بزرگداشت مسعود کیمیایی که در آن اعلام شد فیلم جدید او به زودی ساخته میشود، با ابراز دلتنگی این فیلمساز برای بازیگر قدیمیاش و نیز تاکید او بر اینکه هنوز کاری در مقابل مردم انجام نداده، همراه شد.
بعد از ۴۰ سال فیلمنامه مجموعه «کوچک جنگلی» به قلم ناصر تقوایی منتشر شد.
مراسم نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار سرانجام به پایان رسید و فیلم «همه چیز همه جا به یکباره» طبق پیش بینیها هفت جایزه از جمله بهترین فیلم، کارگردانی و سه جایزه بازیگری را به خود اختصاص داد.
جدیدترین قسمتِ سریال «پوست شیر» بر محبوبیت و جذابیت این مجموعه نسبت به چند قسمت گذشتهاش افزود؛ گویی قرار نیست التهابات و هیجان این سریال پایین بیاید. اما واقعاً چطور یک سریال میتواند جذاب باشد و جذاب بماند؟
تعدادی از خوانندگان مطرح موسیقی طی روزهای باقی مانده از سال ۱۴۰۱ در سالنها و مجموعههای مختلف تهران و شهرستانها کنسرتهایی را برگزار میکنند.
سجاد نوروزی مدیر مجموعه سینما آزادی ضمن اشاره به کهنه بودن فرآیند قیمتگذاری بلیت سینماها از کمکاری نهادهای صنفی در ساماندهی شرایط سینمای ایران انتقاد کرد.
اسکار امسال برای سومین سال ۱۰ فیلم را در بخش بهترین فیلم نامزد کرده است بنابراین باید دید کدامیک از آنها میتوانند در مراسم امشب به وقت محلی (صبح فردا به وقت ایران) تاج بر سر گذارند.
سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم لوکزامبورگ با اعطای دو جایزه به فیلم «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی به کار خود پایان داد.
مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی گفت: فیلمهای «غریب»، «ملاقات با جادوگر»، «فسیل» و «عروس خیابان فرشته» در نوروز ۱۴۰۲ اکران خواهند شد.
برگزاری بیش از ۹ دهه جوایز سینمایی اسکار با ثبت رکوردهای جالب و شگفتانگیزی برای فیلمها و سینماگران در شاخههای مختلف همراه بوده است.
سازمان سینمایی کشور با شناور شدن دائمی قیمت بلیت سینماها موافقت کرد.
مجله سینمایی "سایت اند ساوند"، پس از ۱۰ سال فهرست جدیدی از برترین کارگردانان تاریخ سینمای را با نظرسنجی از منتقدان سینمایی منتشر کرد.
مرور ساده وضعیت و شیوه گردش قدرت در خانه تئاتر نشان میدهد چرا این تشکیلات بعد از 22 سال موفق به اجرای قابل اعتنای بندهای چهاردهگانه «موضوع فعالیتها»ی مندرج در اساسنامهاش نشده و موضوع انتخاب مدیرعامل را به صنف سینما باخته است.
فروش سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال گذشته دو و نیم برابر افزایش داشته است.
امروز و در میانِ این حجمِ دود، بعید است از تصویرِ جمعیتِ صف بسته دورِ «تئاتر شهر» که منتظر باز شدنِ گیشه فروش بلیت نمایش «حمید سمندریان»، «بهرام بیضایی» و... بودند، هالهای باقی مانده باشد. تصویری که دیرزمانی است تکرار نشده و با روند یک دهه اخیر اوضاع اقتصاد، دیگر هم نخواهد شد، اما جای این تصویر، تا دلتان بخواهد دودِ سیگار است و سیگاری و جگر و دل و قلوه و سوسیس و کوبیده.
هیات مدیره خانه سینمای ایران مرضیه برومند فیلمساز پیشکسوت سینمای ایران را بعنوان مدیر عامل خانه سینمای ایران برگزید.
بعد از پایان یافتن جشنواره چهلویکم تئاتر بینالمللی فجر، در آخرین ماه زمستان، شاهد رونق گرفتن نه چندان امیدوارکننده اجراهای تئاتری هستیم. مسئله اینجاست که حرفهایهای عرصه نمایش همچنان به صحنه بازنگشتهاند و فضا برای تازهنفسهای بیتجربه و آماتور بیش از پیش گشوده شده است.
درصد قابلتوجهی از تهیهکنندگان فعال سینمای ایران بسیار منفعلانه عمل میکنند. کارت و نام خود را خرج فیلم میکنند و نه بیشتر. حضور تهیهکننده در یک فیلم میتواند کیفیت اثر را تضمین کند؛ اما امروز از این نقطه بسیار دور هستیم. تهیهکنندگان بعضا یک پروژه حاضر و آماده حتی با حضور سرمایهگذار را میپذیرند که این حضور بیتاثیرترین حضور است. حتی بقیه کارها و پیگیریهای اکران و جشنواره و غیره هم، همچنان بر دوش کارگردانان یا سرمایهگذاران خواهد بود.
پیگیریها نشان میدهد که ممکن است سال آینده بلیتهای سینما در روزهای نیمبها کمتر از نصف قیمت به فروش برسد اما به نظر میرسد که سینماها یکپارچه بلیتهای خود را شناور بفروشند تا به این واسطه مخاطبین سینما در دهکهای گوناگون بتوانند به سینما بیایند.
۱۱ سال قبل در چنین روزهایی اصغر فرهادی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را گرفت و برای اولین بار این جایزه را به فهرست افتخارات بینالمللی سینمای ایران اضافه کرد؛ این کارگردان برگزیده اسکار که چند سال بعد نیز برای «فروشنده» اسکار گرفت، پیشبینی خاصی برای «جدایی نادر از سیمین» داشت.
تاریخ سینمای ایران را از هر طرف ورق بزنی یک واژه در آن خودنمایی میکند: «توقیف». ربطی هم به پیش و پس از انقلاب و یا دولتهای مختلف ندارد. برخی فیلمها از نظر مسئولان وقت شایسته دریافت پروانه نمایش نبودهاند و برای مدتی یا همیشه مهر توقیف خوردهاند.