جهانشیر یار احمدی از اجرای "تئاتر سطحه" همزمان با نوروز 95 در روی دریای بندر گناوه خبر داد.

 

به گزارش سایت خبری تئاتر: جهانشیر یاراحمدی نویسنده و کارگردان تئاتر که ریاست انجمن نمایش استان بوشهر را نیز بر عهده دارد با بیان این خبر گفت: چند سالی است که یک گونه تئاتری را تجربه می کنیم که اسمش را "سطحه" گذاشته این. این عنوان از کلمه محلی به معنی عرشه گرفته شده است و در گویش به صورت "سطه" شنیده می شود. درواقع تئاتری است که بر عرشه لنج و روی دریا  به اجرا در می آید.

وی ادامه داد: امسال از 25 اسفند و همزمان با ششمین دوره جشن فرهنگ گناوه این جریان را آغاز می کنیم و در تمام ایام نوروز میزبان گردشگران و مردم گناوه در روی لنج خواهیم بود.

یاراحمدی ویژه برنامه هایی که برای نوروز تنظیمم شده است را شامل اجرای موسیقی و تئاتر معرفی کرده و افزود: بر اساس شکلی که برای تئاتر "سطحه " تعریف کرده ایم موضوعات نمایش ها باید به دریا ، دریانوردی ، دغدغه ملوانان ، خاطرات ناخدایان ارتباط داشته باشد . در واقع یک تجربه خاص نمایشی دریایی است که به یادگار در خاطر مسافران نوروزی خواهد ماند.

این پژوهشگر تئاتر درباره اجراهای صحنه ای در این ایام نیز گفت: برای اجرا در مجموعه تئاتر شهر بوشهر چند نمایش متقاضی هستند که پس از ارزیابی شورای نظارت تا 20 اسفند اجراهای صحنه ای برای فروردین ماه 95 معرفی خواهند شد.

وی تاکید کرد: سال 95 تئاتر در بوشهر از 5 فروردین و با اجرای 3 نمایش صحنه ای آغاز خواهد شد.

یاراحمدی با تاکید بر این نکته که اگر نگاه کارشناسانه به مقوله تئاتر در ایام نوروز وجود داشته باشد می تواند موجب جذب گردشگر شود گفت: خیلی طبیعی است که نمایش های این ایام ؛ به دلیل فضای کلی که بر اجتماع مستولی می شود ، شاد باشد اما تاکید دارم که جریانات اقلیمی می تواند به این اتفاق ویژگی گردشگری ویژه ای بدهد.

وی افزود: برای منطقه ما اولویت گردشگران دریا است به همین دلیل ما این ظرفیت را در تئاترمان به کار گرفته ایم . مخاطب نیز خود به خود جذب آن می شود. در سراسر کشور بزرگ ما اقلیم ها و شکل های متفاوت طبیعت وجود دارد. اگر هر اقلیم فقط بر اساس ویژگی خاص جغرافیایی خود مثلا کوهستان، جنگل ، بیایان و... برنامه ریزی نمایشی داشته باشد ، قطعا مورد توجه سیستم گردشگری نیز قرار می گیرد.

این مدرس تئاتر در پایان گفت: یکی از کارهایی که با همکاری میراث فرهنگی بوشهر انجام داده ایم درج مکان های تئاتری بر روی بروشورهای تبلیغاتی است که گردشگران متوجه فضاهای تئاتری و آدرس ها بشوند. اعتقاد دارم که همین نکته کوچک می تواند دیدن نمایش را در برنامه گردشگران قرار دهد.


اخبار تئاتر:

فروش چمدان به مرز 80 میلیون تومان رسید

«مالی سویینی» از امروز روی صحنه می‌رود

نمایش «در خواب دیگران» به حسن فتحی تقدیم شد

کوهستانی «ایوانف» را به پرتغال می‌رود

اجراهای تئاتر «متاستاز» به پایان رسید

معاون رییس جمهور به تماشای «دیوان غربی - شرقی» نشست

«حکایت فین به روایت جن جین» دوباره اجرا می‌شود

جلسه نقد و بررسی نمایش"کوپن" برگزار می‌شود

بلیت نیم بهای نمایش "چمدان" برای دانشجویان

نعیمی « B5-6 » را افتتاح می‌کند

"سعید داخ" راوی "مهراوه عشق" شد

«جنی» تا 15 اسفند تمدید شد

«باد شیشه را می‌لرزاند» در تماشاخانه مستقل تهران روی صحنه رفت

یک بازیگر جوان تئاتر درگذشت

"در خواب دیگران" به دانشجویان تخفیف می‌دهد

کارناوال جهانی عروسکی لهستان فراخوان داد

کارگاه نمایشنامه خوانی کیومرث مرادی در آمریکا

هوتن شکیبا و ستاره پسیانی به قشقایی می‌روند

اعضای هیات مدیره کانون نمایشنامه‌نویسان مشخص شدند

آخرین مهلت ارسال فیلم آثار بخش اول جشنواره تئاتر تجربه