سید احسان عمادی، کارگردان مستند تاریخی «فرار از قصر»، در گفتوگویی، جزئیات روند تولید این اثر را که به فرار اعضای حزب توده از زندان قصر در دهه ۲۰ میپردازد، تشریح کرد. او از پژوهشی پنجساله و پرحاشیه و نیز چالشهای فیلمبرداری و اکران این مستند سخن گفت.
هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم سیدنی میزبان نمایش فیلم «اوزاک یوللار» در بخش مستندهای بینالمللی خواهد بود.
مستند کوتاه «دربست اکباتان» ساخته سامان سالور، نگاهی انسانمحور و بیپیرایه به زندگی جانبازی است که با وجود تمام سختیها، بر دو پای خود ایستاده و در دل پایتخت شلوغ، سادگی و صداقت زندگیاش را به تصویر میکشد. این اثر که محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است، به تازگی در پلتفرم فیلیمو در دسترس قرار گرفته است.
مستند کوتاه «درس انار» به کارگردانی سجاد پرهیزکاری، برشی از زندگی جوانی با معلولیت جسمی است که روزگاری برای امرار معاش در امتحانات دانشگاهی بهجای دیگران شرکت میکرد؛ روایتی انسانی و پر از فراز و نشیب از تردید، پشیمانی و امید.
علی رستگار کارگردان مستند «گیله پیرمرد» با اشاره به اکران این فیلم در گروه سینمایی «هنروتجربه» گفت مشغول ساخت پرتره منصور پورحیدری بازیکن و مربی فقید تیم فوتبال استقلال است.
مستند «میراث باد» کارگردانی نسیم سهیلی به جشنواره مورد تأیید آکادمی اسکار راه یافت.
کارگردان مستند «انحصار ورثه» با بیان اینکه دیدگاههای متناقضی درباره شخصیت آوینی مطرح است، گفت: در مسیر تحقیق این مستند، با روایتهایی عجیب مواجه شدم؛ یکی میگفت آوینی در اوین بوده، یکی میگفت در سوریه میجنگیده، در حالی که خودم من همیشه در ذهنم این تصویر بود که شخصیت آوینی شباهتی به متون نیچه، بهویژه کتاب “چنین گفت زرتشت” دارد.
مستند «آنتون چخوف؛ یک زندگی» در دومین برنامه «مستندهای غربت» خانه هنرمندان ایران اکران میشود.
مستند «من، خشخاش» موفق شد جایزه بهترین مستند بلند بینالمللی جشنواره هاتداکس کانادا را از آن خود کند و گامی مهم برای ورود به رقابت اسکار بردارد.
کارگردان مستند نیمهبلند «لاو»، معتقد است این فیلم را برای جشنوارهها نساخته و از ابتدا نیز تصمیم نداشته اثری نیمهبلند تولید کند چون که مدت زمان یک اثر، موردی از پیش تعیین شده نیست.
همزمان با برگزاری نمایشگاه «پیکاسو در تهران»، مجموعهای از مستندهای برجسته درباره زندگی و آثار پابلو پیکاسو از روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشتماه ساعت ۱۶ در سالن سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درمیآید.
مستند «خاکستر» ساخته آرش اسحاقی آماده نمایش شد.
فیلم مستند «ضدقهرمان» ساخته عارف افشار با پرداختن به زندگی و فعالیتهای آیتالله خلخالی، بیش از آنکه تلاشی برای کشف حقیقت باشد، روایتی سوگیرانه و کلیشهای از شخصیتی بحثبرانگیز را ارائه میدهد که در لایههای سطحی جذابیتهای تاریخی متوقف مانده است.
جشنواره بینالمللی فیلم مستقل اروپا، یک مستند بلند و دو اثر کوتاه ایرانی را در برنامه نمایش سال ۲۰۲۵ خود قرار داد.
مستند «ژن هاژ» ساخته علیرضا جمالی اخوان به جشنواره بین المللی ایتالیا راه پیدا کرد.
فیلم مستند «زرخاتون»، به تهیهکنندگی و کارگردانی حمیدرضا زینالی، پس از اتمام مراحل فنی، آماده نمایش شد.
فیلمهای سینمایی و مستند ایرانی از جمله «برای آوا»، «در مسیر نسیم»، و فیلمهای کوتاه «بدون مرز»، «چشم تار»، «خیلی تاریک، خیلی روشن» و «بختک رها» در جشنواره بینالمللی فیلم احمدآباد به رقابت خواهند پرداخت.
برنامه «مستندهای غربت» با نمایش آثار مستند سهراب شهیدثالث، سینماگر فقید ایرانی، از ۹ تا ۳۰ اردیبهشت در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود. در این رویداد، مستندهایی از این کارگردان برجسته، از جمله آثاری که تاکنون کمتر دیده شدهاند، با زیرنویس فارسی و کیفیت بالا به نمایش درمیآید.
فیلم کوتاه «خانه خاطرهها» به کارگردانی محمدرضا فهمیزی با روایت آتوسا رستمی از خانه قاجاری «سلطان بیگم» در تهران، نسخهای تازه از خود را پس از سالها با فیلمبرداری و موسیقی جدید آماده نمایش کرده است.
حدود ۲۵۰ مستند تولید شده از دهه ۸۰ تا پایان سال ۱۴۰۱ در بخش ویژهای به نام «سینما حقیقت» در شبکه نمایش خانگی عرضه میشود.
انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، برای آشنایی هرچه بیشتر اعضای خود و همچنین، علاقهمندان به حضور در فستیوالهای جهانی فیلم، مسترکلاس تخصصی برگزار میکند.