هیئت انتخاب نماینده ایران در اسکار، فیلم سینمایی «علت مرگ نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار و تهیهکنندگی مجید برزگر را به عنوان نماینده رسمی سینمای ایران برای رقابت در آکادمی اسکار ۲۰۲۶ به اتفاق آراء انتخاب کرد.
از حدود یک دهه قبل جذب بازیگران در فیلمهای سینمایی به هر قیمتی، باعث شد که یک افزایش دستمزد عجیب و غریب در سینمای ایران رقم بخورد.
فیلم سینمایی «پیر پسر» در ادامهی حضور بینالمللی خود در بخش مسابقه اصلی سی و ششمین جشنواره گالوِی ایرلند با دیگر آثار سینمایی به رقابت میپردازد.
بررسی پرونده ۳۸۱ متقاضی جدید در دستور کار شورای بررسی صلاحیت حرفه ای کارگردانان فیلم اول قرار گرفت.
فیلم «شهرک »به نویسندگی و کارگردانی علی حضرتی و تهیه کنندگی علی سرتیپی در تازه ترین حضور جهانی ، در بخش مسابقه جشنواره «رمبو» ی فرانسه اکران شد و جایزه بهترین فیلم را از این فستیوال دریافت کرد.
تقوایی برای ما تنها یک سینماگر فرهیخته نبود. انسانی بود و هست که با همه وجودش این سرزمین را دوست دارد. وجب به وجب ایران را گشته و درباره اغلب شهرها و مناطق دانشی بیشتر از اهالی دارد. او میتواند درباره خرما و انواع و اقسام و روشهای کشت و داشت و برداشتش کتابی هزار صفحهای بنویسد. میتواند تاریخچه برخی مناطق را از مورخین بهتر روایت کند.
هوشنگ گلمکانی: ناصر تقوایی، سینماگر عزیز و ارجمند و توانای ما که همین معدود آثارش برای اعتبار بخشیدن به کارنامه چند سینماگر کفایت میکند، با سکوت و لجاجت رویاگونهاش متاسفانه دوستدارانش و گنجینه فرهنگ و سینمای این سرزمین را از چند اثر فاخر و ماندنی محروم کرده است.
دوربین سیال و بازیگوش بایرام فضلی ما را با انواعی از رفتارهای گاه برخورنده و غیرمحترمانه میان گردانندگان و عوامل تعزیه هم آشنا میکند؛ جایی که در آن مدیر اصلی تعزیه بدون تعارف از این پرده برمیدارد که عوامل باید دو، سه روز تابع مطلق او باشند و اگر چنین نکنند کار به کتککاری هم خواهد رسید.
ناصر تقوایی در مستند «اربعین» صرفاً بهدنبال نمایش یک آیین مذهبی نیست، بلکه در پس آن تلاش میکند تا روایتی جامعهشناسانه و مردمشناختی از یک باور جمعی و تجلی آن در مناسک و آیینی مذهبی را صورتبندی کند. وقتی فیلم را میبینید گویا این فیلم یک قطعه موسیقایی بسیار فهیم است که درباره آن اندیشیده شده و پشت آن فکر است.
دومین جلسه باشگاه هنر و سخن کوشک باغ هنر با آموزش شیوهها و آداب تقویت سخنوری همراه با نمایش و نقد فیلم «فیوریوسا، حماسه مکس دیوانه» برگزار میشود.
دومین نشست از سلسله نشستهای «سینما رو به آینده» برگزار شد.
فیلم «شین» به نویسندگی و کارگردانی میثم کزازی و تهیهکنندگی شهاب حسینی، دوباره در سایت سون اسکایز اکران میشود.
مدیرعامل صندوق اعتباری از برخط شدن ارائه درخواست های بیمه تأمین اجتماعی اعضای صندوق اعتباری هنر خبر داد
مدیر نتفلیکس میگوید پلتفرمهایی مانند نتفلیکس با پخش فیلمهایی مثل «جدایی نادر از سیمین» بینندگان را با فرهنگهای دیگر آشنا و همدلتر میکنند.
عبیدالله بن زیاد، مشهور به ابن مرجانه یا ابنزیاد، یکی از شخصیتهای شریری است که در واقعه کربلا و به شهادت رساندن امام حسین (ع) نقش مهمی داشت.
«سفیر» بهعنوان نخستین تجربه سینمای ایران در تولید آثار مذهبی - تاریخی با حضور حرفهایها در پشت و جلوی دوربین ساخته شد. ابتدا نعمت حقیقی فیلمبردار «سفیر» بود و با وقفهای که در تولید پیش آمد جای خود را به جمشید الوندی داد.
محمدرضا لطفی معتقد است سینما باید از جامعه جلوتر باشد و از مسئولین خواهش میکنم که به سینماگران اعتماد کنند و اجازه دهند که بخشی از مسئولیتها بر عهده خود سینماگر باشد و از این نگاههای سخت، سنگین و سلیقهای در مرحله پروانه ساخت و سانسورهای سنگین در مرحله پروانه نمایش عبور کنند تا بتوانیم سینمایی پویاتر و نزدیکتر به جامعه داشته باشیم. اگر این اتفاقات رخ دهد قطعا دوباره روزهای خوب به سینما باز میگردد ولی اگر این رویه ادامه پیدا نکند سینما به همین مسیر خود ادامه میدهد.
رضا درستکار میگوید یکی از شگردهای جدیدی که آقایان در فروش بلیتهای سینما انجام میدهند، این است که بلیتهایشان را پیشخرید میکنند و آن را به آمار اضافه میکنند تا اکرانشان پر دیده شود. به سقف نجات در اکران برسند. خب! این آمارهایی که اینگونه بهدست میآیند حتی نمیتوانند مصداق پرفروش بودن باشند.
اولین جلسه از سلسله نشستهای «سینما رو به آینده» با عنوان (بر سینمای ایران چه خواهد گذشت) روز گذشته با حضور مهدی سجادهچی، محمدرضا عباسیان، عباس نادران و امیررضا مافی در سالن شهر هنر پردیس سینمایی آزادی برگزار شد.
محمدحسام حدادیان کارگردان فیلم سینمایی «حبس مجرد» درباره شکل گیری ایده و پروسه تولید این فیلم و همچنین کارهای آینده خود توضیحاتی ارائه داد.
قرارداد سرگروهی فیلم های «مصائب شیرین۲»،« درآغوش درخت»، «کارزار» و «ملاقات با جادوگر» ثبت شد.