نشست مشترک شورای مرکزی ارزشیابی و نظارت بر نمایش و کارشناسان دفتر ارزشیابی و نظارت با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی و دكتر رحمت اميني دبير شوراي ارزشيابي ونظارت روز گذشته در سالن کنفرانس معاونت هنری برگزار شد.

 

به گزارش سایت خبری تئاتر: معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: حوزه تئاتر جریان نشر معرفت و دانش افزایی در جامعه را بر عهده دارد. در حال حاضر از نظر کمیت، افزایش تعداد فارغ التحصیلان تئاتر را شاهد هستیم. از سوی دیگر تماشاخانه داری با اقبال زیادی روبرو شده است که سرعت و توجه بیشتر به این حوزه را می طلبد.

علی مرادخانی با اشاره به توزیع نا هماهنگ فضاهای فرهنگی در شهر تهران ، دقت در این مهم را خواستار شد و افزود: سالن های تئاتر و مراکز فرهنگی نشاط و روح زندگی را به مناطق مختلف شهر باز می گردانند. ضرورت دارد که مناطق فاقد سالن های تئاتر شناسایی و برای آن برنامه ریزی شود.

وی در بخش دیگر صحبت هایش به تئاتر آزاد و تئاتر طنز اشاره کرده و گفت: در جامعه امروز خنداندن مردم سخت است ولی نباید به بهانه خنداندن مردم مسائل ضد اخلاقی وارد تئاتر شود.

مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی نیز با اشاره به فعالیت شورای مرکزی ارزشيابي ونظارت و برقراری جلسات مستمر این شورا از سال 93 تا کنون به جنبه های توسعه یافته تئاتر در سال های پس از انقلاب اسلامی پرداخته و بر ضرورت انطباق فعالیت شورا با توسعه کمیت تئاتر تاکید کرد.

وی در بخش دیگر صحبت هایش به مسئولیت مدیران سالن ها در برابر اجراهای نمایش پرداخته و ادامه داد: تئاتر هنری زنده است و رعایت اصول و ضوابط به صورت هر شب و هر اجرا میسر نیست لذا ورود مدیر سالن به امر نظارت حین اجرا ضرورت پیدا می کند.

این مدیر تئاتر در خصوص ارزشیابی آثار نمایشی نیز گفت: با تشکیل تماشاخانه های خصوصی و توجه به اقتصاد هنر ، جذابیت در اجرا یا پرفورمنس اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. تئاتر باید همه سلیقه ها را در بر بگیرد تا بر مخاطب تئاتر افزوده شود.

مدیر کل هنرهای نمایشی، ارزشیابی هنر را امری دشوار عنوان کرده و افزود: در ارزشیابی کیفی میزان اقبال مخاطب و توجه منتقدان به آن اثر اهمیت پیدا می کند. ارزشیابی نمی تواند به این صورت باشد که چند کارشناس تنها در روز بازبینی اثری را تایید و درجه هنری اثر و ارزش های کیفی آن را تعیین کنند.

وی بر حفظ کرامت و جلب رضایت هنرمندان در کنار رعایت ضوابط شورای عالی ارزشیابی و نظارت تاکید کرد.

دکتر رحمت امینی سرپرست شورای ارزشیابی و نظارت نیز از تشکیل کار گروه های ارزشیابی و نظارت برای حوزه های تخصصی تئاتر همچون تئاتر کمدی و تئاتر خصوصی خبر داد.

در بخش دیگر این جلسه سه ساعته هر یک از اعضای شورا و کارشناسان ارزشیابی و نظارت به بیان نقطه نظرات و مسائل این حوزه پرداختند. امکانات و زیرساخت های اداری ، امنیت و استاندارد سالن های نمایش ، قاعده مندی و نهادینگی قواعد نظارت و عدم اعمال سلیقه ، نظارت بر تئاتر آزاد ، اهمیت پیدا کردن اقتصاد هنر و شناسایی آسیب های این مسیر در حوزه های تبلیغات ، محتوا و شکل اجرایی و ... از جمله مسائل مورد بحث در این نشست بود.



اخبار تئاتر:

94 نمایش در تهران روی صحنه می‌رود

4 نمایش جدید در ایرانشهر اجرا می‌شوند

تخفیف ویژه نمایش" ماز" برای دانشجویان

پیش فروش اینترنتی «سرگذشت دردناک شان پالمر» آغاز شد

بازار عاشقان میزبان "رئیس جمهور اصلاحات" شد

تنابنده با تئاتر «پایتخت» به آمریکا و کانادا می‌رود

بازیگران «تریو بدون هامونی» مشخص شد

گزارش تصویری نمایش «اکتبر 1942 پاریس» کارگردان :مسعود موسوی

آزمایش طرح "بلیت مردمی تئاتر" با تئاتر دختر شینا

به مهمانان خارجی جشنواره تئاتر دانشگاهی ویزا ندادند

تخفیف 50 درصدی «آرتیگوشه» برای دانشجویان

خوانش «صندوق» به کارگردانی داریوش مؤدبیان در خانه موزه انتظامی

«نگاهمان می کنند »دعوت به دیدزدن زندگی خصوصی دیگران است!

3 تئاتر از انگلستان در تالار مولوی اجرا می‌شود

محل نمایش «رومئو و ژولیت» پیدا شد

لوریس چکناواریان سرپرست یک گروه تئاتر شد

فراخوان تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری منتشر شد

دریافت هزینه از گروه‌های تئاتری در تالار حافظ کاهش یافت

ارزیابی متون بخش مسابقه صحنه ای تئاتر رضوی به پایان رسید