یک گروه لهستانی براساس نامه‌هایی که از هم‌وطنان خود در ایران به دست آورده‌اند، یک پروژه‌ی تئاتری را در ایران اجرا می‌کنند.

 

پایگاه خبری تئاتر: پروژه «ساختن از هیچ» به سرپرستی آرش عباسی و کاری از گروه تئاتر موج، از ۱۱ آذرماه در قالب طرح مطالعات اجرایی تالار قشقایی تئاترشهر برگزار می شود.

در این پروژه سه کارگاه تئاتری برگزار خواهد شد که یکی از آن‌ها توسط یک گروه لهستانی برپا می‌شود.


"آلیتزسا بورکووسکا" ـ کارگردان تئاتر لهستان که قرار است در این پروژه و با برپایی کارگاهی در هشت روز نمایشی را با بازیگران ایرانی آماده کند، گفت: ما با گروه نمایشی «استرفا ونکوور وا»، سال‌ها است که در شهر ورشو با پناهندگان سیاسی- اجتماعی، مهاجران، دانشجویان خارجی و همچنین با لهستانی‌هایی که برایشان خلق هنر و چالش کشیدن موضوعاتی درباره حقوق بشر جالب و قابل اهمیت است، فعالیت می‌کنیم.

وی افزود: در شهر ورشو با گروهی آماتور از اقشار متفاوت همکاری و آن‌ها را در حین کار با حرفه‌ای‌های تئاتر و هنر آشنا می‌کنیم تا بتوانند به واسطه هنرشان صدایشان را به جهانیان برسانند و درباره کسانی حرف بزنند که به واسطه شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه‌ خود همواره در حاشیه زندگی می‌کنند. در سال‌های اخیر فضای لهستان به فضایی به شدت ملی‌گرا تبدیل شده و درهای ذهنش را به روی هر چه متفاوت باشد، بسته است. کار کردن با آن‌هایی که به دلایل مختلف مجبور به ترک کشورشان و زندگی در لهستان شده‌اند به من فهماند که چقدر شرایط زندگی برای آن‌ها در کشور من دشوار است.


بورکووسا درباره پروژه‌ «ساختن از هیچ» که قرار است در تالار قشقایی برگزار شود، گفت: داستان لهستانی‌هایی که بعد از جنگ جهانی دوم به ایران آمده بودند، برای ما پایه‌های پروژه‌ای را می‌سازد که سعی داریم درباره آن فعالیت کنیم و از آن تجربه به عنوان تجربه‌ای جهان‌شمول درباره مهاجرت و نیاز افراد به فرار و پیدا کردن مکانی امن برای دوباره ساختن زندگی‌شان استفاده کنیم. در این پروژه که کار مشترک ما و گروه تئاتر «موج» است؛ من و چهار نفر از گروهمان در ایران حضور خواهیم داشت و بر اساس نامه‌هایی که از لهستانی‌هایی که در ایران بوده‌اند به دست آورده‌ایم با دانشجویان و علاقه‌مندان تئاتر کار می‌کنیم.


 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

اخبار تئاتر:


 

«هاروی» در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود

اعلام برنامه بخش نمایشنامه خوانی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

دبیر دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان منصوب شد

برنامه اجراهای مجموعه تئاتر شهر اعلام شد

«سه خواهر» با «فاستوس» به تالار مولوی می آیند

رونمایی از پوستر «خرسی که می خواست خرس باقی بماند»

معرفی هیات انتخاب بخش نمایش‌های محیطی، تعاملی و شورایی

«جمجمه ای در کانه مارا » خود را برای اجرا آماده می کند

اجرای مشترک سه کشور در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

«راهبان معبد وانگ» در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌روند

اجرای اثر برتر جشنواره تئاتر دانشگاهی در سالن سایه

تمدید زمان ارسال آثار به جشنواره تئاتر بهرام بیضایی

۲ نمایش جدید در تماشاخانه انتظامی ببینید