صبح امروز و پیش از اینکه پیکر این استاد تئاتر را به تالار وحدت بیاورند جمعی از دوستان نزدیک محمود استادمحمد در محوطه باز مجموعه‌ تئاتر شهر پیکر وی را دور تا دور تئاتر شهر مکان محبوب او، گرداندند.

پایگاه خبری تئاتر: مراسم تشییع پیکر محمود استاد محمد نمایشنامه‌نویس و بازیگر شناخته شده تئاتر ایران صبح امروز شنبه 5 مردادماه با حضور هنرمندان مختلف سینما و تئاتر و علاقمندان به این هنرمند در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم هنرمندانی چون مسعودجعفری جوزانی، قطب الدین صادقی، اکبر زنجانپور، حبیب اسماعیلی، هادی مرزبان، مجید جعفری، مهرداد رایانی مخصوص، داود کیانیان، اصغر همت، حمید پورآذری، ابوالفضل پورعرب، محمدامیر یاراحمدی، حسین احمدی نسب، شکرخدا گودرزی، فرشته طائرپور، رحمت امینی، قادر آشنا، علی سرابی، فرشید ابراهیمیان، محمود عزیزی، رضا فیاضی، مرتضی ضرابی، مسعود دلخواه، هنگامه مفید، محمودرضا رحیمی، محمد چرمشیر، داوود فتحعلی بیگی، رضا بابک، فرزین صابونی، حسین کیانی، محمد رضایی راد، علیرضا نادری، پردیس افکاری، الهام پاوه‌نژاد، آیدا کیخایی، بهزاد فراهانی، سعید ذهنی، جمشید جهانزاده، فرزانه نشاط‌خواه، فریبا کامران، رضا حداد، رضا گوران، سعید اسدی، مسعود فروتن، هدایت هاشمی، آهو خردمند، کوروش سلیمانی، محمدرضا خاکی، سهراب سلمیی، حبیب دهقان نسب، هومن و بهمن مفید، عباس غفاری، عبدالحی شماسی، بهروز بقایی، ناصر حسینی‌مهر، آروند دشت‌آرای، داریوش اسدزاده، امیرشهاب رضویان، کاظم هژیرآزاد، محمد یعقوبی، جمال اجلالی، محمد چرمشیر، هوشنگ توکلی، ایرج راد، نگار جواهریان، اسماعیل خلج، اتابک نادری، سیدصادق موسوی، نصرالله قادری و ... حضور داشتند.

احسان کرمی اجرای این مراسم را بر عهده داشت که در ابتدای صحبت‌هایش با ابراز تاسف از درگذشت استادمحد عنوان کرد: امروز یکی از شریف‌ترین صاحبان قلم را به خاک می سپاریم. خوشا به حال کسانی که اینجا هستند و نگذاشتند خاطرشان تبدیل به افسوس شود. این روزها تحت تاثیر درگذشت این مرد دوست داشتنی و شریف ممکن است مسئولان ما قول هایی دهند اما باید به این نکته توجه کرد که جامعه ایران به اندازه کافی مظلوم، خوداتکا و داغدار است پس چیزی نگوییم که شرمنده شویم.

خسرو حکیم‌رابط مترجم، پژوهشگر و نویسنده یکی از سخنرانان این مراسم بود که یادداشتی را در ارتباط با منش استادمحمد خواند و عنوان کرد: مطلبی را که می گویم مرثیه ای نیست در سوگ محمود این مرثیه را دوستان دیگر خواهند گفت، من می خواهم شرح ماجرای تلخی را روایت کنم که بر اکبر رادی و محمود استادمحمد گذشت و برای امثال من هم اتفاق خواهد افتاد.

وی در پایان صحبت هایش با اشاره به از دست رفتن محمود استادمحمد عنوان کرد که این فیل قوی بی جنجال و بی صدا جان خود را از دست داده است.

در ادامه ناصر زرافشان نویسنده و از دوستان استادمحمد درباره وی عنوان کرد: من همیشه تلاش کردم در برخورد با مرگ از مرگ پیرایه‌زدایی کنم اما باز هم یک جنبه تراژیک دارد که نتوانستم آن را درک کنم. وقتی کسی می میرد مایملک مادی اش برای ورثه می ماند اما مایملک معنوی اش را با خود می برد. استادمحمد روز به روز و ساعت به ساعت استادمحمد شد. انعطاف یک جامعه هنری از طریق آدم هایی که از دست می دهد و قادر نیست برایشان جایگزین بیاورد مشخص می شود.

وی ادامه داد: بسیار با خودم جنگیدم اما نمی توانم این مطلب را بر زبان نیاورم که استادمحمد به این دلیل به این سرعت از دست رفت که داروهای مورد نیازش به دستش نرسید. همه ما می‌دانستیم او بیمار است اما زمانی که گفتند این هنرمند خاموش شده خبر برایم بسیار بهت آور بود.

در بخش دیگری از این مراسم فریبرز رئیس دانا نویسنده، مترجم و اقتصاددان گفت: استادمحمد میراث بزرگ تئاتر ایران و افتخار لاله زار در گذشته است در واقع او یکی از افتخارات جهان نمایش بود. مطمئنم که استانیسلاوسکی، برشت و چخوف الان در بهشت هنرمندان نشسته اند و منتظر استادمحمد هستند، ترکیبی از هر سه این هنرمندان در استادمحمد جمع بود. اگر این روزگار تلخ و لامروت و این فقر به ما فرصت می داد استادمحمد می توانست از دیالکتیک این سه نفر نوع چهارمی را بیرون بیاورد. محمود استادمحمد عضو جوانمرد، وفادار و پابرجای انجمن نویسندگان بود و به آرمان خودش همیشه وفادار ماند. آرزوی پایداری اندیشه هایش در عرصه تئاتر بدرقه راه او باد.

در ادامه این مراسم احسان کرمی که اجرا را بر عهده داشت گفت: متاسفانه آنهایی که می توانستند کاری بکنند و نکردند بدانند که جامعه تئاتری منتظر خیلی از اتفاق ها است. کجا هستند محمد رحمانیان و بهرام بیضایی، قبل از اینکه دیر شود این هنرمندان را به آغوش جامعه بازگردانید.

در پایان اسماعیل خلج یکی دیگر از نمایشنامه‌نویسان تئاتر ایران در سوگ استادمحمد گفت: من از سال 45 و  زمانی که او در شهر قصه بازی می کرد با او آشنا شدم اما بعدها محمود کاری کرد که هنوز هم بر سر زبان ها است و تاثیر آن بر جوانان امروزی هنوز هم دیده می شود.  استادمحمد نمایشنامه ای به نام "آسید کاظم" نوشت که رسم ترنانوازی در تئاتر را در قهوه خانه رواج داد. احساساتی که در کارهای او وجود داشت بر همه چیز دیگرش مسلط بود.

وی افزود: چقدر خوب است که قبل از افتادن اتفاقات چون مرگ ما یکدیگر را ملاقات کنیم و مسئولان برای هنرمندان و بهبود شرایط شان چاره ای بیندیشند تا با نقیصه کمبود دارو به این شکل دیگر هنرمندان مان را از دست ندهیم. استادمحمد چشم هایش پر از محبت و دستانش پر از مهربانی بود. خدایا مغفرت را شامل حالش و جایش را در بهشت قرار بده.

در پایان این برنامه پیکر زنده‌یاد استادمحمد که ابتدا برای تجدید دیدار با فضای تئاتر شهر به آن مکان برده شده بود از تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) تشییع شد و نماز میت نیز با حضور هنرمندان، علاقمندان و خانواده این مرحوم توسط حجت الاسلام  دعایی بر پیکر وی خوانده شد.

به گزارش مهر، صبح امروز و پیش از اینکه پیکر این استاد تئاتر را به تالار وحدت بیاورند جمعی از دوستان نزدیک محمود استادمحمد در محوطه باز مجموعه‌ تئاتر شهر پیکر وی را دور تا دور تئاتر شهر مکان محبوب او، گرداندند.

همچنین مجلس ترحیم این هنرمند دوشنبه 7 مردادماه از ساعت 16:30 تا 18 در مسجد حجت بن الحسن در خیابان سهروردی و همچنین مراسم هفتم وی پنجشنبه 10 مردادماه از ساعت 18 تا 20 در تئاتر شهر برگزار می شود.