فستیوال بینالمللی فیلم مستند آمستردام (IDFA) فهرست کامل رقابتهای اصلی ۳۸مین دوره خود را اعلام کرد. این دوره که از ۱۳ تا ۲۳ نوامبر در آمستردام برگزار میشود، شامل نزدیک به ۲۵۰ فیلم از ۷۶ کشور است و با یک برنامه کوتاهها افتتاح خواهد شد تا خلاقیت و تنوع آثار کوتاه مستند به نمایش گذاشته شود.
مستند داستانی «لوتوس» ساخته محمدرضا وطندوست به دهمین دوره جشنواره بینالمللی محیط زیستی استرالیا راه پیدا کرد.
پرترهنگاری معمولا از زوایای متعددی صورت میگیرد. تعدد چنین موضوعی را باید در خود پرتره دید. چراکه هر پرترهای دارای ماهیتی است که امکان تکثر و نگاههای متعدد را به او میدهد. برخی از کسانی که به پرترهنگاری روی میآوردند، تاکیدشان به زندگینامه و سوانح اوست. برخی دیگر نیز نکات مهم زندگی و اتفاقاتی را که برای او افتاده، بررسی میکنند. برخی دیگر بررسی چیستی و ماهیت پرتره را در نظر میگیرند.
جایزه ویژه جشنواره «کرانیسکا گورا» اسلوونی به فیلم مستند «دلبند» به کارگردانی یاسر طالبی و تهیهکنندگی الهه نوبخت اهدا شد.
مجمع عمومی سالیانه انجمن مستندسازان شب گذشته (۱۳ مردادماه) با دستور جلسه انتخاب هیأتمدیره و بازرس جدید انجمن مستندسازان برگزار شد.
دی.ای.پنیبیکر که به عنوان کارگردان استاد در مستندسازی شناخته میشد در ۹۴ سالگی درگذشت.
فیلم مستند بلند «اِکسُدوس» ساخته بهمن کیارستمی به بخش مسابقه «جریانهای نو آسیا» جشنواره معتبر «یاماگاتا» ژاپن راه پیدا کرد.
جایزه ویژه هیئتداوران جشنواره فیلمهای تلویزیونی و مردمشناسی کوزوو صربستان به فیلم «پیشاشو» ساخته رضا مجلسی از ایران تعلق گرفت.
انجمن صنفی تهیه کنندگان سینمای مستند با انتشار بیانیه ای از محمد رسولاف از اعضای این انجمن حمایت کرد.
کارگردان ادعا دارد که تلویزیون بدون اجازه فیلم او را پخش کرده است، آیا این واقعیت دارد؟ یا کارگردان راهنمای راست زده و به چپ پیچده است؟
مستند «دلبند» ساخته یاسر طالبی به سیزدهمین دوره مراسم اهدای جوایز آسیا پاسیفیک راه یافت.
شهاب اسفندیاری در«خیلی دور خیلی نزدیک» شبکه چهار سیما با «نیکولا فلیبر» مستندساز برجسته فرانسوی گفتوگو میکند.
جدیدترین تیزر مستند «نتهای مسی یک رؤیا» به بهانه حضور این فیلم در جشنواره لوکارنو 2019، رونمایی شد.
فیلمبرداری مستند «دریان، دیار یاران» به کارگردانی رهبر قنبری که به گفته او، درباره تنها شهر خودگردان کشور است، به پایان رسیده و این فیلم وارد مرحله تدوین شده است.
من کارگردان مستند مورد مناقشه را نمیشناسم؛ اما اگر ایشان اهل منطق و نقد و تحلیل است، امیدوارم درس گرفته باشد و این تجربه باعث شده باشد که دیگر برای ادا شدن حق مطلب در مورد اثرش، دل به رفتار مناسبی از سوی صدا و سیما نبندد. شاید بعضیها بپرسند که پس نهادهای نظارتی در این میان چه میکنند؟ مثلا مجلس یا شورای نظارت بر صدا و سیما. راستش من امیدی به هیچکدام از اینها ندارم.
حالا بهنظر میرسد هم شبکه سه و هم حسین لامعی به هدفشان رسیدهاند. شبکه سه در سالروز درگذشت شاعر مستندی بحثانگیز دربارهاش پخش کرد که تقریبا همگان دیدند و خیلیها دربارهاش حرف زدند. لامعی هم با نمایش و در ادامه اعتراض به نمایش فیلمش از شبکه سه پز روشنفکر معترض را گرفت تا در کوتاه زمانی شاهد سیل پیشنهادها برای نمایش نسخه کامل فیلمش در فلان انجمن فلان دانشگاه باشد.
در این بین تنها بازنده این اتفاق سیل هواداران این شاعر بزرگ بودند که دیدند چگونه میشود با احترام و اعتبار شاعر بازی کرد. این غمانگیزترین ماجرای شب درگذشت شاملو بود.
نویسنده و کارگردان «تمام چیزهایی که جایشان خالی است» می گوید این مستند مدتی است که مشکل دریافت پروانه نمایش پیدا کرده در حالی که اثری آگاهیبخش به جامعه است.
هفته پیش بود که مستند «دلبند» به کارگردانی یاسر طالبی، پنجمین جایزه خود را هم از جشنواره مستند سیسیل ایتالیا گرفت؛ اثری که تا کنون نگاههای اکثر جشنوارههای معتبر مستند را به خود جلب کرده است.
هویت البته برنامهای بود که به تخریب و تهمتزنی به امثال شاملو و روشنفکران مشهور به چپ بسنده نکرد و سراغ اندیشهورزان کلاسیک و حتی چهرهای در اندازه و آوازۀ دکتر عبدالحسین زرینکوب هم رفت و سعی کرد به یک عمر کارنامه فرهنگی او هم لجن بپاشد و پژوهشگر نامدار و یگانه را در دوران بیماری و پیری سخت آزرد.
نسخههای ترمیمشده فیلمهای مستند خانه سیاه است و تپههای مارلیک در بخش کلاسیکهای هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم ونیز روی پرده میروند.
تازهترین برنامهی کانون فیلم سینماحقیقت که بعدازظهر دوشنبه سی و یکم تیرماه در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد، به نمایش و نقد و بررسی مستند «دلبند» ساختهی یاسر طالبی اختصاص داشت.