

برومند ادامه داد: نامه‌ای به شورای شهر برای حمایت از خانه عروسک نوشتیم ولی جوابی نیامده است. از مجموعه نمایش‌های آیینی و سنتی صبا دیدن داشتیم که دلمان گرفت زیرا سالن‌هایی را به ما نشان دادند که اصلا کیفیت ندارند. وقتی امکانی فراهم می‌شود تا سالنی ساخته شود، چرا با کارشناس‌های تئاتری گفتگو نمی‌شود.

وی در ادامه با اشاره به کمبود تبلیغات برای اجرای عمومی آثار عروسکی که این روزها به در سالن انتظامی خانه هنرمندان ایران به صحنه رفته‌اند، اظهار کرد: ما باید مخاطب تئاتر عروسکی را گسترده‌تر کنیم تا مخاطب کارها محفلی نباشند. رابطه ما با مخاطب عادی قطع شده و تنها به دید و بازدید خودمان از هم ختم شده است.

دبیر شانزدهیمن جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک درباره نحوه تولید آثار در این دوره از جشنواره و راهکارهای در نظر گرفته شده برای بالا بردن سطح کیفی آثار،‌ توضیح داد: ما دوست داریم در این دوره از جشنواره با کمپانی‌ها در ارتباط باشیم و کارها را به سمت کارهای گروهی ببریم. در مرحله نهایی انتخاب آثار هم، سعی‌مان این است که از آثار انتخاب شده برای اجرا در جشنواره به لحاظ کیفیت و حمایت مالی مراقبت کنیم. با چندین تن از دوستان و اساتید تئاتر عروسکی هم رایزنی کرده‌ایم تا به آثار انتخاب شده برای حضور در جشنواره مشاوره‌های کیفی لازم را بدهند.

برومند درباره گنجاندن بخش تئاتر خردسال در فراخوان جشنواره شانزدهم نیز گفت: کارهای کودک و خردسال بضاعت بیشتری برای جلب و جذب مخاطب دارند. وضعیت کار برای خردسال و کودک در سینما و تئاتر ایران فاجعه است. در حالیکه اگر کاری برای کودک تولید شود بسیاری از مهدکودک‌ها و فرهنگسراها متقاضی آن‌ها هستند.

وی با اشاره به رقابتی بودن جشنواره شانزدهم و اهدای جایزه به بهترین کارها در بخش‌های مختلف این دوره، درباره جذب حامیان مالی برای برگزاری این رویداد تئاتر اظهار کرد: با وزارت نفت ارتباط برقرار کرده‌ایم که امیدوارم نتیجه بخش باشد. خیلی دوست دارم سازمان‌ها و نهادهای دیگر هم به جشنواره بپیوندند.

 

اخبار مرتبط:

برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر

زمان پیش‌فروش بلیت‌های تئاتر فجر مشخص شد

نمایشنامه‌ای از هارولد پینتر به زبان انگلیسی خوانش می‌شود

معاون هنری ارشاد از گروه تئاتر لهستانی تجلیل کرد

قصه خوانی شازده کوچولو به روایت میکائیل شهرستانی‎

بودجه هنرهای نمایشی سال آینده افزایش می‌یابد

جعفر والی: تئاتر برای تفریح نیست

˝المپیک تئاتر˝ چیست؟

سمینار طراحی صحنه تئاتر و سینما برگزار شد

نمایش‌های بخش «فجر استانی» جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند

نوشته‌ای از وودی آلن در تالار حافظ

فراخوان شانزدهمین جشنواره عروسکی تهران مبارک منتشر شد

حسن معجونی: یکی از بهترین سالن‌های تئاتر احیا شده است

تلویزیون تله‌تئاتری از محمد رحمانیان را پخش می‌کند