هیئت انتخاب نماینده ایران در اسکار، فیلم سینمایی «علت مرگ نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار و تهیهکنندگی مجید برزگر را به عنوان نماینده رسمی سینمای ایران برای رقابت در آکادمی اسکار ۲۰۲۶ به اتفاق آراء انتخاب کرد.
همزمان با زادروز پوران درخشنده کارگردان سینمای ایران سه جایزه دیگر از مجموعه جوایز این هنرمند به موزه سینما اهدا شد.
اکران آنلاین فیلم سینمایی «جنگل پرتقال» نخستین ساخته آرمان خوانساریان آغاز شد.
فیلم اکراننشده «کارو» در حالی امروز روی آنتن تلویزیون میرود که پیش از این مدیران سیما اعلام کرده بودند در نوروز ۱۴۰۳ برای رعایت چرخه نمایش سینما، فیلم اکراننشده از تلویزیون پخش نخواهد شد.
نکتهی جالب اینکه در سالهای اول تاسیس سینما زنها حق ورود نداشتند؛ اگر احیانا زنی میخواست سینما بیاید با جنجال و هیاهوی مردم و تماشاچیان روبهرو میشد و بلایی ناگفتی به سرش میآمد! این موضوع مرا به فکر انداخت که برای خانمها سینمای جداگانه و به اصطلاح بهتر «زنانه» درست کنم.
فریدون جیرانی با بیتا فرهی گفتوگویی داشته که از زویای مختلف اهمیت دارد، اول اینکه بخش مهمی از صحبت های جیرانی و فرهی درباره داریوش مهرجویی و ویژگی های کاری این کارگردان متشخص سینماست که از قضا او را هم امسال از دست دادیم، دوم طی این گفت وگو بخش مهمی از تاریخ سینمای ایران راویت میشود.
محمد شایسته تهیهکننده فیلم «هتل» به بهانه پایان اکران عمومی این فیلم یادداشتی را در صفحه شخصیاش منتشر کرد و نوشت: «به زودی با هتل ۲ برمیگردیم»
محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در یکی از برنامههای تحویل سال نو از آمادگی این سازمان برای بازگشت افرادی، چون بهرام بیضایی و بهروز وثوقی به کشور گفت درحالی که همین حالا یک مصاحبه ۱۵ ساعته از این بازیگر قدیمی و یک فیلم با بازی او در انتظار مجوز نمایش است.
تعدادی از هنرمندان و فعالان سینما در سال ۱۴۰۲ توانستند در صدر اخبار قرار بگیرند و به عنوان چهرههای خبرساز این حوزه مطرح شوند.
خسرو شکیبایی، زاده هفتمین روز بهار است؛ هنرمندی که اگر زنده بود، امسال ۸۰ شمع بر کیک تولدش خاموش میکرد.
کارگردان با به نمایش درآوردن احساسات واقعی افرادی که به صورت حرفهای میتوانند خودشان را درک و بازی کنند در واقع بخش زنانه هر کدام از بازیگران زن سینمای ایران را نیز به تصویر کشیده است و از آنجا که هیچ بازیگری و نقش حرفهای در کار نیست، احتمالاً ما بدون واسطه با احساسات زنان برجسته سینمای ایران و در واقع با احساسات زن ایرانی آشنا میشویم و عشق را از نگاه زنان ایرانی روی پرده سینما میبینیم و درک میکنیم.
روحالله حجازی فیلمسازی شهودگراست و این موضوع از عوامل جذابیت سینمای او به شمار میرود. با اینحال نسبت به دیگر آثار این کارگردان، «روشن» فیلمی است که تا حدی بر اساس قواعد و ساختارهای معمول کلاسیک شکل گرفته است.
سعید راد بازیگر کهنهکار و نامآشنای سینمای ایران چندیست در بستر بیماری است.
ساسان سالور گفت: مدیران فقط بیلان می دهند و دنبال آمار فروش و گزارش اکران هستند. این است معنای سینما؟ اندیشه جایش در این سینما کجاست؟ چرا سینمای ما تهی شده از اندیشه؟
«آسمان غرب» یک اکشن هوایی و فیلمی قهرمانمحور از زندگی شهیدی است که استاد ممکنساختن از غیرممکنها بود.
روح الله سهرابی، مدیر کل نظارت سازمان سینمایی در گفتوگو با فریدون جیرانی گفت: میخواستیم فیلم «برادران لیلا» را بعد از نوروز ۱۴۰۲ اکران کنیم که قاچاق شد.
وقتی کسی نه با فضای فوتبال آشناست، نه درست و حسابی فوتبالیستها را میشناسد، نه بلد است یک صحنه باورپذیر داخل زمین فوتبال و بیرون زمین بسازد، نه تحقیق بدردبخوری کرده، نه تسلطی در فیلمسازی دارد و نه بلد است از زاویه درستی به ماجرا نگاه کند، نتیجهاش میشود یک فیلم یکسویهی سفارشی که نه به لحاظ تاریخی قابل اعتناست، نه از حیث سینمایی به حداقلها دست پیدا میکند.
عطا پناهی با اشاره به اینکه انتخاب بازیگرانی که بتوانند فوتبال بازی کنند یا فوتبالیستهایی که توانایی ایفای نقش داشته باشند یکی از چالشهای ساخت «پرویز خان» بود، تأکید کرد: برای انتخاب بازیگر شبیه پرویز دهداری عمل کردیم.
شهاب حسینی با اشاره به تفاوتهای فیلمسازی در ایران و آمریکا میگوید: باید آثار بزرگانی همچون مولانا، فردوسی و سایر گنجینههای ادب و هنر این کشور را دستمایه نگارش فیلمنامههایی به زبان انگلیسی قرار داد تا در نتیجه آن، آثاری ساخته شوند تا نشانگر عظمت فرهنگ و هنر ایرانی باشند.
فیلم سینمایی «آپاراتچی» به کارگردانی قربانعلی طاهرفر از جمله فیلمهای اکران نوروزی و روایتگر تلاش یک جوان عاشق سینما در اوایل دهه ۶۰ برای ساخت اولین فیلم خود است.
به دلیل آماده نشدن نسخه مورد نظر سازندگان، اکران آنلاین فیلم ویلای ساحلی به تعویق افتاد.