مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی تاکید کرد که در راستای افزایش بودجه تئاتر،کمیسیون فرهنگی مجلس باید مدافع و حامی حوزه‌ی فرهنگ و هنر باشد.

 

سایت خبری تئاتر از ایسنا: مهدی شفیعی درباره‌ی جلسه‌ی اخیر خود با رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس به عنوان مرجع فرهنگی در دستگاه قانون‌گذار است که باید مدافع و حامی حوزه‌ی فرهنگ و هنر باشد و در جلسه‌ای که با رییس این کمیسیون (حجت الاسلام احمد سالک) داشتیم سعی شد گزارشی از وضعیت فعلی تئاتر در جامعه امروز و کاستی‌های آن به طور مفصل ارائه شود.

او گفت: در حال حاضر نکته‌ی مهم این است که در آستانه برنامه ششم توسعه‌ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور هستیم و قطعا توسعه‌ی کشور بدون توجه به حوزه‌ی فرهنگ میسر نیست. این در حالی است که در عرصه‌ی تئاتر متاسفانه با وجود توسعه کمی آثار نمایشی در بخش سخت‌افزار و عرضه تولیدات هنری به مخاطب، آن‌طور که باید اقدام نشده است.

وی درباره اینکه چه تضمینی هست تا تاکید بر افزایش بودجه سال آینده تئاتر عملی شود؟ اظهار کرد: باید ضمانت‌هایی از سوی دولت برای حمایت از تئاتر وجود داشته باشد به ویژه آنکه برنامه ششم توسعه فرصت خوبی برای توجه به ظرفیت‌سازی جهت افزایش تالارهای تخصصی در حوزه‌ی تئاتر کشور است. تئاتر دارای ظرفیت‌های زیادی است و آنچه شاهد آن هستیم این است که با افزایش کمیت اجراهای نمایشی، میزان مخاطب تئاتر هم حداقل در تهران نسبت به سینماها افزایش یافته در حالی که بودجه این دو حوزه بسیار با یکدیگر تفاوت دارد.

شفیعی با اشاره به اجرای بیش از 100 نمایش در سالن‌های تئاتری و این‌که بسیاری از سالن‌ها کمتر با عدم اقبال مخاطب مواجه هستند، اظهار کرد: یکی از اتفاقاتی که باعث به نتیجه نرسیدن کارها در حوزه‌ی تئاتر می‌شود موازی‌کاری‌هایی است که در این حوزه وجود دارد و حتی می‌بینیم که تئاتر در بحث اعتبارات استقلال کمتری هم دارد، چرا که مثلا در حوزه سینما پس از این‌که معاونت سینمایی به سازمان تبدیل شد این حوزه صاحب استقلالی شده که رییس آن یک تصمیم‌گیرنده است و برای بودجه تصمیم می‌گیرد، اما متاسفانه در تئاتر و نیز معاونت هنری استقلال کافی در حوزه اعتبارات وجود ندارد که این مساله منجر به کسب نتیجه مطلوب نشده است.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی با تاکید براینکه اعتبارات تئاتر در حد یک گروتسک تلخ است، گفت: در سال‌های اخیر هرچه تعداد فارغ‌التحصیلان تئاتر رشد پیدا کرده‌اند، ظرفیت‌های بودجه‌ای روند نزولی داشته است و این‌ها همه جزو مسائلی است که در دیدار با رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح شد. همچنین درخواست کردیم نمایندگان کمیسیون فرهنگی به دیدن آثار نمایشی بیایند چون متاسفانه مدیران ما خیلی کم تئاترهایی که اجرا می‌شوند را تماشا می‌کنند.

او که چندی قبل اطمینان خاطر داده بود که با وجود تخصیص نیافتن بودجه تئاتر به میزان کافی، تلاش می‌شود بودجه خوبی برای برگزاری جشنواره تئاتر فجر تامین شود، در پایان تاکید کرد: پیگیری‌ها و حمایت‌ها برای برگزاری جشنواره تئاتر فجر تاکنون خوب بوده و امیدوارم هفته‌ی آینده بخش زیادی از اعتبارات جشنواره را بتوانیم در اختیار بگیریم تا حداقل 50 درصد از کمک هزینه ورودی‌ گروه‌های شرکت‌کننده را هرچه سریعتر به آن‌ها پرداخت کنیم.
 

اخبار تئاتر:

چتر تئاتر باران برای نمایش «حکایت فین به روایت جن جین» گشوده شد

برگزاری کارگاه دو روزه تئاتر در بندر عباس

«علیمردان خان» به تماشاخانه فانوس می‌رود

خوانش «خداحافظی با طعم مارکز» در باغ موزه قصر

«سرم رفت، چقدر نبودنت جیغ می‌زند» خوانش می‌شود

کارگاه ۳ روزه صدا با هدف ارتقای بخش فنی تئاتر برگزار شد

گلستان میزبان تئاتر فجر نخواهد بود

هیچ استانی در جشنواره تئاتر فجر سهمیه ویژه ندارد

«او شمال من، جنوب من، شرق و غرب من بود» افتتاح شد

«اتاق ورونیکا» ۲ اجرایی می‌شود

داود فتحعلی‌بیگی در بیمارستان بستری شد

علیرضا دریابیگی از ایرانشهر رفت

پاسخ برومند به اظهارات مدیر نیاوران/ فرهنگسرای شما تالار عروسی

چهره‌های فرهنگی که به تماشای «خاطرات و کابوس‌ها...» نشستند

گفتگو با مترجم آثار یعقوبی به ترکی استانبولی

شماره سوم «هنر بازیگری» منتشر شد

آثار بخش «پوستر» و «هویت بصری» جشنواره تئاتر فجر مشخص شد

نشان استادمحمد به علیرضا نادری رسید

زمستان تهران با اجرای هشتاد و سه نمایش صحنه‌ای

پریسا مقتدی: از فساد اداری بی‌خبر نیستم