با پایان مهلت معرفی آثار به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی (۹ مهرماه)، ۸۶ کشور بهطور رسمی فیلم منتخب خود را برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۶ اعلام کردند. ایران در این رقابت با فیلم «علت مرگ: نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار شرکت کرده است. انتظار میرود فهرست کوتاه ۱۵ نامزد اولیه در ۲۵ آذر ۱۴۰۴ و ۵ نامزد نهایی در ۳ بهمن ۱۴۰۴ اعلام شوند.
وزارت فرهنگ تایوان اعلام کرد فیلم «دختر چپدست» به کارگردانی تسو شی-چینگ، نماینده رسمی این کشور در بخش بهترین فیلم بینالمللی نود و هشتمین دوره جوایز اسکار خواهد بود.
کشورهای سوئد و ایسلند نمایندگان رسمی خود برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بینالمللی نود و هشتمین دوره جوایز سینمایی اسکار را معرفی کردند. سوئد فیلم سیاسی «عقابهای جمهوری» ساخته طارق صالح و ایسلند درام خانوادگی «عشقی که باقی میماند» به کارگردانی هلینور پالماسون را برگزیدهاند.
فیلم دلهرهآور «چیزهایی که میکُشی» ساخته علیرضا خاتمی، به عنوان نماینده رسمی کانادا در بخش بهترین فیلم بینالمللی نود و هشتمین دوره جوایز اسکار انتخاب شد. این فیلم که داستان یک استاد دانشگاه را روایت میکند، در جشنواره ساندنس به نمایش درآمده بود.
اتریش با فیلم طنز اجتماعی «طاووس» و آلمان با درام تحسینشده «صدای سقوط» به رقابت برای کسب جایزه بهترین فیلم بینالمللی نود و هشتمین دوره جوایز اسکار پیوستند. فیلم «طاووس» با بازی آلبرشت شوخ، به زودی در سینماهای آمریکا اکران میشود و «صدای سقوط» نیز برنده جایزه هیئت داوران جشنواره کن شده است.
امیرحسین علمالهدی و بابک خواجهپاشا، کارشناسان سینما، درباره شانس فیلمهای ایرانی در اسکار صحبت کردند و علاوه بر کیفیت آثار، بر نقش لابیها و شرایط سیاسی در موفقیت بینالمللی سینمای ایران تأکید کردند.
در حالی که قرارداد پخش مراسم جوایز اسکار با شبکه «ABC» تا سال ۲۰۲۸ پابرجاست، گزارشهای جدید از تلاشهای جدی برای تصاحب حق پخش این رویداد معتبر حکایت دارد. با پایان دوره مذاکرات انحصاری میان آکادمی و ABC، شرکتهای رسانهای بزرگی وارد میدان شدهاند تا این مراسم پربیننده را از آن خود کنند. بر اساس گزارش بلومبرگ، یوتیوب، غول ویدیویی متعلق به گوگل، یکی از جدیترین مدعیان خرید حقوق پخش اسکار از سال ۲۰۲۹ است.
با اعلام مهلت اول اکتبر (۹ مهر) برای معرفی نماینده کشورها به بخش فیلمهای بینالمللی آکادمی اسکار، گمانهزنیها درباره فیلم منتخب سینمای ایران آغاز شده است. امسال، کمیته انتخاب نماینده ایران بار دیگر به خانه سینما بازگشته و اکثریت اعضای آن از نمایندگان خانه سینما هستند.
فیلم «تاریکا» به کارگردانی کاترینا لازاروف، به عنوان نماینده رسمی بلغارستان در شاخه بهترین فیلم بینالمللی نود و هشتمین دوره جوایز اسکار انتخاب شد. این فیلم که با بازی وسکا والچوا و زهاری باهاروف ساخته شده، پیش از این نیز موفق به کسب جایزه بهترین فیلم و جایزه فیپرشی در جشنواره فیلم کلکته شده بود.
آکادمی فیلم و تلویزیون جمهوری چک، مستند جسورانه «من همه آنچه میخواهم نیستم» ساخته کلارا تاسوفسکا را بهعنوان نماینده رسمی خود برای رقابت در بخش بهترین فیلم بینالمللی نود و هشتمین دوره جوایز اسکار (2026) انتخاب کرد. این فیلم که پیش از این در جشنواره برلین تحسین شده بود و جایزه «شیر چک» را نیز کسب کرده، به زندگی و آثار لیبوشه یارکوویاکووا، عکاسی میپردازد که مسیر پرفراز و نشیب او از پراگ کمونیستی تا دنیای عکاسی مد در توکیو را به تصویر میکشد.
با نزدیک شدن به پایان قرارداد آکادمی علوم و هنرهای سینمایی با شبکه ABC، گمانهزنیها درباره آینده پخش مراسم اسکار شدت گرفته است. با توجه به برنامهریزی دیزنی برای ادغام پلتفرمهای نمایش آنلاین «هولو» در «دیزنی+» تا سال ۲۰۲۶، این شرکت فرصتی بیسابقه برای دسترسی جهانی به مراسم اسکار پیدا کرده است. منابع آگاه به نشریه ورایتی گفتهاند که مذاکرات میان دیزنی و آکادمی در حال پیشرفت است.
ترکیه فیلم تحسینشده «یکی از آن روزهایی که همّه میمیرد» به کارگردانی مراد فیراتاوغلو را بهعنوان نماینده رسمی خود در شاخه بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۶ معرفی کرد. این فیلم نخستین ساخته بلند فیراتاوغلو است و سال گذشته در جشنواره فیلم ونیز برنده جایزه ویژه هیئت داوران شد.
آلن برگمن، یکی از تأثیرگذارترین ترانهسرایان قرن بیستم که همراه با همسرش «مرلین برگمن» دههها موسیقی سینما و تلویزیون را متحول کرد، در سن ۹۹ سالگی در لسآنجلس درگذشت.
جایزه اسکار شاید معتبرترین افتخار در دنیای سینما باشد، اما تاریخ ثابت کرده است که همیشه نشانهای از کیفیت واقعی یک فیلم نیست. برخی از ماندگارترین و تحسینشدهترین آثار تاریخ سینما، در زمان خود یا نادیده گرفته شدند یا در رقابتهای سخت از رقبای کمدوامتر شکست خوردند. در این مطلب، به تعدادی از فیلمهایی میپردازیم که علیرغم کیفیت بینظیرشان، یا هیچ اسکاری نبردهاند یا در مهمترین دستهها مغلوب شدهاند — آثاری که زمان، عدالت را در حقشان جاری کرده است، حتی اگر آکادمی چنین نکرده باشد.
با نزدیک شدن به اعلام برندگان Governors Awards، بحثها بر سر ۲۵ چهره سرشناس هالیوود که تاکنون از اسکار افتخاری بیبهره ماندهاند، داغ شده است. از جمله این نامها میتوان به هریسون فورد، ریدلی اسکات، پام گریر و جت لی اشاره کرد؛ هنرمندانی که علیرغم تأثیر عمیقشان بر سینما، هنوز موفق به دریافت این جایزه مادامالعمر آکادمی نشدهاند و اکنون زمان آن است که هیئت مدیره آکادمی به دستاوردهای برجسته آنها ادای احترام کند.
در حالی که فرانسه نزدیک بود با فیلم «امیلیا پرز» به اسکار بهترین فیلم بینالمللی دست یابد، اکنون چشم امیدش به فیلم «موج نو» از کارگردان آمریکایی ریچارد لینکلیتر دوخته شده است. اما آیا این فیلم میتواند طلسم ۳ دهه را بشکند و افتخار را برای سینمای فرانسه به ارمغان بیاورد؟
پس از دههها بیتوجهی، آکادمی اسکار سرانجام طراحی بدلکاری را به رسمیت شناخت. اکنون فرصتی است تا نگاهی به آثاری بیندازیم که پیش از این سزاوار دریافت چنین افتخاری بودند. از بدلکاریهای نفسگیر تا طراحی مبارزات بینظیر، این فیلمها استانداردهایی تعیین کردند که هنوز هم در سینما بیرقیباند.
در مراسم جوایز علمی و فنی آکادمی علوم و هنرهای سینما، با اهدای یک اسکار افتخاری به مارلی ماتلین، از نقش حیاتی فناوری زیرنویس در دسترسپذیر کردن سینما برای همه مخاطبان تقدیر شد.
سریال "The Last of Us" با روایت تحسینبرانگیز خود از یک دنیای آخرالزمانی و مبارزات انسانی در برابر بحران، مخاطبان زیادی را به خود جذب کرد. اگر از این سریال لذت بردید، در این مقاله به معرفی بهترین سریالهای مشابه پرداختهایم که شما را به دنیای زامبیها و دنیای آخرالزمانی کشانده و از نظر داستانگویی و احساسات انسانی شباهت زیادی به "The Last of Us" دارند.
آکادمی با انتشار تاریخهای کلیدی برگزاری اسکار ۲۰۲۶، اعلام کرد رای دهندگان اسکار دیگر نمیتوانند در یک دسته رای دهند مگر اینکه همه نامزدها را دیده باشند.
رئیس آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار، در سخنرانی خود در جشنواره فیلم پکن، بر اهمیت تبادل فرهنگی میان دو بازار بزرگ سینمایی جهان یعنی چین و آمریکا تأکید کرد