بزرگداشت مسعود کیمیایی که در آن اعلام شد فیلم جدید او به زودی ساخته میشود، با ابراز دلتنگی این فیلمساز برای بازیگر قدیمیاش و نیز تاکید او بر اینکه هنوز کاری در مقابل مردم انجام نداده، همراه شد.
حدود 10 فیلم به جشنواره امسال اضافه میشوند و جدای از بخش مسابقه و اکران مردمی، به برج میلاد و سینما ملت خواهند آمد تا مورد قضاوت اصحاب رسانه قرار بگیرند. فیلمهایی که دسته سوم آنها (یعنی آثاری که به تأیید هیئت انتخاب نرسیده است) میتواند با نمایش برای اهالی رسانه، مورد توجه قرار بگیرند و بعدها در اکران عمومی صاحب توفیقاتی شوند و حتی آثار توقیفی هم فرصت بازبینی فیلم میان متخصصان سینما را پیدا میکنند.
قرعهکشی فیلمهای جشنواره چهل و سوم فجر برای نمایش در سینمای رسانه (برج میلاد) آغاز شد.
جشنواره فجر در به چشم آمدن و موفق شدن این دست از کارگردانان نقش مهمی ایفا میکند. از طرفی اگر قابهای نگاهمان را وسیعتر کنیم و بهقول سینماییها از لنز واید استفاده کنیم، سرمایهگذاری روی کارگردانهای جوان نهتنها به سود سینما، بلکه به سود کل فرهنگ کشور است. این کارگردانان تازهنفس، با نگاهی تازه و قصههای نو، میتوانند مخاطب جدیدی جذب کنند و سینما را از حالت یکنواختی خارج کنند.
فیلمهای بخش مسابقه سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فجر پس از گمانهزنیهای متعدد و حدود یک ماه بازبینی معرفی شدند با این ویژگی که نام فیلمسازان جدید بیشتر دیده میشود، فیلمهایی با سابقه رونمایی درجشنوارههای خارجی حضور قابل توجهی دارند و ابوالفضل جلیلی هم پس از سالها در این رویداد با یک فیلم شرکت کرده است.
فریدون شهبازیان (آهنگساز و رهبر ارکستر سرشناس ایرانی) امروز ۲۲ دیماه ۱۴۰۳ بر اثر مشکلات تنفسی درگذشت.
فیلمهای بخش مسابقه سینمای ایران در چهل و سومین جشنواره فجر معرفی شدند.
آنچه این روزها درباره ساعدی خبرساز شده، نه یک واقعه بلکه محصول یک روند استبدادی مبتذل است.
انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران نقش فروشی را در سینمای ایران ممنوع و غیرقانونی دانست.
مراسم گلدن گلوب ۲۰۲۵ برای انتخاب بهترینهای سینمایی و تلویزیونی برندگانش را شناخت و «امیلیا پرز» و «بروتالیست» را با دست پر به خانه فرستاد.
حمید نعمتالله کارگردان فیلم «قاتل و وحشی» از مسئولان جشنواره چهلوسوم فیلم فجر خواست که حداقل یک سانس به نمایش این فیلم اختصاص دهند.
رکوردشکنی مخاطب سینمای ایران بعد از ۲۴ سال خبری خوش بود، اگر سینما تنوع داشت و فروش چند کمدی به نام همه سینما زده نمیشد. درست است که در بیش از یک دهه گذشته گیشه سینماها با کمدیها رونق داشته، اما این رونق به قیمت کاهش تنوع و از آن بدتر حذف تجربهگری با مدیوم سینما به دست آمده است.
یک هفته مانده به آغاز رایگیری برای انتخاب نامزدهای نهایی اسکار ۲۰۲۵، هالیوود ریپورتر جدیدترین پیشبینی خود را درباره اسکار پیش رو منتشر کرده است.
وکیل مهدی یراحی اعلام کرد که محکومیت یکسال زندان این خواننده که به پابند الکترونیکی تبدیل شده بود، به پایان رسید.
یکی از بارزترین نمونههای این انحصارها مسئله انحصار در محتواست. اصولاً وقتی پولهای کلان پشت آثار فرهنگی قرار میگیرند، منطق بازار را هم با خود وارد میکنند. منطقی که میگوید، آنچه باید تولید شود که بیشتر ظرفیت دیده شدن و یا بهاصطلاح وایرال شدن را داشته باشد. به همین دلیل در چند وقت اخیر، میل به آثار جنایی و یا کمدی اصل بازار نمایش خانگی را در دست گرفته است.
در پایان سال ۲۰۲۴ مروری داریم بر شماری از چهرههای مطرح دنیای هنر که در این سال برای همیشه خاموش شدند.
بخش مسابقه تئاتر خیابانی و بخش مرور جشنواره تئاتر فجر آثارش را شناخت.
مینا اکبری با انتشار پیامی در شبکه ایکس خبر داده که ترانه علیدوستی قصد داشته با پروازی داخلی و همراه با دخترش، به قشم برود ولی در فرودگاه به او اطلاع داده اند،ممنوع پرواز است.
در روزهای گذشته چند فیلم جدید راهی پرده سینماها شدهاند اما تعداد سئانسهای نمایشی آنها در مقایسه با فیلمهای کمدی به قدری محدود است که مخاطبان علاقهمند به سختی میتوانند سئانس و سینمای متناسب با برنامه روزانه خود را برای تماشای این فیلمها پیدا کنند.
امیر اثباتی در نامهای خطاب به کمال تبریزی نوشت: «اجازه بدهید بابت انتصابتان در شورای بازبینی فیلم -فعلاً- به شما تبریک نگویم. قطعاً شما طی سیچهل سالِ گذشته بیشتر از بقیۀ همکارانتان در این شورا زخمخوردۀ تصمیماتِ اعضای شورای بازبینیِ فیلم یا همان «پروانۀ نمایش» یا درواقع نهادِ «سانسور» بودهاید. شما را میشود در زمرۀ یکی از کورددارانِ فیلمهای توقیفی و «اصلاح شده»! به حساب آورد.»
به بهانه رونمایی از پوستر چهلوسومین جشنواره فیلم فجر که با تصویری از فیلم «مادر» علی حاتمی طراحی شده و واکنشهایی هم به همراه داشته است به مرور طراحان پوستر ادوار مختلف جشنواره میپردازیم.