مدتی پیش کمپانی برادران وارنر تیزر تریلری از فیلم جوکر منتشر کرده بود که در آن میتوان به خوبی رابطهی عاشقانهی مخرب و آشوبناک آرتور فلک (با بازی واکین فینیکس) و هارلی کویین (با بازی لیدی گاگا) را در تیمارستان آرکام، متوجه شد. چه کسی میداند رقص دیوانهوار آنها که بر اساس روان بیمار جوکر، پیریزی شده است نهایتاً منجر به چه نوع طغیان پر سر و صدایی خواهد شد؟ به هر حال، تریلر ابتدایی این فیلم اطلاعات زیادی به ما میدهد و تشریح میکند که تغییر ژانرِ آن چگونه پیادهسازی شده است.
برای فیلمسازی همچون وایتیتی یک عقبگرد کامل است. او چند سال قبل با کمدیهای مستقلی همچون «شکار انسانهای سرگردان» (۲۰۱۶) همه را هیجانزده کرد و وعدهی ظهور یک کمدیساز درجهیک را داد، او حتی نبوغ ذاتی خود را در قالب یک فیلم بزرگ بلاکباستری از دنیای سینمایی مارول به نمایش گذاشت (ثور: رگناروک) اما در چند اثر اخیر او، هیچ خبری از آن شور و هیجان سابق نیست، کارگردان لیگ برتری ما به دسته دوم سقوط کرده است. اگر به فیلمهای فوتبالی علاقهمند هستید، با خودتان مهربان باشید و همان «فوتبال شائولین» (۲۰۰۱) را دوباره تماشا کنید.
سینمای کانادا برخلاف تفکر اکثریت مردم، تاریخچهی قابل توجهی در تاریخ سینما دارد. از ابتدای قرن بیستم تا به امروز، آثار زیادی در این کشور تولید شدهاند که از نظر هنری ارزش بالایی داشتند که تعدادی از آنها از بهترین فیلمهای کانادایی هستند که در جهان نیز دیده شدهاند.
روسیه قدمتی طولانی در تاریخ سینما دارد؛ کشوری که از همان اوایل اختراع دوربین در این صنعت حضور داشته و بسیاری از قوانین سینما برای آینده را پایهگذاری کرده است. میتوان به جرئت گفت که تعدادی از بهترین فیلمهای روسی، حتی تاریخ سینما را به کلی پس از خود تغییر دادهاند.
نامزدهای جایزه اسکار ۲۰۲۴ مشخص شدهاند و میتوان به جرأت گفت که در بخش بهترین فیلم یکی از متنوعترین فهرستها را از نظر ژانر تشکیل دادهاند.
سایت imdb یک فهرست پنجاه تایی از بهترین کارگردانان زن دارد که خیلیهایشان را نمیشناسیم. بعضیهایشان مثل لنی ریفنشتال کلاسیک هستند و البته تاثیر به سزایی در تاریخ سینما داشتهاند. اما وقتی بخواهیم به فیلمسازان زنی اشاره بکنیم که در سالهای اخیر از آنها فیلمهای مهم دیدهایم واقعیت این است که فهرست چندان طولانی نخواهد بود. این فهرست از روی بهترین فیلمسازان زن به انتخاب imdb تلخیص و گزیده شده است.
نمیتوان گفت که بازیگران مهمترین عناصر یک فیلم هستند، اما بیشک با شنیدن نام یک فیلم اولین چیزی که به ذهنتان خطور میکند، تصویر چهرهی بازیگرانی است که در آن ایفای نقش کردهاند. بازیگران خوب میتوانند فیلمها را ارتقا ببخشند و بازیگران بد میتوانند بهترین فیلمها را تبدیل به تجربهای ناخوشایند کنند. بازیگری یک هنر است و مانند سایر هنرها نظر همه دربارهی برترینهای آن یکسان نخواهد بود، با این حال در ادامه نگاهی میاندازیم به ۱۰۰ بازیگر مرد برتر تاریخ سینما به انتخاب مجلهی اینترنتی آرشیوهای سینما (the cinema archives).
نگاهی انداختیم به فهرست ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما که زنان کارگردانی کردهاند؛ فهرستی که بهتر از هر بحث و مجادله، خود میتواند گواهی دهد که طی دهههای گوناگون تاریخ سینما چه استعدادهایی در کار کارگردانی سینما بودهاند و از خود چه آثار ماندگاری را به جا گذاشتهاند. بگذاریم خود سینما با صراحت مثالزدنیاش سخن بگوید و قضاوت را به مخاطبان بسپاریم.
در این مطلب ۵۰ فیلم برتر به کارگردانی زنان را نام بردیم. این لیست شامل اولین کارگردانیها و همچنین نمایشنامههایی از استادان سینما و جنبشهای بینالمللی است.
از شاهکارهای ماندگار استودیو دیزنی تا شگفتیهای مدرن دیگر استودیوهای انیمیشن سازی. با مرور و معرفی بهترین انیمیشن های جهان.
فیلمهای علمی-تخیلی گونهها و سابژآنرهای فراوانی دارند. فارغ از مباحث ژانری، از لحاظ ابعاد و ساختار نیز با یکدیگر متفاوتاند. گاهی اوقات به تماشای یک فیلم علمی-تخیلی بیگ پروداکشن و بهشدت پرهزینه مینشینیم که به معنای واقعی کلمه هوش از سرمان میبرد و در مواقعی نظارهگر آثار تجربی و کمهزینهای هستیم که با ایدهها و کانسپت درخشانشان شمایلی از آینده را بهتصویر میکشند. اما چیزی که بهنوعی در هر فیلم علمی-تخیلی کلاسیک و مدرنی وجود دارد، تاثیر پیشرفت علم بر جوامع حقیقی یا خیالیست.
فیلمها و بازیگرانی که نادیده گرفته میشوند هم میتوانند باعث ناراحتی شوند. سالهای اخیر هم از این قاعده مستثنی نبودهاند و تعدادی نقشآفرینی بزرگ قدرنادیده داشتیم که به آنچه سزاوارش بودند نرسیدند؛ به خصوص توسط اسکار.
ورنر هرتزوگ را با فیلمهای سورئال و دغدغههای اگزیستانسیالیستیاش میشناسیم؛ فیلمسازی که اغلب از مواجهه با سختترین سوالات فلسفی زندگی واهمهای ندارد. کارنامهی او از فیلمهای داستانی تا مستند را دربرمیگیرد و حاصل همکاری ورنر هرتزوگ با کلاوس کینسکی چندی از بهترین و درعینحال دیوانهوارترین فیلمهای سینمایی کلاسیک را رقم زده است.
بحث نامزد اسکار نشدن رابی و گرویگ به این خاطر داغ شد که بر دستاوردها یا نادیدهگرفتنهای زنان دیگر سایه انداخت. مثلاً، این دستاورد مهم برای اسکار که لیلی گلداستون اولین سرخپوست امریکایی نامزد بهترین بازیگر نقش اول زن اسکار شد. اما حتی از میان زنانی که اسکار نادیده نگرفته است، ژوستین تریه که برای «آناتومی یک سقوط» (Anatomy of a Fall) نامزد جایزه بهترین کارگردانی شده، فقط هشتمین کارگردان زن تاریخ است در این رشته نامزد دریافت جایزه شده است.
یک بازیگر باید بتواند خودش را به طور کامل وارد دنیای تاریک و پیچیدهی خلافکاران کند و در همان حال، ضروری است که این بازیگران بتوانند جذابیت، هیجان و پیشبینیناپذیری این شخصیتها را هم به مخاطبان نمایش دهند. در نتیجه، تنها بازیگران انگشتشماری وجود دارند که در این ژانر درخشیدهاند و آنها معمولا نخستین انتخابهای هم کارگردانها و هم مخاطبان برای ایفای این نقشها بودهاند.
فصل جوایز سینمایی در مقابل ما است و جذابترین این رقابتها، اسکار است. حالا زمان آن است که یکبار دیگر تاریخ اسکار، از نامزدها گرفته تا برندگان آن را مرور کنیم. از زمانی که نخستین دورهی این مراسم، سال ۱۹۲۹، برگزار شد تا به امروز، معمولا همواره برندهی اسکار بهترین فیلم، اسکار بهترین کارگردانی را هم به خانه بردهاست، اما معمولا و نه همیشه.
فیلمهایی وجود دارند که در آنها نقش منفی توانسته است ماندگار شود و در انتها، بیشتر از سایر شخصیتها در ذهن مخاطب باقی بماند. با وجود تمایل همیشگی فیلمها به پرداختن به علایق و اهداف قهرمانهای داستان، در بعضی آثار، نقشهای منفی توانستهاند بیشتر از قهرمان، روی مخاطب تاثیر بگذارند
از زمانی که پلتفرمهای پخش آنلاین -یا همان شبکه نمایش خانگی خودمان- رونق گرفتند، بسیاری از سینماگران مطرح جهان ابراز نگرانی کردند؛ آنها همچون بسیاری دیگر بر این باورند که فیلم را باید در سالن سینما روی پرده سفید دید، نه فقط روی نمایشگری هر چند بزرگ و باکیفیت بر دیوار خانه و قطعاً نه روی صفحه نمایش کوچک گوشیهای هوشمند. نگاه این افراد قابل دفاع است. اساساً سینما به خاطر آن تجربه جمعی که در سالنی دربسته با چراغهای خاموش اتفاق میافتد، معنا دارد. جز این دیگر سینما نیست.
در ادامه ۱۰ فیلم کمدی سیاه قدرنادیده را معرفی کردیم که اگر به این ژانر علاقهمندید باید تماشا کنید.
فیلمهای یاکوزایی، ژانری بومی در ژاپن به شمار می روند که گرچه شباهتهایی با آثار گنگستری و جنایی آمریکایی دارند، اما به دلیل ریشهدار بودن این تشکیلات در فرهنگ ژاپنی، حال و هوای متفاوتی هم دارند. مناسک و آیینهای حاضر در دستههای یاکوزا آن قدر متفاوت از شیوهی ادراهی دستههای جنایتکاری در کشورهای دیگر است که کلیشههای خودش را به سینمای ژاپن تحمیل میکند.
در فهرست زیر، مروری بر ۱۰ نمونه از بهترین فیلمهای اما استون خواهیم داشت.