در سالی که گذشت سینمای ایران با اتفاقات مختلفی از استقبال مخاطبان از فیلمهای کمدی روی پرده گرفته تا کسب سومین جایزه اسکار برای ایران روبهرو بود.
کسی نیست که تا عنوان «کمیته انضباطی» را میشنود، یاد فوتبال و مسائل مربوط به آن نیفتد اما کمیته انضباطی در سینمای ایران به تازگی و بنا بر حکمی که از سوی محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان امور سینمایی، برای سیدضیا هاشمی بهعنوان دبیرکمیته انضباطی کارگروه اکران صادر شد، کارش را شروع کردهاست. چندوقت پیش که این کمیته تازهتاسیس، به سه نفر از تهیهکنندگان سینما درخصوص ارتباط با پروژههای مشکوک مالی تذکر داد، برای اولین بار نام چنین کارگروهی مطرح شد. حالا این کمیته قصد دارد قوانین جدیدی برای سالنهای سینمایی وضع کند که با واکنش انجمن سینماداران مواجه شده است.
مستندسازان آمریکایی اقدام به تولید آثار مهمی درخصوص معرفی ترامپ کردند. در این بین تاکنون سه مستند مطرح درباره ترامپ ساخته شده که در ادامه به آنها میپردازیم. البته کارهای دیگری چون «Trumped» نیز ساخته شد که انتخاب دونالد ترامپ را بزرگترین شکست سیاسی در تمام دوران سیاسی آمریکا میداند.
حسین انتظامی، محمود اربابی و محمد احسانی به عنوان گزینههای جدی ریاست سازمان سینمایی معرفی شدند که با تحقیقات تسنیم، هیچکدام گزینه قطعی نیستند و جامعه سینمایی کشور بایستی منتظر تصمیم وزیر ارشاد باشند که به چه کسی این مسئولیت واگذار خواهد شد.
اکران فیلم سینمایی «کاناپه»، به کارگردانی کیانوش عیاری، منتفی شد. این خبر را ابراهیم داروغهزاده، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، اعلام کرد: ««کاناپه» به دلیل مسئله حجاب اساسا امکان اکران ندارد و پرونده نمایش آن منتفی است
یکی از ستارههای نسل قبل سینمای ایران است. نسلی که از هیچکس تقلید نمیکرد و هنر بازیگری در ایران را چند پله بالاتر برد. او روزگاری مرد هزارچهره سینمای ایران شناخته میشد اما امروز زمزمههایی درباره تکراری شدن نقشها و تیپهایش شنیده میشود.
انتخاب فیلم سینمایی «بدون تاریخ بدون امضا» ساخته وحید جلیلوند به عنوان نماینده سینمای ایران در آکادمی اسکار علاوه بر موافقان پرو پا قرص، مخالفانی جدی هم دارد.
سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر به نظر میرسد با حضور نسلهای مختلفی از کارگردانان سینمای ایران و نیز چند چهره تئاتری همراه باشد که حضور هر کدام از آنها با توجه به سابقه کاری و گروه بازیگرانشان تنور این رویداد سینمایی را میتواند گرم کند.
یکی از اصلی ترین گزینه ها برای تفریح خانوادهها در روزهای آخر هفته، سینما بود و بس. پنج شنبه و جمعه، دم درِ سینماها صف می بستند تا ساعتی فارغ از غم دنیا لم بدهند جلوی پرده نقره ای و بخندند، گریه کنند و حتی بترسند. برای خیلی های شان فرقی نداشت فیلم روی پرده، درام است یا کمدی، فقط می خواستند دور هم بنشینند و فیلمی ببینند. برای «سینمارو»های حرفهای، داستان اما فرق داشت، سینما یک عشق بود، روزها و شاید ماه ها انتظار می کشیدند فیلمی روی پرده بیاید که در موردش نقدها خوانده اند و شنیده اند. اصلا اعتیاد پیدا کرده بودند به سالن های تاریک سینما و تجربه رقص نگاتیوها روی پرده ای بزرگ با صدایی که در هیچ تلویزیون و باند و بلندگویی پیدا نمی شد و نمی شود. حالا اما شرایط کمی متفاوت از گذشته است. قیمت بلیت ها در سال 1397 بالا رفت و از طرف دیگر مشکلات اقتصادی، سفره مردم را کوچک کرد؛ اتفاقی که در وهله اول کالاهای فرهنگی را از سبد خانوار حذف می کند و بالطبع سینما می رود در انتهای لیست خانواده ها.
با پایان یافتن دوران ریاست محمدمهدی حیدریان بر سازمان سینمایی، گزینههای مختلفی برای جانشینی حیدیرانی مطرح شده است: مهدی شفیعی، محمود اربابی، محمد احسانی و رمضانعلی حیدری خلیلی.
حمید فرخنژاد در دامچاله حواشی متعددی افتاده که رهایش نمیکنند و هر تلاش او برای درآمدن از این وضع، در حقیقت وضعیت را برایش بغرنجتر میکند. البته چنین چیزی کاملا به صورت تصادفی رخ نداده و از مدتها پیش مشخص بود که او دیر یا زود باید منتظر چنین وضعی باشد. ورود سلبریتیها به حوزههای غیرتخصصیشان طی چهار پنج سال گذشته مشکلات متعددی برای کشور پدید آورده است. پیجهای اینستاگرام بازیگران دیگر فقط محل تماشای عکسهای شخصی این افراد یا پشت صحنه فیلمها و نمایشهایشان نیست. آنها در مورد دیپلماسی، اقتصاد، محیطزیست، فلسفه، تاریخ و خیلی چیزهای دیگر اظهارنظر میکنند و متخصصان و نخبگان هر کدام از این شاخهها معترض هستند که سایه چنین چهرههای مشهوری روی نظرات و دغدغههای کارشناسی آنها افتاده است.
اطراف خیابان جمهوری تهران، چند سالن قدیمی سینما وجود داشت که امروز تعطیل شدهاند. «سینما کریستال» در تقاطع خیابان لالهزار و جمهوری که به اکران فیلمهای هنری مشهور بود، سینما «شهرقشنگ» قبل از سهراه جمهوری و «سینما همای»، نرسیده به چهارراه استانبول. این سالنها دیگر هیچکدامشان فعال نیستند اما در عوض، زیر پل حافظ، مجموعه تجاری بزرگی به نام «چارسو» تاسیس شده است که در یکی از طبقات آن، چند سالن نمایش فیلم قرار دارد. چارسو را میتوان به مثابه نمادی از وضع فرهنگی-اجتماعی موجود در نظر گرفت؛ اولویت سرمایه و حاشیهنشینی فرهنگ. در سالنهای قدیمی سینما که اطراف مکان امروزین همین پردیس تجاری چارسو، روزگاری رونق داشتند، این بوفههای فروش مواد خوراکی و بساط فروش پوسترهای فیلم بودند که حولوحوش سینما ایجاد میشدند؛ اما حالا این سینماست که باید مثل طفیلی سرمایه، به حیات محدود خودش در بالاترین و دور از دسترسترین طبقات برجهای تجاری قانع باشد.
۸۷ کشور نماینده های خود را برای شرکت در بخش بهترین فیلم خارجی زبان اسکار نود و یکم انتخاب کردند.
با تصويب طرح اصلاح قانون ممنوعيت بهكارگيري بازنشستگان و ابلاغ آن از طرف رييسجمهور به سازمان امور اداري و استخدامي كشور، اين قانون به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز همچون ساير دستگاهها تسري پيدا كرد و طبق اعلام روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي چهار تن از مديران اين وزارتخانه مشمول اين قانون ميشوند كه پيش از موعد مقرر، نسبت به جايگزين شدن آنها اقدام صورت خواهد گرفت. بر همين اساس يكي از كساني كه ادامه كارش مشمول اين قانون ميشود محمد مهدي حيدريان رييس سازمان سينمايي است.
قانون منع به کارگیری بازنشستگان در دستگاه های اجرایی پایش به هنر هم باز شد. دو ماهی است دولت سفت و سخت گرفته بازنشستگان را خانه نشین کند تا شاید نفسی تازه کنند صندلی هایی که ریشه دویده میان تار و پودشان! بازنشسته هایی که بعضا دو یا چند شغله بودند و هستند اما به سادگی حاضر نشدند دل بکنند از میز ریاست یا به زعم خودشان میزِ خدمت؛ ولی این بار انگار فرق دارد با دفعات دیگر. مشهورترینشان شاید مهدی تاج باشد. رئیس فدراسیون فوتبال با توجه به محبوبیت فراگیر رشته تحت مدیریتش بیش از دیگران به چشم آمد. تاج به هر دری زد نتوانست مدیران بالادستی را مجاب کند به ماندنش، به سان بسیاری دیگر از هم خدمتانش راهی بنیاد شهید شد تا شاید با افزایش درصد جانبازی، راهی باز کند برای ادامه ریاست بر جذابترین فدراسیون ورزشی کشور. یکی دیگر از برجسته ترین مدیرانی که باید بازنشستگی را به معنای واقعی کلمه ترجمه کند و میدان را به جوانترها بسپارد، رئیس سازمان سینمایی وسمعی، بصری است.
از مهتاب کرامتی، میترا حجار و باران کوثری در قالب زنانی درگیر بحرانهای اجتماعی تا نوید محمدزاده، امیر جدیدی و ساعد سهیلی، در جدیدترین فیلمهای روی پرده سینماها هستند.
سینمای ایران با موفقیت ۸.۶۹ درصدی از ۲۳ حضور خود در شاخه بهترین فیلم خارجی جوایز سینمایی اسکار، در رتبه چهارم موفقترین کشورها در تاریخ ۷۰ ساله این جایزه قرار داد.
بیش از دو سال است که مراحل تصویب «سند سینما»، طول کشیده است، ایمانی خوشخو معتقد است: «یکی از دلایل به تعویق افتادن این سند میتواند تغییرات مدیران عالی در وزارت ارشاد باشد. در واقع زمانی که ما به نتیجه نزدیک میشدیم، مدیری تغییر میکرد و چون متولی و مجری این سند سازمان سینمایی است، باید به نظرات آنها نزدیک میشدیم تا ضمانت اجرایی کار بیشتر باشد.»
محمد امامی بهرغم مفتوح بودن پروندهاش در قوه قضائیه به دلیل اتهام اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان، چندین و چند پروژه سینمایی دیگر را هم جلوی دوربین فرستاد که از «ابد و یک روز» گرفته تا «خوب، بد، جلف» و فیلمهایی مثل «مصادره»، «مغزهای کوچک زنگزده»، «بمب» و «اتاق تاریک»، همگی جزء این پروژهها بودند. چند روز بعد از برگزاری دوازدهمین دوره از انتخابات ریاستجمهوری در ایران، محمد امامی از کانادا ویدئویی منتشر کرد که در آن اعلام میشد قصد شکایت از نادر فتورهچی را بهعنوان آغازگر کمپین نه به شهرزاد دارد.
خانه ـ موره عزتالله انتظامی که اخیرا عصای این بازیگر هم به آنجا اهدا شده است، پس از تجهیز و جانمایی با همراهی سازمان میراث فرهنگی، در آیندهای نه چندان دور آنطور که گفته میشود، پذیرای تعدادی دیگر از وسایل و آثار مربوط به این هنرمند خواهد شد.
مراسم تشییع پیکر زنده یاد یدالله صمدی با خواندن نماز میت آغاز شد و در ادامه پیکر خالق آثاری چون «معجزه خنده»، «اتوبوس»، «شوق پرواز» با سخنرانی هنرمندان و مارش نظامی به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه شد.