سایت خبری تئاتر: کارگردان تحسین شده تئاتر روسیه و بنیانگذار مدرسه تئاتر و هنرهای دراماتیک مسکو در این پیام ضمن برشمردن اهمیت تئاتر در جامعه امروز میگوید: تنها یک تئاتر است که به یقین مورد نیاز هیچکس نیست- تئاتر بازیهای سیاسی، تئاتر سیاستزده، تئاتر سیاستمداران، تئاتر بیهودهی سیاست.
متن کامل پیام روز جهانی تئاتر در سال ۲۰۱۶ به قلم آناتولی واسیلیو به شرح زیر است:
آیا ما به تئاتر نیاز داریم؟
این سوالی است که هزاران حرفهای ناامید از تئاتر و میلیونها مردم خسته از آن، از خود میپرسند.
برای چه به آن نیاز داریم؟
در دورانی که صحنه در مقایسه با میادین شهر و اماکن عمومی که تراژدیهای واقعی و اصیل در آنها در جریان است، بدینسان ناچیز و بیاهمیت به نظر میرسد.
تئاتر برای ما چیست؟
بالکنهایی با روکش طلا، مبلهای مخملین، کولیسهای سرخ، صداهای پرطنین، -و یا بالعکس، چیزی که به ظاهر ممکن است به کلی متفاوت به نظر برسد: بلکباکسهایی آغشته به گل و خون، با تودهای از بدنهای عریان و خشمگین درون آن.
چه میتواند به ما بگوید؟
همه چیز!
تئاتر همه چیز به ما میگوید.
اینکه چگونه خدایان در آسمانها سکونت دارند و زندانیان در سیاهچالهای فراموش شده جان میبازند، چگونه شعلهی هوس زبانه میکشد و عشق تباه میشود، چگونه در جهان به انسانهای خوب نیازی نیست و فریب فرمانروایی میکند، چگونه مردم در آپارتمانها زندگی میکنند در حالیکه کودکان در اردوگاههای پناهندگان وادار میشوند تا به بیابان بازگردند و از عزیزان خود جدا شوند؛ تئاتر میتواند درباره تمامی این موارد سخن بگوید.
تئاتر همیشه بوده و خواهد بود.
و اکنون، در این پنجاه یا هفتاد سال اخیر، به طور مشخص مورد نیاز است. زیرا از میان تمام هنرهای دیگر، تنها تئاتر است که دهان به دهان، چشم به چشم، دست به دست و بدن به بدن منتقل میشود. نیازی به واسطه میان انسانها ندارد. تئاتر روشنترین وجه روشنایی است، و به شرق یا غرب یا شمال یا جنوب تعلق ندارد. نه، تئاتر خود منشاء نور است که از چهارگوشهی جهان میتابد و برای همگان قابل شناسایی است، چه با رویکرد دوستانه و چه خصمانه.
و ما به تئاتری نیازمندیم که همواره متفاوت باقی بماند، ما به اشکال مختلفی از تئاتر نیاز داریم.
از میان تمامی اشکال و شیوههای ممکن تئاتر، بیش از همه شکل باستانی آن. شیوههای تئاترهای آیینی نمیبایست در تضاد با «تئاتر ملتهای متمدن» قرار گیرد. فرهنگ سکولار امروزه هرچه بیشتر تضعیف میشود و به اصطلاح «اطلاعات فرهنگی» به تدریج جایگزین هویتهای واقعی موجود شده و آنها را از میدان به در میکند، همچنان که امید ما را برای دیدار آنها.
اما اکنون میتوان به وضوح دید: تئاتر درهایش را باز میکند. پذیرش آزاد برای هر کس و همه کس.
لعنت به گجتها و کامپیوترها! به تئاتر بروید، تمامی ردیفها را در سالنها و بالکنهای تئاتر پر کنید، به کلمات گوش فرادهید و به تصاویر زنده نگاه کنید! -این تئاتر است که روبروی شماست، از آن غفلت نکنید و هیچ فرصتی برای شرکت در آن را از دست ندهید- شاید ارزشمندترین فرصتی که در زندگیهای بیهوده و شتابزدهمان در آن مشترک هستیم باشد.
ما به همهی گونههای تئاتر نیاز داریم.
تنها یک تئاتر است که به یقین مورد نیاز هیچکس نیست- تئاتر بازیهای سیاسی، تئاتر سیاستزده، تئاتر سیاستمداران، تئاتر بیهودهی سیاست. آنچه ما یقیناً نیاز نداریم تئاتر وحشت روزمره است - چه فردی و چه جمعی، آنچه ما نیاز نداریم تئاتر اجساد و خون در خیابانها و میدانها، در پایتختها و شهرستانهاست، تئاتری ساختگی از درگیری خصمانه میان مذاهب و اقوام…
اخبار تئاتر:
اجرای 43 نمایش در فروردین 1395 قطعی شد
توضیح بازرس کانون نمایشنامهنویسان خانه تئاتر ایران
ادامه رپرتوآر تئاترهای دانشگاهی تا اردیبهشت ۹۵
معرفی پنج نمایش رادیویی جشنواره تئاتر دانشگاهی
فستیوال «بدن و حرکت» در خانه نمایش دا به پایان رسید
«مالی سویینی» سه اجرایی شد
اجرای «یک دقیقه سکوت» یعقوبی در کانادا
مکان اجرای «بیوههای غمگین...» تغییر کرد
اردشیر صالحپور جشنواره تئاتر بلگراد را داوری میکند
آمار تماشاگران آخرین آثار تماشاخانه ایرانشهر
فراخوان دومین «هفته تئاتر دانشگاهی» توسط تئاتر باران منتشر شد
سینماییها و تئاتریهایی که دیگر در میان ما نیستند
«مراسم قطع دست در اسپوکن» تا تا 25 اسفندماه تمدید شد
اجراهای تئاترشهر از هشتم فروردین آغاز میشود
آمار تماشاگران تئاتر در نیمه اول ماه اسفند
مسعود دلخواه با «بیگانه» آلبر کامو در تئاترشهر
«تن آهنگ» خاسب به سازمان ملل میرود
همکاری تئاتری ایران و صربستان
مرحله اول انتخاب متون جشنواره تهران - مبارک انجام شد + اسامی
آقاخانی از نقش "مولانا" انصراف داد حاتمی جایگزین شد
«میکرو تئاتر» از زبان حسن معجونی