هیئت انتخاب نماینده ایران در اسکار، فیلم سینمایی «علت مرگ نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار و تهیهکنندگی مجید برزگر را به عنوان نماینده رسمی سینمای ایران برای رقابت در آکادمی اسکار ۲۰۲۶ به اتفاق آراء انتخاب کرد.
رضا داودنژاد بازیگر بیش از سه ماه است که درگیر عفونت خونی شده و فعلا در بیمارستان بوعلی سینا شیراز بستری است.
رونمایی از تیزر فیلم سینمایی «نویسنده مرده است» به کارگردانی و تهیه کنندگی شهاب حسینی
مستند «مهرجویی؛ کارنامهی چهل ساله» طی پنج سال و از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ تهیه شده است.
شطرنج باد یادآور استعداد اوست و به نوعی ادای احترام گیتا اصلانی به میراث پدرش است. گیتا میگوید: «وقتی پدرم نسخه ترمیم شده را دید گفت مثل ملاقات با روانکاوی است که به او یادآوری کرده اصلا چرا میخواسته فیلمساز شود. او واقعا خوشحال بود. پدرم از هیچ چیز پشیمان نیست. این فیلم مانند فرزندی است که گم کرده و اکنون آنها دوباره به هم رسیدهاند.»
فرهادی به دعوت موسسه فیلم و تلویزیون «ساتیاجیت رای» در یک کنفرانس درباره مرمت و آرشیو آثار سینمایی در هند حضور مییابد.
علیرضا زرین دست از چگونگی علاقه مندی خود به سینما گفت و فیلمهای که از تجربه کار کردنشان لذت برده است.
با پیام جمشید هاشم پور ، آخرین نشست شبهای بخارا در سال ۱۴۰۲ در حالی برگزار شد که به موضوع «قهرمان در سینمای ایران» اختصاص داشت.
«کیهان بچهها» فیلمی متعلق به دهه شصت شمسی است.
از شروع امسال گویی هر روز به تعداد بازیگران فوت شده ۱۴۰۲ اضافه شد و در کمال ناباوری هنرمندانی را در این سال از دست دادیم که فقدان آنها مصیبت سنگینی برای جامعه هنری ایران است. مرگهایی به یکباره و پر از ماتم که بعضی از آنها شوکهکننده و دلخراش بودند.
جدیدترین فیلم امین حیایی «کوکتل مولوتف» ساخته حسین دوماری روایتی کمدی از دهه ۱۳۵۰ است که نشان میدهد ستاره دهه ۱۳۸۰ سینمای ایران قصد کرده به روزهایی خوشش برگردد و با کمدیها نشان دهد که هنوز هم میتواند باعث فروش فیلمها شود.
تیزر رسمی فیلم سینمایی «ایلیا؛ جستجوی قهرمان» همزمان با آغاز اکران این فیلم در سینماهای سراسر کشور توسط پخش بهمن سبز رونمایی شد.
شاید در گذشته هنرآموزی به دلیل روابط استاد و شاگردی و محدود بودن رشتههای هنری، هزینه چندانی نداشت و چهبسا هنرمندان، خودساختگانی بودند که از جوشش درونی و استعداد ذاتی خود، کسوت هنرمندی بر تن میکردند و اساساً هنر نسبت نزدیکی با اقتصاد و پول نداشت که اعتقاد بر این بود «هنر برتر از گوهر آمد پدید.»، اما امروزه به واسطه توسعه رشتههای هنری و اضافه شدن تکنولوژی و تجارت به ساحت آن، هنر بهویژه سینما هویتی صنعتی پیدا کرده و آموزش آن از حالت اتوماتیک به متدهای آکادمیک، تغییر شکل داده است.
آنالیز سینمای امسال، دستیابی به گیشه چشمگیر 1200 میلیارد تومانی را نشان میدهد؛ درحالیکه 88 درصد فروش به فیلمهای کمدی تعلق دارد و پژمان جمشیدی بار دیگر عنوان پولسازترین بازیگر سال را کسب کرده است.
فریدون جیرانی روبهروی روحالله سهرابی، مدیرکل نظارت سازمان سینمایی نشسته و عملکرد این سازمان و وزارت ارشاد دولت سیزدهم را در قبال سینما و سینماگران بررسی کردهاند.
فیلم سینمایی «تمساح خونی» در هفته اول اکران خود با ثبت رقم فروش ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، رکورد فروش هفته اول اکران را شکست.
همزمان با آغاز بلیتفروشی فیلم سینمایی «آپاراتچی»، جدیدترین تیزر این فیلم منتشر شد.
تعداد مخاطبان سینمای ایران پس از ۱۲ ماه به حدود ۲۷ میلیون نفر رسیده و این عدد اگرچه پس از رکود دوران کرونا برای سینما میتواند به نوعی رکورد محسوب شود، اما سال ۱۴۰۲ میتوانست به سالی رویایی تبدیل شود اگر فیلمهای اجتماعی و قاچاق شده هم، موقعیت اکران پیدا میکردند.
طبق اعلام روابط عمومی اصغر فرهادی: «حکم دادگاه پرونده نقض حقوق مؤلف در فیلم «قهرمان» بر اساس نظریات تخصصی سه تن از اساتید برجسته دانشگاه تهران، متخصص و مدرس در رشته حقوق مالکیت فکری و همچنین چهار کارشناس هنری رسمی که بهاتفاق تمامی ادعاهای شاکی را بی اساس و مردود اعلام کرده بودند، صادر و فیلم «قهرمان» ازاین اتهامات به طور کامل تبرئه شد.»
فسیل چه داشت که نه تنها گیشه را فتح کرد بلکه پس از اکران آنلاین در پلتفرم فیلیمو در ۲۴ ساعت اول نمایش،بیش از ۶ میلیارد درآمد زدایی کرد که یک رکورد شکنی محسوب می شود.
نویسنده فیلمنامه «غرش شیر» مدعی است که فیلم «پرویزخان» از روی فیلمنامه وی ساخته شده و به دلیل پاسخگو نبودن دستاندرکاران فیلم این ماجرا را از طریق مراجع قانونی پیگیری کرده است.