رابرت ردفورد، بازیگر خوشچهره و محبوب هالیوود که با فیلمهایی چون Butch Cassidy and the Sundance Kid و All the President’s Men به شهرت جهانی رسید و بعدها با تأسیس جشنواره و مؤسسه ساندنس به پدرخوانده سینمای مستقل تبدیل شد، در ۸۹ سالگی درگذشت.
فیلم «تلماسه ۳» با حضور «رابرت پتینسون» دوباره توجهها را جلب کرده؛ پتینسون میگوید ضبط صحنهها در صحرای عربستان آنقدر داغ و طاقتفرسا بود که «مغزم از کار افتاد» و او هیچ عملکرد فکری نداشته است. این اظهارنظر تازه، بار دیگر تمرکز را بر شرایط سخت تولید و تجربه بازیگران پشت صحنه این سهگانه حماسی قرار میدهد.
لی تاماهوری، کارگردان مشهور نیوزیلندی-مائوریتبار، که در دهههای ۹۰ و ۲۰۰۰ به چهرهای ثابت در هالیوود تبدیل شده بود، در سن ۷۵ سالگی بر اثر بیماری پارکینسون در خانهاش در آرامش درگذشت.
فیلم «پایانهای خشن» داستان فروپاشی یک خانواده مافیایی در آرکانزاس را روایت میکند. در این نقد فیلم، به بررسی روایت کند، شخصیتپردازی سطحی و ضعفهای داستانی اثر جان-مایکل پاول میپردازیم تا ببینیم چرا این تریلر جنایی، علیرغم خشونت و تنشهایش، چندان تأثیرگذار نیست.
در اتفاقی بحثبرانگیز، کاخ سفید ویدیویی از دونالد ترامپ منتشر کرده که با آهنگ پرطرفدار تیلور سوئیفت همراه است. این اقدام در حالی انجام شده که رابطه تیلور سوئیفت و دونالد ترامپ در سالهای اخیر پر از تنش و اظهار نظرهای متقابل بوده است. حال، انتشار این ویدیو بار دیگر توجه رسانهها و کاربران شبکههای اجتماعی را به درگیری قدیمی آنها جلب کرده است.
در پی اعلام موسسه فیلم بریتانیا، جشنواره فیلم لندن با میزبانی از ۲۳۵,۸۵۳ نفر، رکورد جذب بیشترین مخاطب در تاریخ خود را شکست.
فیلم Predator: Badlands تازهترین اثر دن تراختنبرگ، کارگردان فیلم تحسینشده Prey، بار دیگر مخاطبان را به دنیای خشن و پرهیجان شکارچیها بازمیگرداند. این فیلم با روایتی نوآورانه، قهرمانی متفاوت و ترکیب جذاب اکشن و علمیتخیلی، نهتنها نفس تازهای به مجموعه فیلمهای شکارچی میبخشد، بلکه آن را به یکی از فیلمهای علمی تخیلی جدید شاخص سال تبدیل میکند.
تحلیل تازه مجمع جهانی اقتصاد نشان میدهد مشاغلی که در معرض بیشترین خطر حذف توسط هوش مصنوعی قرار دارند، عمدتاً موقعیتهای اداری و ابتدایی هستند. از فروشندگان و تحلیلگران گرفته تا بازیگران سینما، بسیاری از نقشها در حال دگرگونیاند. در حالی که برخی رهبران فناوری و سینما هوش مصنوعی را فرصتی برای رشد میدانند، دیگران آن را تهدیدی برای نیروی کار انسانی تلقی میکنند.
بیستودومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مراکش با تجلیل از چهار چهره برجسته دنیای سینما، شامل جودی فاستر، گیرمو دل تورو، بازیگر مراکشی راویا و ستاره مصری حسین فهمی برگزار خواهد شد. این دوره از ۲۸ نوامبر تا ۶ دسامبر برگزار میشود و وعده داده شده است که ترکیبی از ستایش سینمای جهانی و افتخار به میراث فرهنگی منطقه باشد.
فیلم بوگونیا که جدیدترین همکاری اما استون و یورگوس لانتیموس است، از فیلم کرهای «سیاره سبز را نجات بده» الهام گرفته؛ اما با تغییراتی هوشمندانه در شخصیتها و روایت، مسیر متفاوتی را پیش میگیرد. در ادامه، نگاهی داریم به هفت تفاوت کلیدی بین این دو فیلم.
فیلم بوگونیا، تازهترین همکاری اما استون و یورگوس لانتیموس، پس از اکران محدود موفق خود حالا بهصورت گسترده روی پرده رفته است. با وجود بازیهای درخشان اما استون و جسی پلمونز و کارگردانی چشمگیر لانتیموس، پایان فیلم از دید بسیاری از منتقدان بهاندازهی باقی بخشها رضایتبخش نیست و بیش از آنکه غافلگیرکننده باشد، کاملاً قابل پیشبینی است.
فیلم سینمایی «بُت» در ژانر درام اجتماعی به کارگردانی و تهیهکنندگی حمید نعمتالله، پس از اتمام ساخت، اکنون برای اکران در جشنواره فیلم فجر و حضور در جشنوارههای خارجی برنامهریزی میشود.
فیلم سینمایی «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به کارگردانی شهرام مکری، به عنوان محصول مشترک امارات و تاجیکستان، در بخش مسابقه اصلی بیستمین جشنواره نوپای دریای سرخ عربستان (۱۳ تا ۲۲ آذرماه) حضور خواهد داشت.
فیلم «ادیسه» تمام ویژگیهای لازم برای تبدیل شدن به اثری درخشان از کریستوفر نولان را در خود دارد؛ داستانی حماسی، قهرمانی ناقص، عشق از دسترفته و ساختاری پیچیده و پر از چرخش. نولان با آثار پیشین خود ثابت کرده که استاد روایتهای غیرخطی و شخصیتهای چندبعدی است، و «ادیسه» میتواند اوج جهان فکری و سینمایی او باشد.
ژانر تریلر یا فیلمهای مهیج مملو از آثار ماندگار و نمادین در تاریخ سینماست، اما لذت واقعی زمانی است که بتوان در میان آنها گوهرهای پنهان را کشف کرد. از فیلم برنده اسکار «انگل» تا اثر رازآلود «هفت» و شاهکار پرپیچوخم «جاده مالهالند»، فیلمهای مهیج همواره در میان بهترین آثار سینما قرار دارند.
در رقابت بهترین کارگردان اسکار ۲۰۲۶، برخی از بزرگترین فیلمسازان هالیوود بار دیگر در برابر یکدیگر قرار میگیرند. یک سال پس از پیروزی شان بیکر برای فیلم آنورا، اکنون چهرههای شاخصی چون پل توماس اندرسن، کلویی ژائو، رایان کوگلر، جاش سفدی و جعفر پناهی در مرکز توجه قرار گرفتهاند. در ادامه تحلیل اسکرینرنت از وضعیت فعلی این رقابت را میخوانید.
از دهه چهل میلادی تا امروز، فیلمهای نئو نوآر با نگاهی تیره و واقعگرایانه، مفهوم قهرمان، اخلاق و جنایت را دوباره تعریف کردهاند. در این مقاله با ده اثر برتر این ژانر آشنا میشویم.
فصل جوایز سینمایی آغاز شده است و حالا زمان آن رسیده تا نگاهی دقیق به رقابت بزرگترین جایزه سال یعنی «بهترین فیلم» در اسکار ۲۰۲۶ بیندازیم. از موفقیت فیلمهای «Hamnet» و «One Battle After Another» گرفته تا غافلگیریهای جشنوارههای پاییز و بازگشت کارگردانان بزرگ، همه چیز نشان میدهد که رقابت امسال یکی از نزدیکترین و هیجانانگیزترین رقابتها در سالهای اخیر خواهد بود.
یک دنباله ترسناک خوب میتواند تمام هیجانهای نسخه اصلی را بازگرداند، اما فیلمی از اوایل دهه ۲۰۰۰ چنان ناامیدکننده بود که بسیاری آن را بدترین دنباله در تاریخ ژانر وحشت میدانند. در حالی که «سکوت برهها» یکی از بزرگترین آثار ترسناک دهه ۹۰ بود، ادامهی آن یعنی «هانیبال» نهتنها در برابر نسخه اصلی شکست خورد، بلکه همه چیزهایی را که فیلم اول ساخته بود، ویران کرد.
فیلم « نبردی پس از دیگری» ساخته پل توماس اندرسن، که بهترین امتیاز منتقدان سال ۲۰۲۵ را دارد، به عنوان نامزد اصلی بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۶ مطرح است. اما با وجود عملکرد برجسته چیس اینفینیتی در نقش اصلی، شانس او برای نامزدی بهترین بازیگر زن در این مراسم به دلیل سیستم دستهبندی جوایز پیشرو در خطر است.
فیلم سیاسی-هیجانی نتفلیکس، «خانه دینامیت»، به کارگردانی کاترین بیگلو، با استقبال منتقدان و توجه مقامهای دولتی مواجه شده است. پنتاگون درباره دقت علمی فیلم در نمایش سیستم دفاع موشکی زمینپایه آمریکا انتقاد کرده، اما بیگلو و تیمش بر واقعی بودن روایت تأکید دارند و هدفشان ایجاد بحث درباره خطرات سلاحهای هستهای است.