بزرگداشت مسعود کیمیایی که در آن اعلام شد فیلم جدید او به زودی ساخته میشود، با ابراز دلتنگی این فیلمساز برای بازیگر قدیمیاش و نیز تاکید او بر اینکه هنوز کاری در مقابل مردم انجام نداده، همراه شد.
فیلم سینمایی «کیک محبوب من» ساخته بهتاش صناعیها و مریم مقدم برنده جایزه فیپرشی (جایزه هیات داوران منتقدان بینالمللی) جشنواره برلین شد.
اکران فیلمهای ویژه نوروز ۱۴۰۳ در حالی در هفتههای پیشرو آغاز خواهد شد که به نظر میرسد امسال فیلمهای رونماییشده در جشنواره فجر، سهم ویژهتری از این ترکیب خواهند داشت.
«تمساح خونی»، «بیبدن»، «آسمان غرب»، «پرویزخان»، «آپاراتچی»، «نوروز» و «ایلیا در جستجوی قهرمان» به عنوان فیلمهای اکران نوروز انتخاب شدند.
بیشتر جوایز بفتا ۲۰۲۴ را «اوپنهایمر» و «بیچارگان» از آن خود کردند و فیلم هایی چون «قاتلان ماه کامل»، «باربی»، «مایسترو»، «فراری» و «ناپلئون» در نهایت دست خالی به خانه رفتند.
بررسیها در گذر زمان پنج ساله نشان میدهد که با افزایش حمایت نهادها و سازمانهای دولتی، نقش تهیهکنندگان بخش خصوصی بسیار کمرنگتر از قبل شده و در عین حال نقش ارگانها و رویکردهای خاصی که در جشنواره داشتند، ظهور بروز پر رنگتری داشته است.
مجتبی امینی در چهل و دومین دوره این فستیوال رکوردی از خود به جا گذاشته که به نوعی پاشنه آشیل جشنوارهای است که او و تیم هیات انتخاب و هیات داوران آن باید پاسخگو باشند که بر چه اساسی چنین فیلمهایی با سناریوهای ضعیف توانستهاند در جشنواره حضور پیدا کنند و مهمتر اینکه با چه متر و معیاری در این وضعیت سیمرغ بلورین بهترین فیلم هم اهدا شده است؟
با انتشار نسخه قاچاق «شب، داخلی، دیوار» پرونده تعدادی از مهمترین آثار اجتماعی سالهای گذشته سینمای ایران با توقیف و انتشار نسخه آنها در اینترنت بسته شد.
لو رفتن فیلمها در دوره ریاست محمد خزاعی بر سازمان سینمایی افزایش چشمگیری داشته پس از انتشار غیر قانونی فیلمهای «برادران لیلا» و «تفریق» و«اورکا» با بازی ترانه علیدوستی، اینبار نوبت به دیگر فیلم او با نام «شب، داخلی، دیوار» رسید تا تعداد فیلمهای قاچاق شده از ابتدای امسال تا کنون به هشت عدد برسد.
برادران جلیلوند در بیانیهای نسبت به انتشار نسخه قاچاق فیلم «شب، داخلی، دیوار» واکنش نشان دادند.
سینما تخصص میخواهد، نیاز به برنامه مشخص دارد و باید پذیرفت که هر کسی فقط با عناوین شعاری و مدیرپسند و برچسبهایی که خوشایند رئوس قدرت در بخشهای مختلف حکمرانی کشور است، قادر به اداره آن نخواهد بود و انکار مداوم و آمارهایی که به لطف چند کمدی که آنها هم در دورانی مغضوب همین مدیران بودند، راه به جایی نخواهد برد و سینمای ایران در سالهای آتی به سرعت به سمت نابودی مطلق حرکت خواهد کرد.
چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر در حالی به پایان رسید که بنا بر عقیده برخی از منتقدان و علاقهمندان سینما، یکی از ناامیدکنندهترین و کسالتبارترین دورههای خود را از لحاظ کیفیت آثار به نمایش درآمده پشت سر گذاشت.
برای تسلیمی البته ستاره سینماشدن، هدف نبود: «هیچوقت به ستارهشدن فکر نمیکردم. تربیت ما در گروه آربی مخالف هر نوع ستارهسازی بود. برای من تئاتر و فیلم، یک کار معنوی و یک کار درونی است. اثری که از آدم میماند، مهم است. کاری که ما میکنیم، فقط برای الان نیست، برای آیندگان هم هست و در تاریخ میماند.
کریستوفر نولان برای نخستین بار موفق به کسب جایزه اصلی جوایز سالانه انجمن کارگردانان آمریکا (DGA) شد.
جشنواره فیلم فجر عصر ۲۲ بهمنماه ۱۴۰۲ پس از ۱۰ روز به ایستگاه پایانی خود رسید.
فیلم «مجنون»، «تابستان همان سال» و «پرویزخان» رکوردداران نامزدی در جشنواره فیلم فجر امسال شدند.
جشنواره چهل و دوم بینالمللی تئاتر فجر با تمامی حرف و حدیثها به پایان رسید و برگزیدگان خود را شناخت، اما از یاد نبریم که همچنان بسیاری از باتجربههای تئاتر کشور، میل چندانی به حضور در این اتفاق تئاتری ندارند و غیابشان ضربهای است جبرانناپذیر بر پیکره نحیف تئاتر کشور. امید است آینده امکانی باشد برای بازگشت و حضور این بزرگان، چراکه نورسیدگان این روزهای تئاتر میبایست روی شانههای این عزیزان ایستاده باشند اما شوربختانه نسل تازه چندان به سنتهای تئاتری بزرگان ایمان نداشته و اغلب خودارجاع هستند؛ اما آیا بدون احضار گذشته، حال و آینده سترون و گمراهکننده نیست؟
در سینمای ایران، کارگردانانی متکی به زبان دیداری چون امیر نادری، محسن مخملباف و بهمن قبادی، پس از مهاجرت نتوانستهاند راه خود را با آن مقبولیت قبلی ادامه دهند. بهرام بیضایی با آن تسلط کم نظیر بر ساختارهای سینمایی و دراماتیک، پس از مهاجرت، هنوز فیلمی نساخته است. عباس کیارستمی که گذشته از جایگاه تثبیت شده بینالمللی، هوش سرشار و خلاقیت گرافیکی غیرقابل انکاری داشت، در تجربههایش در ایتالیا و فرانسه و ژاپن، به آثاری که در ایران ساخته بود، نزدیک هم نشد.
اکران یک فیلم در جشنواره فجر با کیفیتی ضعیف زمزمه ارتباطات کاری و شخصی کارگردان فیلم با دبیر جشنواره فجر را بر سر زبان منتقدان و اهالی رسانه انداخت.
مراسم اختتامیه چهل و دومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، عصر ۱۲ بهمن در تالار وحدت آغاز شد.
انتقادات غیرمنتظره در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر با اهدای کراوات به وزیر ارشاد: این اخلاق ما نیست بگیریم و ببندیم، ماشینها را توقیف کنیم!