«هملت» با گذشتن از هفت‌ خوان زندگی‌اش، نیمه‌ی اردیبهشت‌ماه در تئاتر «باران» به صحنه می‌رود.

 

سایت خبری تئاتر: محمدجواد سجادی کارگردان نمایش «هفت خوان هملت» با اشاره به داستان این نمایش گفت: نمایش «هفت خوان هملت» به صورت کارگاهی و با تمرکز بر تلفیق نمایش‌های آیینی سنتی ایرانی و آثار کلاسیک غربی، نوشته شده است.

او ادامه داد: در این کار سیر زندگی و ماجراهای هملت در هفت خوان به تصویر کشیده شده است و ما نمایشنامه هملت را با رویکردی طنزگونه در فضای نمایش‌های شاد ایرانی و به اصطلاح پارودیک طراحی کردیم که تک‌تک صحنه‌های نمایشنامه هملت را به شیوه‌ی مورد نظرمان اتود زدیم و پیش رفتیم تا به این جلوه‌ی مدرن و تلفیقی، برسیم.

سجادی اضافه کرد: این نمایش علاوه بر به کار بردن از شیوه نقالی (که شیوه خاص نمایش‌های ایرانی است) از عروسک و سایه‌بازی نیز استفاده می‌کند. همچنین بازیگران این نمایش از شیوه «بازی در بازی» و «نقش در نقش» به جای چندین نفر به ایفای نقش می‌پردازند و به جز شخصیت افیلیا که عروسک است باقی نقش‌ها را سه بازیگر مرد ایفا می‌کنند.

او در ادامه در توضیح موسیقی نمایش گفت:‌ همانند داستان نمایش در موسیقی هم از تلفیق دو ساز غربی (گیتار) و ایرانی (ضرب) استفاده کرده‌ایم؛ به این صورت که در قسمت‌هایی از نمایش گیتار و تنبک با یکدیگر تلفیق می‌شوند.

سجادی با اشاره به اجرای گذشته این نمایش در شهر نجف‌آباد استان اصفهان، خاطر نشان کرد: پاییز سال گذشته پس از اجرای عمومی‌مان در شهر نجف‌آباد، در جشنواره تئاتر استانی شرکت کردیم که در بخش‌های مختلف این جشنواره برگزیده شدیم. همچنین در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در بخش استانی (که امسال به این جشنواره اضافه شده بود) علاوه بر استان خودمان در استان بوشهر نیز به صحنه رفتیم که به عنوان اثری تحسین شده از دید تماشاگران انتخاب شدیم.

این کارگردان با بیان اینکه «این نمایش کاری بدیع در میان تئاتر استان‌ بود»، گفت:‌ شاید یکی از دلایل تحسین و استقبال خوبی که از نمایش‌مان شد، این باشد که این نمایش اثری بدیع در میان دیگر آثار بود. علاوه بر این لحن طنز شوخی با نمایشنامه‌ای کلاسیک اتفاقی جدید و به نوعی بدعت در تئاتر استان بود. (از این جهت که ارشاد استان‌ها، اغلب به نمایش‌هایی به یک سبک مجوز می‌دهد و این کار با آن‌ها متفاوت بود.)

او در ادامه، به مسیر رسیدن به اجرای عمومی در تهران اشاره کرد و گفت:‌ مهمترین دلیل اجرایمان در تهران حضور حمیدرضا آذرنگ بود. ایشان در جشنواره تئاتر استان اصفهان از داوران بود و کار ما مورد توجه‌شان قرار گرفت. به پیشنهاد ایشان تصمیم گرفتیم نمایش‌مان را در تهران به صحنه ببریم. با پیگیری‌هایی که انجام شد به تئاتر «باران» که تماشاخانه‌ای شناخته شده و معتبر است رسیدیم. همچنین برای اجرا در سالن‌های دولتی، علاوه بر داشتن رزومه‌ی کاری قوی، باید زمان زیادی در نوبت بمانیم.

سجادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، در توضیح مشکلات کار تئاتر در اصفهان تصریح کرد:‌ امسال به صورت استثنایی دارد اتفاقات خوبی در هنرهای نمایشی استان اصفهان می‌افتد ولی ما همچنان مشکلات بسیاری داریم؛ فضاهای کوچک و دیدگاه‌های متفاوتی که در مورد تئاتر وجود دارد، باعث می‌شود با ما همکاری درستی صورت نگیرد و ما را بسیار درگیر می‌کند.

او ادامه داد: پس از جشنواره تئاتر استانی، آن‌ها هیچ گونه تبریکی به ما نگفتند و حمایتی از ما نکردند؛ حمایتی که می‌توانست در رزومه خودشان نیز به عنوان مرکز تئاتر استان، مثمر ثمر باشد. در ایام جشنواره تئاتر فجر و برای اجرای ما در استان بوشهر نیز، هیچ حمایتی از ما به عمل نیامد و با توجه به تمام افتخاراتی که ما برای استان آورده‌ایم آن‌ها باز هم به راحتی به ما اجازه کار نمی‌دهند.

کارگردان نمایش «هفت خوان هملت» افزود: برای جشنواره تئاتر فجر امسال،علاوه بر تمام دوندگی‌های مورد نیاز برای نمایش خودمان، حتی برای نمایش دوم برگزیده دیگر جشنواره تئاتر استانی (مرگ کسب و کار من است)، انجام دادم. کاری که وظیفه مرکز هنرهای نمایشی استان بود، کم‌کاری آن‌ها حتی ناراحتی‌هایی برای اداره کل هنرهای نمایشی در تهران هم ایجاد کرد.

سجادی در پایان با اشاره به برنامه‌های آینده‌اش، گفت:‌ اجرای نمایشی تلفیقی براساس رمان «ملکوت» بهرام صادقی و داستان «گاو» غلامحسین ساعدی برای جشنواره تئاتر استانی را در برنامه دارم که جزئیات آن در آینده مشخص می‌شود.

این کارگردان همچنین در توضیح گروه تئاتر «زاوش» مطرح کرد: گروه زاوش از سال 91 توسط دوستان فعال استان که از سنین پایین کار در این عرصه را شروع کرده بودند شکل گرفت. این گروه بر مبنای مطالعات بسیار زیاد و برگزاری جلسات نقد و بررسی و آموزش شروع به فعالیت کرده است که من و دیگر افرادگروه، تمامی تجربیاتمان را در اختیار یکدیگر قرار می‌دهیم.

نمایش «هفت خوان هملت» نوشته‌ی محمدجواد سجادی است که خود آن را طراحی و کارگردانی می‌کند.

عرفان آیتی، ابوالفضل صفوی، مصطقی فیصری نیز از بازیگران آن، محمدرضا معتمدی و مجید ابراهیمیان نوازندگی موسیقی و آواز فیاض مدیریت تولید این اثر را بر عهده دارند. همچنین حمیدرضا آذرنگ مشاور و راضیه فاضلی دستیار سجادی در این نمایش هستند.

محمد جواد سجادی پیش از نمایش‌، کارگردانی نمایش‌هایی همچون: شیش و بش (نوشته‌ی محمد چرمشیر)، کله‌پوک‌ها (نوشته‌ی نیل سایمون)، در انتظار گودو (ساموئل بکت)، مده‌آ (اوریپید)، عبدل میمون لات پاکوتاه (محمد چرمشیر)، زندگی من و موریس و... را در کارنامه دارد.

این نمایش از 12 اردیبهشت‌ تا دهم خردادماه ساعت 17 در تئاتر باران به صحنه می‌رود.

 

اخبار تئاتر:

ثبت‌نام در هفته تئاتر دانشگاهی باران تمدید شد

فراخوان مسابقه تئاتر «بيوه‌هاى غمگين سالار جنگ»

برنامه‌های بنیاد استاد محمد در سال 95

گزارش تصویری نمایش «ننه دلاور و فرزندانش» کارگردان امیر دژاکام - شماره 2

وزیر ارشاد سال 95 را هم «سال تئاتر» نامید

نمایش ˝اعترافاتی برای زنان˝ به سالن فنی زاده می رود

علی سرابی و کارگاه بازیگری «ساخت و ساز نقش»

بهار تهران با 82 نمایش صحنه‌ای

گزارش تصویری نمایش «استثنا و قاعده» کارگردان سعید میرزایی و علیرضا محبت

رایزن فرهنگی ایتالیا به تماشای «حساب پرداخت نمیشه» نشست

تور اروپایی تئاتر «شنیدن» آغاز می‌شود

گزارش تصویری نمایش «مرگ طبلیه که یه بند صداش بلنده» کارگردان پویان درزی

«مرگ » وودی آلن در تماشاخانه بازیگاه

زهرا صبری نمایش عروسکی «شاه لیر» را آماده می‌کند

بازی مهناز افشار و نوید محمدزاده در یک تئاتر

کارگاه تئاتر محمد چرمشیر و فرهاد مهندس‌پور برپا می‌شود

گفتگو با کارگردانی که از شعر به تئاتر رسید

فراخوان پذیرش آثار در تماشاخانه «همای سعادت» منتشر شد