فراخوان چهلوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با شعار «تئاتر برای همبستگی و امید» و تأکید ویژه بر تولید آثار نوآورانه و میانرشتهای منتشر شد. این دوره از جشنواره که به دبیری سید وحید فخر موسوی بهمن ماه ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد، شامل بخشهای جدیدی از جمله «ایران من» (ویژه آثار با موضوع جنگ ۱۲ روزه) و حضور آثار بخش مهمان در بخش مسابقه است. علاقهمندان میتوانند از دوشنبه ۲۸ مهرماه برای ثبت تقاضای حضور از طریق درگاه جشنواره اقدام کنند.
کارگردان نمایش «سیزیف» نسبت به نحوه انتخاب آثار بخش رقابتی جشنواره تئاتر فجر انتقاد کرد.
نمایشهای منتخب جشنوارههای تئاتر استانها و 5 نمایش مهمان حاضر در بخش رقابتی سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر معرفی شدند.
خیام وقار کاشانی مدیریت بخش «به علاوه فجر» سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر را برعهده گرفت.
تئاتر بسیار نیاز به گفتوگو دارد، تئاتر بستر دموکراسی است. ما به عنوان کارگردان یا نمایشنامه نویس باید در تئاتر به طور مساوی به موافقان و مخالفان خود فرصت اظهار نظر و صحبت بدهیم، به نظرم دلیل شکل گیری این رویکرد توجه بیش از حد ما به سطح و غافل شدن از عمق است.
علی اصغر دشتی میگوید در «طراحی اجرا مستقل از متن» باید درباره چگونگی و فرآیند اجرا اندیشید و برنامهریزی کرد.
جلال تهرانی میگوید هنر برای او با پرسش آغاز میشود و این پرسشها هستند که تعیین میکنند یک نمایشنامه چطور باید جلو برود و ضرورتهای ساختاری را تعیین میکنند.
حسین کیانی معتقد است جایگاه قصهگویی در درام معاصر به شدت تهدید میشود و در حال خطر است.
مدیرکل هنرهای نمایشی میگوید تئاتر استانها باید رونق و فرصت را توامان باهم داشته و برای گروههای نمایشی فراهم کند.
در حالی که حدود یک ماه تا شروع جشنواره تئاتر و موسیقی فجر باقی مانده، طولانی شدن عملیات ساماندهی پروژه پهنه فرهنگی رودکی صدای اعتراض کسبه و ساکنان خیابان شهریار را درآورده است. از سوی دیگر، این نگرانی وجود دارد که آیا این پروژه که قرار بود هفتهها پیش به پایان میرسد، مخل برگزاری جشنوارهها نخواهد بود؟
همایش برگزیدگان جشنوارههای تئاتر استانهای کشور با برگزاری دو کارگاه و دیدار شرکتکنندگان در چهارمین روز برگزاری آن ادامه مییابد.
سعید بهنام در کارگاه « تاثیر شیوه های اجرایی معاصر در خلق یک اثر هنری فراگیر» گفت: تماشاگر سنتی تئاتر خود را جزیی از آیین تئاتر میبیند. در مشارکت آئینی، تماشاگر حالش خوب است.
قطبالدین صادقی میگوید تئاتر باید به فرهنگ، تاریخ و جامعه کمک کند و کارگردان باید با توجه به این هدف یک نمایش را روی صحنه ببرد.
علیاکبر علیزاد معتقد است افرادی که پیشینه داستاننویسی دارند، درامنویسی برایشان کاری سخت میشود.
سعید اسدی، رفیق نصرتی و مهرداد کوروش نیا به عنوان اعضای هیات انتخاب برگزیدگان جشنوارههای تئاتر استانی معرفی شدند.
برنامههای سومین روز از همایش برگزیدگان جشنوارههای تئاتر استانهای کشور با حضور اساتید حوزه تئاتر و گروههای نمایشی منتخب استانها دنبال میشود.
به دلیل استقبال و تقاضای هنرمندان و دانشجویان مهلت ثبت نام در کارگاهها و مسترکلاسهای گروه تئاتر اودین به سرپرستی یوجینیو باربا تا روز یکشنبه ۸ دی ماه تمدید شد.
مهرداد رایانیمخصوص معتقد است تئاتر ایران هیچ کمبودی نسبت به تئاتر جهان ندارد. همچنین مهدی مشهور میگوید برای حضور در عرصه بینالمللی نباید نمایش خود را آنطور که مطلوب غربیهاست، آماده کنیم.
حسن معجونی میگوید وقتی متن به دست بازیگر میرسد مبتدی تمام عیار است، حتی اگر 50 سال سابقه بازیگری داشته باشد.
دبیر سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از شرکت کنندگان بخش استانی جشنواره خواست تا نگرانی بابت داوریها نداشته و مطمئن باشند حقشان ضایع نمیشود.
سینا ییلاقبیگی معتقد است طراحی صحنه در تئاتر خلق نمیشود، بلکه شکار میشود.