مدیرعامل خانه تئاتر ابراز عقیده کرد: با وجود وضعیت ظاهر این روزهای تئاتر، این حوزه وضعیتی ندارد که اعضایش در آن احساس آرامش و امنیت مالی داشته باشند.

 

پایگاه خبری تئاتر از ایسنا: «اصغر همت» که بیش از دو ماه از مدیرعاملی‌اش در خانه تئاتر می‌گذرد در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: در این دو و نیم ماهی که از شروع کارم در خانه تئاتر به عنوان مدیرعامل می‌گذرد بیشتر تمرکز و وقتم به پیگیری مسئله بیمه گذشته که اگرچه هنوز به طور کامل به سرانجام نرسیده است، اما تقریبا به آنچه می‌خواستیم رسیده‌ایم و بخش‌های پایانی آن در حال پیگیری است.

او در پاسخ به اینکه مهمترین اقدام خانه تئاتر در حال حاضر چیست و چرا این خانه در امور مربوط به تئاتر هیچ اثرگذاری و نام و نشان پررنگی ندارد؟ توضیح داد: در همان ابتدای کارم سه ماه فرصت خواستم تا برنامه‌ریزی درستی برای پیگیری امور تئاتر بتوانم انجام دهم که در این مدت بیشتر وقتم به مسئله بیمه گذشت. با این حال در هیأت مدیره خانه تئاتر مواردی را به بحث گذاشته‌ایم و قصد داریم در آینده نزدیک به چند موضوع مهم از جمله سالن‌های خصوصی و کیفیت اجرای نمایش‌ها ورود کنیم.

وی گفت: تئاتری که تحت عنوان خصوصی در حال حاضر رواج پیدا کرده، که البته ما آن را به عنوان تئاتر خصوصی نمی‌شناسیم، لطمه‌ها و مشکلاتی را برای تئاتر ایجاد کرده است که یکی از آن ها غیراستاندارد بودن مکان‌هایی است که در آن‌جا نمایش‌ها به صحنه می‌روند و خدایی ناکرده امکان وقوع یک فاجعه در آن‌ها وجود دارد.

همت با اشاره به آکوستیک نبودن بسیای از این سالن‌های خصوصی به یک نمونه مشخص اشاره و اظهار کرد: خودم تصمیم گرفته‌ام از این پس دیگر به سالنی همچون حافظ نروم چون فقط یک سوله بزرگ است که هر شب به قیمت گزافی اجاره داده می‌شود. وقتی برای دیدن یک نمایش به آنجا می‌رویم دچار سرسام می‌شویم و بدتر از این موضوع، بازیگرانی هستند که در آن‌جا روی صحنه می‌روند و مدام صدای خود را در گوش‌شان می‌شنوند.

مدیرعامل خانه تئاتر با تأکید بر اینکه باید آسیب‌شناسی کلی در این‌باره صورت گیرد، گفت: اگر خانه تئاتر می‌خواهد مؤثر باشد باید صریح و قاطع نارسایی‌ها را بگوید چون علیرغم همه ظاهرفریبی که تئاتر ما دارد و اعلام می‌شود ماهانه 100 نمایش به صحنه می‌رود، متأسفانه وضعیتی داریم که بسیاری از اعضا و فعالان تئاترمان بیکار هستند. ضمن اینکه بسیاری از اتفاقاتی که در این تئاترهای به اصطلاح خصوصی می‌افتد اگر به همین شکل ادامه پیدا کند به فاجعه منجر می‌شود.

همت با اشاره به برخی اظهار نظرها افزود: متأسفانه بعضی از دوستان و همکاران ما وقتی مسئولان را می‌بینند کدهای غلط می‌دهند و من نمی‌دانم چرا باید این چنین کنند؟! ما قصد داریم با بعضی از دوستان خود که راه را این‌طور غلط می‌روند مواجهه کنیم، چون باید دقت بیشتری صورت گیرد و البته از مدیران تئاتر هم می‌خواهیم از بالادستی‌های خود پیگیری بیشتری را درباره وضعیت تئاتر داشته باشند.

وی ادامه داد: این موضوع از این جهت اهمیت دارد که همیشه مسئله کمبود بودجه در تئاتر وجود داشته و از آن به عنوان دلیلی برای مشکلات موجود یاد می‌شده است، این در حالی است که بی‌توجهی به فرهنگ و هنر در این کشور از سال‌ها قبل نهادینه شده است و فرهنگ  بویژه  در بخش تئاتر،‌ از کمیسیون فرهنگی مجلس گرفته تا بخش‌های دیگر، کمتر محلی از اعراب دارد.

اصغر همت در پایان تأکید کرد: تئاتر برای ما یک مسئله فرمالیته شده است و اینکه باید چه جایگاهی داشته باشد، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. این در حالی است که دانشگاه‌های ما بی‌رویه دانشجوی تئاتر می‌پذیرند و با توجه به تئاترهای خصوصی که راه‌اندازی می‌شوند، دانشجویان می‌توانند از نظر رزومه کاری خود را صاحب ادعا بدانند و این در درازمدت لطمه‌ای می‌زند که حتی خود دولت هم  در حل آن عاجز خواهد بود.


 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

 

اخبار تئاتر:

˝آوینیون˝ امسال چه نمایش‌های به خود می‌بیند‌

اجراي نمايش «پري» در تالار حافظ

پیمان شریعتی رئیس مجموعه تئاتر شهر شد

ترانه علیدوستی به تماشای تئاتر «کروماکی» نشست

اجرای تئاتر «همسایه ها» پس از ده سال

فتحعلی بیگی با «انسانم آرزوست» به سنگلج می آید

مدیر تالار وحدت تغییر می‌کند

بخش عکس پنجمین جشنواره تئاتر شهر فراخوان داد

3430 نفر در 3 روز به تماشاخانه ایرانشهر رفتند

اجرای «افکار تو گچ بگیر» در موزه صلح تهران

ثبت نام کارگاه نمایشنامه نویسی عطاءالله کوپال آغاز شد

آغاز اجرای تئاتر «سه خواهر و دیگران» در تالار اصلی تئاتر شهر

بلاتکلیفی «یرما» در مسعودیه

فراخوان تخصصی بخش «به علاوه فجر» (+فجر)

˝قلعه انسانات ˝ به فستیوال ˝فرینج˝ می‌رود

فراخوان هشتمین جشنواره دانشجویی تئاتر دانشگاه سوره

نسیم ادبی: بانوان در تئاتر جایگاه مشخص و محکمی پیدا کرده‌اند

نیما دهقان با فرزین صابونی در «جاودانگی»

پوستر یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی رونمایی شد

اعلام 27 نمایش راه‌یافته به جشنواره‌ی مبارک + پیام مرضیه برومند

نوید محمدزاده به ˝دیابولیک: رومئو وژولیت˝ پیوست

حمله روزنامه «کیهان» به بیضایی و رحمانیان

کارگردان هندی از اولین تجربه‌‌اش در ایران گفت

10 نمایشنامه به چاپ رسید