حمید پورآذری‌، حمایت از ساخت سالن و شکل‌گیری تئاتر خصوصی را مهم ترین نیاز تئاتر در شرایط فعلی برشمرد.

پایگاه خبری تئاتر:  این هنرمند تئاتر در ارزیابی عملکرد دولت در بخش تئاتر در 100 روز سپری شده گفت: تغییراتی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رخ داده‌، تغییراتی خوب و امیدوار کننده است.

وی ادامه داد: انتخاب حجت‌الله ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی وعلی مرادخانی به عنوان معاون هنری جدید‌، نوید روزهای خوشی را می‌دهد چرا که این دو مدیر بشدت کاربلد و جزء چهره‌های فرهنگی هستند اما اینکه چقدر بتوانند کار کنند،‌ بخشی به خودشان بر می‌گردد و بخشی هم به دخالت نهادهای غیر که این دخالت باعث می‌شود آنها دست به عصا شوند.

این کارگردان تئاتر با اشاره به وضعیت نامعلوم مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی اضافه کرد: هنوز تکلیف مدیریت این اداره مشخص نیست اما گزینه بعدی باید بشدت مدیر باشد و جایگاه قبلی تئاتر را به آن برگرداند.

پورآذری یادآور شد: زمانی مرکز هنرهای نمایشی داشتیم اما چند سال پیش این مرکز به اداره کل هنرهای نمایشی تبدیل شد یعنی جایگاه آن تقلیل پیدا کرد و حالا امیدواریم مدیر بعدی تئاتر‌، بتواند جایگاه قبلی را به آن برگرداند.

سرپرست گروه تئاتر «پایتی‌ها» در ادامه بر لزوم حمایت دولت از شکل‌گیری تئاتر خصوصی تاکید کرد و ادامه داد: شکل انحصاری دولت باید عوض شود در همین راستا دولت باید به جای حمایت از برخی هنرمندان خاص تمرکزش را برحمایت از کسانی بگذارد که سالن تئاتر می‌سازند.

پورآذری حمایت از گروه‌های تئاتری را دیگر اولویت مهم در حوزه تئاتر برشمرد و توضیح داد:دولت باید به گروه‌ها مکان‌هایی برای فعالیت‌های مستمر ارائه کند چون با حمایت از گروه‌هاست که فضا برای شکل گیری کمپانی‌های تئاتری فراهم می‌شود. علاوه بر این دولت باید فضایی ایجاد کند تا شرکت‌های دولتی و خصوصی علاقه‌مند شوند به عنوان اسپانسر از تئاتر حمایت کنند، ضمن اینکه حمایت و تشویق از آثار نمایشی با کیفیت می‌تواند اثرگذار باشد.

کارگردان نمایش‌های «آندرانیک» و «مهاجران» یادآور شد: زمانی طرح ساخت سینماهای کوچک در محلات مطرح شد که متاسفانه این طرح در سینما شکست خورد اما در تئاتر این اتفاق به شکل خود جوش روی می‌دهد به این معنا که در چند سال اخیر سالن‌های کوچکی مانند «باران»،«سه‌نقطه»،«آو» و ... ایجاد شده‌اند و دولت باید از اینها حمایت کند. این طرح در ساخت فرهنگسراها هم دنبال می‌شد ولی متاسفانه سالن‌های فرهنگسراها را بسیار بی‌سلیقه ساختند که به آمفی تئاترهای بی‌استفاده تبدیل شدند.

او ورود بخش‌خصوصی به تئاتر را اتفاقی مبارک دانست و ادامه داد: مهم این است که دولت این عزم را داشته باشد که از فرهنگ و هنر حمایت کند تا زماینکه این عزم نباشد‌، حرف‌های ما باد هواست اما با توجه به انتخاب وزیر ارشاد و مدیران زیر مجموعه ایشان حس می‌کنیم آقای جنتی و مدیرانشان تا حدودی دغدغه فرهنگ و هنر را دارند و امیدوارم چنین باشد.

کارگردان نمایش‌های «ادیپ» و «دور دوفرمان» درباره مساله ممیزی نیز توضیح داد: بشدت با ممیزی مخالفم زیرا هنرمندان به خوبی فرهنگ و عرف جامعه را می‌شناسند و بهترین کار این است که بخش عمده ممیزی به خود آنان واگذار می‌شود اما این موضوع نباید باعث شود که دولت از خود سلب مسئولیت کند و اگر برای گروهی مشکلی پیش آمد،‌خود را کنار بکشد.

حمید پورآذری با اشاره به تفاوت ممیزی در دولت پیشین نسبت به دولت‌های گذشته یادآور شد: در دولت آقای خاتمی نوع ممیزی متفاوت بود. در آن دوره با احترام با هنرمندان برخورد می‌شد و بیشتر موضوع ارزشیابی مطرح بود تا نظرات اما در دو دولت گذشته نظارت طور دیگری بود بنابراین امیدواریم در این دولت‌، این شیوه نیز تغییر کند.