هیئت انتخاب نماینده ایران در اسکار، فیلم سینمایی «علت مرگ نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار و تهیهکنندگی مجید برزگر را به عنوان نماینده رسمی سینمای ایران برای رقابت در آکادمی اسکار ۲۰۲۶ به اتفاق آراء انتخاب کرد.
یکی از ابرچالشهای سینمای ایران که همواره با آن درگیر بودهایم، مسئله سانسور و ممیزی است. ممیزی در سینمای ایران دارای خطوط قرمزی است که بسته به زمان، مکان، اشخاص، حدود و ثغورش دستخوش تغییرات محسوسی است. برخی فیلمسازان همواره کارت بلانش دارند و تقریباً سراغ هر سوژهای بروند، میتوانند اثرشان را بسازند اما گروهی دیگر حتی توان تأییدیه گرفتن برای نام مطلوب فیلمشان را هم ندارند. این ممیزی دردسرساز و بیقاعده قطعاً یکی از دردسرهای بزرگ سینمای ایران است که باید برایش فکری کرد.
طراح بدلکاری فیلم «تمساح خونی» عنوان کرد که جواد عزتی به عنوان کارگردان، برخلاف بسیاری از پروژهها، در یکی از صحنههای تعقیب و گریز سخت فیلم، خودش در صندوق عقب خودرو نشست و ما آن صحنه را ضبط کردیم.
قسمت سوم سریال در انتهای شب به کارگردانی آیدا پناهنده، ماجرای جدایی دو شخصیت اصلی سریال ماهی و بهنام است. در این قسمت پدر ماهی تازه بعد از طلاق رسمی آن دو از اتفاق خبردار میشود و عکسالعملش پرخاش و عصبانیت از دخترش است. هرچند بعدتر سراغ دامادش هم میرود و یک سیلی هم در گوش او میخواباند.
این روزها نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری برنامههای فرهنگی خود را بازگو میکنند؛ اما هنر در سایه قرار گرفته است، اصلیترین مسائل هنرمندان که تولید آزادانه اثر هنری است در محاق است و کسی به آن توجه نمیکند، به نظر میرسد نامزدهای این دوره بیشتر دو رویکرد اقتصادی و دستوری دارند و همه به معیشت و آبونان هنرمندان توجه کرده و برآنند تا مشکلاتی ازایندست را رفع کنند، درحالیکه برنامه مدونی برای تولید ندارند و تصورشان این است که با چند دستور و «باید» مشکل هنر و هنرمندان و تولیدات آنان حل خواهد شد.
فروش سینمای ایران به مرز ۵۰۰ میلیارد تومان نزدیک میشود و در هفته گذشته فیلمها افزایش فروش خوبی را تجربه کردهاند.
ساعت ۶ صبح آخرین ساخته سینمایی مهران مدیری بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون به تهیه کنندگی علی اوجی است که پس از فیلم سینمایی ساعت ۵ عصر دومین تجربه بلند سینمایی مهران مدیری محسوب میشود.
جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور مجالی است تا فیلمهای تولیدشده باکیفیت را به سبد آثار سینمایی برای اکران متنوع و گسترده تر عرضه کند، اما تعداد فیلمهای این رویداد که طی سالیان گذشته در صف اکران مانده اند هم چندان کم نیست، آثاری که برخی نام کارگردانهای بزرگ را یدک می کشند و برخی هم گمنام تر و همچنان چشم به راه اکران هستند.
پروانه ساخت فیلم سینمایی «راننده شخصی» به کارگردانی شاهد احمدلو، نویسندگی شاهد احمدلو و هومان فاضل و تهیهکنندگی علی قائممقامی از سوی سازمان سینمایی صادر شد.
بنیاد سینمایی فارابی فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران را منتشر کرد.
احمدرضا معتمدی با ابراز تعجب از سرکوب فیلم «دیوانهای از قفس پرید» به دلیل بهرهگیری از اقتباس گفت: دغدغه من همواره فلسفه بوده و با وارد کردن ضربالمثلهای موجود در زبان به این فیلم تلاش داشتم تا اثبات کنم که ما در کشور، شاهد نوعی مدرنیته بیریشه هستیم.
جمعی از چهرههای مطرح سینما برای ارزیابی و داوری آثار نخستین جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» به این رویداد پیوستند.
کارگاه انتقال تجربه فیلمبرداری با حضور محمود کلاری در موزه سینما برگزار میشود.
در آخرین روزهای فصل بهار اگرچه جدول فروش سینماها باز هم تحت تاثیر کمدیها قرار گرفته است اما احتمالاً اکران فیلمهای غیرکمدی از چهرههایی همچون مهران مدیری که وعده نمایش آن داده شده، توازن بیشتری را در گیشه برقرار کند.
«نبودن» با وجود شاخصههای متعدد هنری و داستانی نتوانست وارد چرخه اکران شود و ممیزیهای گاه و بیگاه انقدر به مصفای تهیهکننده فشار آورد که عطای نمایش عمومی را به لقایش بخشید و تصمیم گرفت فیلم در یک پلتفرم نمایش خانگی و برای مخاطبان آن به نمایش درآید.
خانه سینما (جامعه اصناف سینمای ایران) هشت پرسش کلیدی از نامزدهای ریاست جمهوری انجام داده است.
حمید نعمتالله پنج سال پس از توقیف «قاتل و وحشی» یک فیلم جدید میسازد.
هوتن شکیبا به بازگشت سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر واکنش نشان داد.
پرسش از رئیس سازمان سینمایی این است که اگر قرار است طرح و ایدهای نو دراندازیم، چرا به تکرار ایدهای اجراییشده دست میزنیم و چرخ را از نو اختراع میکنیم؟ اگر قرار بود فیلمهای خاص و آثار هنری و فرهنگی را در گروه سینمایی متفاوت و جداگانهای اکران کنیم، پس گروه هنر و تجربه برای چیست و ضرورتاش در چیست؟
فیلم سینمایی«سوء تفاهم» در موزه سینما نمایش داده می شود.
در میان هیاهوی فروش کمدیها، دو درام اجتماعی از امروز به اکران سینماها اضافه میشوند. «آبی روشن» ساخته بابک خواجه پاشا که دو بازیگر با سبقه کمدی را در فیلمی غیرکمدی، روبهروی هم قرار داده و «کوچه ژاپنیها» ساخته امیرحسین ثقفی که پس از سه سال به اکران عمومی رسیده است.