هیئت انتخاب نماینده ایران در اسکار، فیلم سینمایی «علت مرگ نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار و تهیهکنندگی مجید برزگر را به عنوان نماینده رسمی سینمای ایران برای رقابت در آکادمی اسکار ۲۰۲۶ به اتفاق آراء انتخاب کرد.
رئیس اسبق سازمان سینمایی گفت: دولت در سایه دیگر یک واقعیت است که همه فهمیدند که هست. دولت سابه، سازمان سینمایی هم داشت، وزارت ارشاد هم دارد. همهچیز هم دارد. آن سازمان سینمایی و تشکیلات دولت سایه در زمان ما خیلی فعال بود و خیلی حسابها را میرسید. در این دولت هم بود اما برای این دولت، سایه و آفتاب با هم خیلی نزدیک بودند.
در یک نگاه واقعبینانه تاریخی، سنت ستارهسازی حاکم بر سینمای ایران بعد از کودتای 28 مرداد عمدتا در مجموعه آثاری که نگاه عامهپسند را مدنظر داشت، موضوعیت پیدا میکرد. روی همین اصل، بازیگرانی که آن دوره تاریخی را شامل میشوند، در کنار آن محبوبیت عوامانهای که مخاطبشناسی خاص خودش را میطلبید، نتوانستند پا فراتر بگذارند و در تاریخ سینمای ایران حضوری ماندگار داشته باشند.
سیدعباس صالحی، رئیس موسسه اطلاعات در نامهای به کمیته فرهنگی انتخاب وزرای دولت مسعود پزشکیان از پذیرش مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انصراف داد.
گزارش جدید بنیاد سینمایی فارابی در بازه زمانی اول اسفند ۱۳۹۹ تا پایان تیر ۱۴۰۳ درباره قراردادها و هزینهها روی پایگاه رسمی این بنیاد قرار گرفته است.
علیرضا معتمدی در «چرا گریه نمیکنی؟» باز هم بخشی از زندگی شخصی و تجربههای تلخ و سهمگین خود را مقابل چشمان ما تماشاگران عرضه میکند، اما تاثیرگذاری فیلم فقط محصول نمایش این ویرانی و زخم درمان نشده نیست.
فیلم سینمایی «بیبدن» نخستین ساخته سینمایی مرتضی علیزاده، پس از اکران موفق در سینماها، در اکران آنلاین هم فروش ۶ میلیارد تومان را رد کرد.
علیرضا داودنژاد درباره اکران افتتاحیه فیلم سینمایی «مصائب شیرین ۲» نوشتاری را منتشر کرد.
علی نصیریان در دیدار فعالان ستاد مرکزی پزشکیان با وی، گفت: من از رییس جمهور منتخب استدعا دارم نسبت به فرهنگ و هنر لطف بیشتری داشته باشند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دیگر ممنوعالکاری هنرمندان مخفیانه به خودشان اعلام نمیشود، گفت: هنرمند را دعوت میکنیم و با او سخن میگوییم. او میتواند از خود دفاع کند و در نهایت توسط هیات منصفه مورد قضاوت قرار میگیرد.
سام راد تأکید کرد که واقعا برخی با صفحات مجازیشان نشان دادند که چه کاراکتری دارند وقتی به اشتباه و ناجوانمردانه ما را قضاوت کردند.
آن دسته از ایرانیهایی که در توئیتر فعال هستند، درگذشت در خانه سالمندان را حالا دیگر یک اتفاق تلخ تصور نمیکنند.
وقتی محمد خزاعی چندماه پیش بهعنوان دبیر جشنواره فجر انتخاب شد و جای مجتبی امینی را گرفت، هیچکس تصور نمیکرد عمر دولت سیزدهم به برگزاری جشنواره چهلوسوم قد نخواهد داد.
علی روئینتن نویسنده، کارگردان و تهیهکننده سینما به عنوان عضو شورای سیاستگذاری و رئیس هیات انتخاب و داوران چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلمهای ورزشی ایران منصوب شد.
صندوق جهانی سینمای برلیناله از پروژه سینمایی جدید رخشان بنیاعتماد با کمک ۴۰ هزار یورویی حمایت میکند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آییننامهای که طی آن میتوان در هر مرحلهای، جلوی تولید یا اکران فیلمی را گرفت، توضیح داد و گفت که همه موارد خیلی شفاف است و اگر فیلمی توقیف شود، ارشاد باید هزینهاش را بدهد!
مراسم تشییع سعید راد با حضور جمعی از طرفداران فوتبالی و سینمایی این بازیگر در حالی برگزار شد که اعلام شد طبق وصیت، این بازیگر در کنار محمد علی فردین به خاک سپرده میشود و همچنین دخترش از «برخی قضاوتها و بی فکریها» که درباره ماههای آخر زندگی پدرش از سوی برخی مطرح شده است، انتقاد کرد.
سعید راد با «خداحافظ رفیق» امیر نادری گل کرد و بعدا با حضور ستارهوار و غبطهبرانگیزش در فیلم «تنگنا» باز هم به کارگردانی امیر نادری، به جایگاهی در سینمای ایران رسید که فقط چندتنی در این سینما تا آن زمان در اختیارش داشتند. البته این جایگاه با دیگران کمی تفاوت داشت؛ انگار سعید راد زاده شده بود که با حضورش پرده را سرخ کند و رنگ خون بپاشد بر پلشتی که گریبانش را گرفته بود.
طبیعتا هر کسی هنگام بررسی کارنامه سعید راد به مقطعی برمیخورد که او دیگر فعالیتی نکرده است اما از جایی به بعد دوباره برمیگردد و در میانسالی و پیری کارش را ادامه میدهد. اتفاقا بحث درباره همین مقطع از زندگی این هنرپیشه است که دریچهای به بحثهای ناتمام ما درباره نسبت هنرمندان یا چهرههای مشهورمان با میهنشان میگشاید.
با عبور از سال ۱۳۵۰ ستاره بخت این بازیگر شروع به درخشیدن کرد و وی توانست موقعیتش را در جریان سینمای فارسی و حتی سینمای پیشروی موسوم به موجنو تثبیت کند. کامران شیردل از ایتالیا برگشته بود و تمایل داشت اولین فیلم بلندش را بسازد. ابتدا با استفاده از فیلمنامه اسماعیل نوریعلا دست به کار ساخت فیلم شد ولی درنهایت «صبح روز چهارم» را با همکاری محمدرضا اصلانی ساخت و روانه اکران کرد.
جواد طوسی منتقد سینما نوشت: یکی دیگر از آن نسل قدیمی رفت و چه تلخ و اندوهبار ... سعیدراد بخشی از خاطرات جوانی ما را رقم زد و حالا بیاو با چشمانی اشکبار....