هیئت انتخاب نماینده ایران در اسکار، فیلم سینمایی «علت مرگ نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار و تهیهکنندگی مجید برزگر را به عنوان نماینده رسمی سینمای ایران برای رقابت در آکادمی اسکار ۲۰۲۶ به اتفاق آراء انتخاب کرد.
آمدنهای سفارشی و رفاقتی و مقطعی که به درد اصحاب سینما نمیخورد. سینماگران حق دارند که بترسند، چراکه یک انتخاب شتابزده، نسنجیده یا سفارشی دیگر، باعث تکرار همان وضعیت سابق و تلخکامیهای دیگری خواهد شد. خانه سینما باید به اتفاق تشکلهای چهارگانه تهیهکنندگان، یک هماندیشی و همهپرسی داخلی را برای این امر مهم و سرنوشتساز با حضور اعضای صنوف خانه تشکیل دهد. نظر همه اعضای خانه سینما و فعالان این عرصه برای انتخاب مدیر آینده باید پرسیده شود و نظر اکثریت برای انتخاب اصلح لحاظ گردد.
مجید برزگر: نمیدانم این فیلمهایی که در سه سال اخیر ساخته و بر پرده سینماها رفت نامش سینما بود؟ یا دستکم آیا همه سینما همینهاست؟ نمیدانم، با همکاران من کاری کردند که بخشی از آنها به خارج از کشور مهاجرت کردند و تعداد بسیار زیادی خانهنشین.چرا؟ این محصول همان نگاه امنیتی و کنترلگر بر سینماست که جلوی آزادی اندیشه، آزادی تفکر را میگیرد و هدفشان فقط نگاه خاص خودشان بر تولیدات سینماست.
فیلم سینمایی «پیر پسر» ساخته اکتای براهنی در ادامه حضور بینالمللی خود به ایرلند رسید.
فیلم سینمایی «بیبدن» در شبکه نمایش خانگی اکران میشود.
یکی از این تحرکات اخیر در حوزه سینما، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اهلی سینما متعلق به بهمن 1402 است که ظاهراً هنوز ابلاغ نشده است. این مصوبه میتواند تولید در سینما را به طور کامل به صفر برساند.
خانه سینما در نامهای خطاب به سرپرست ریاست جمهوری و رونوشت به پزشکیان رییس جمهور منتخب ، نگرانی خود را نسبت به آیین نامه ضوابط صدور پروانه فیلم سازی و نمایش فیلم با سربرگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد.
پرونده متهمان به قتل این زوج هنری درحالی در جلسات دادگاه رسیدگی شده که با ابهامات زیادی روبهرو بوده است.
جواد طوسی نوشت: با مرور اجمالی مجموعه آثار ناصر تقوایی (اعم از مستند، فیلم سینمایی و سریال و چند داستان کوتاهش) در کنار یکسری مولفههای اصلی همچون توجه به «فرم» و شیوه روایت و هویت دادن به جغرافیا و لوکیشن انتخابی، بیش از همه «خلاقیت بصری» محوریت دارد.
ما با علیرضا صمدی، نویسنده و کارگردان فیلم «روایت ناتمام سیما» گفتوگویی درباره این فیلم و همچنین موضوع تعرض و تجاوز به خانمها داشتیم که پیش روی شماست.
عکسهای بازیگر محبوب سینما، سال ۱۳۴۹ هنگام ساخت فیلم «قسمت» ثبت شده است.
دومین دوره آموزشهای فیلمسازی «مدرسه تصویر» با برگزاری کارگاه «هوش مصنوعی و سینما» آغاز میشود.
فروش سینمای ایران از شانزدهم تا بیست و دوم تیر به بیش از ۱۷ میلیارد و ۴۱۰ میلیون تومان رسید.
نشست «سینما رو به آینده» شامگاه ۲۰ تیر در پردیس سینمایی آزادی برگزار شد.
حسن مصطفوی تهیهکننده فیلم سینمایی «برف آخر» گفت که به احتمال زیاد این فیلم پاییز امسال اکران میشود.
جهانگیر کوثری تهیهکننده باسابقه سینما در حاشیه حضور در ویژهبرنامه «یورو ۲۰۲۴» آپارت اسپرت، درباره فعالیتهای سینمایی خودش و همسرش رخشان بنیاعتماد گفت: فیلمسازانی که متعهد به مسائل اجتماعی جامعه هستند و فکر میکنند آثارشان میتواند روزنهها و دریچههایی را به سوی فرهنگ باز کند، مانند خانم بنیاعتماد، طبیعی است وقتی با گروهی مواجه بودهاند که در ارشاد حاکم شده و پروانه ساخت آنها را لغو میکردند، نمیتوانستند کار کنند. اساسا این طیف از مدیرانی که در این سالها در ارشاد مستقر بودند، علاقهای ندارند که این جنس از فیلمسازان، فیلم بسازند.
محمود گبرلو پس از اشاره به چند معضل اصلی سینمای ایران به وزیر آتی فرهنگ و ارشاد توصیه کرد که در اسرع وقت دبیر مناسبی برای جشنواره فیلم فجر انتخاب کند، کسی که بستر مناسبی برای حضور گسترده هنرمندان فراهم کند تا مانند سه سال گذشته شاهد حضور کم هنرمندان و کم رونق بودن جشنواره نباشیم.
با متوقف شدن نمایش کمدیها در دهه اول محرم، اکران فیلمهای غیرکمدی در حالی ادامه دارد که برخی فیلمهای نوروزی با تعداد سالنها و سانسهای بیشتر میزبان تماشاگران هستند.
هفتاد و دومین جشنواره فیلم ملبورن بخش ویژهای را به «موج نوی سینمای ایران» بین سالهای ۱۹۶۲ تا ۱۹۷۹ اختصاص داده که شامل نمایش آثار کوتاه و بلند سینماگران شناخته شده و تاثیرگذار ایرانی است.
کانون کارگردانان سینمای ایران در متنی مطالبانش را از دولت مسعود پزشکیان رییس جمهور منتخب مطرح کرده است.
«یادگار جنوب» به عنوان دومین همکاری مشترک پدرام پورامیری و حسین دوماری پس از «جاندار»، از امروز اکران خود را آغاز کرد. روایتی غیرخطی و عاشقانه که از گریم سنگین صابر ابر تا بازی متفاوت وحید رهبانی در آن، مورد توجه مخاطبان و رسانهها در چهلویکمین جشنواره فیلم فجر بود.